Vis full versjon : Bekkenløsning og sykemelding???
Petterine
27-04-2003, 16:25
Til dere med bekenløsning, er dere sykemeldt og hvor mye??
Er sykemeldt 50% pga hodepine, men i påsken kom bekkenløsningen for fullt.. Jobbet halv dag i hele forrige uke, og var kaputt etter endt arbeidsdag. Ønsker ikke å gå hjemme full tid, men i og med at jeg jobber i barnehage, er det vanskelig å skulle "slippe unna" tunge arbeidsoppgaver på jobb....(da vil de som er på jobb få den ekstra belastningen, og det er ikke populært:uff: ) Er det noen som har erfaring med aktiv sykemelding? Kunne tenkt meg og vært på jobb, men med mindre belastning, og evt bli hjemme hvis jeg bekkenet skrangler en dag. Men har ingen erfaring fra aktiv sykemelding, og lurer på om noen av dere har det???
25-3
Klart du må ta hensyn til deg selv og den lille. Dersom du går i aktiv sykmelding, dekker trygdekontoret lønnen din og arbeidsgiver kan leie inn en ekstra for deg. Du går altså på topp, og kan og skal regulere egeninnsats ut fra egne behov, dvs, gå hjem hvis du trenger det, hvile etter behov , får fritak fra oppgaver mm. Du kan gå 100% aktivt sykmeldt eller helt ned i 20% (tror jeg). Et annet alternativ er "Tilrettelegging / omplassering pga graviditet. Dette er også gjennomm trygdekontor og arbeidstilsyn, men regnes ikke som sykmelding. Også her får arbeidsgiver dekker utgifter til nytt personell. Her kan du spesialtilpasse arbeidsmengde og situasjon dersom arbeidsplassen er spesielt krevende for deg i ditt svangerskap (individuelt). Dette gjelder hvis du er frisk, men av ulike hensyn ikke kan utføre de samme oppgavene som vanlig. Eksempler er hvis du er utsatt for kjemikaler, trussler, vold, tunge løft er en sentral del av jobben, stress , belastende arbeidstid mm. Ta en prat med arbeidsgiver eller legen din. Er du svært plaget av bekkenløsning, er det viktig at du tar det på alvor for å unngå senskader. Du kan kontakte trygdekontoret eller arbeidstilsynet for mer konkret info. Sjekk også om du har rett på fysioterapi. Lykke til.
Jeg er 50% sykmeldt og synes det fungerer godt. Jeg trives med å jobbe så det er godt å komme seg på jobb og gjøre det jeg orker for så å gå hjem.
Jeg tar ukene som det kommer men har ofte endt opp med å jobbe 3 korte dager og ha to fri så jeg kunne sove til 12-14 tiden. Er veldig kvalm og trøtt. Min arbeidsplass er slik at jeg kan ta det som det kommer og komme og gå som jeg vil bare jeg jobber 50 %.
Når det gjelder betaling så trodde jeg det var slik at trygdekontoret dekker 50% av lønnen min ( del jeg er sykmeldt)? og arbeidsgiver resten????? men jeg har aldri spurt... loop hørtes ut som hun hadde satt seg nøyere inn i dette enn meg.....så jeg er usikker.........
Du må passe på deg selv!! Det er ikke verdt å slite seg ut og få langvarige ryggsmerter fordi du føler du må jobbe!!! Det er ikke lett men man må ta hensyn til seg selv ...vi er jo ikke i normaltilstand....gjennom å ta vare på deg selv tar du vare på den lille så du har litt krefter igjen når lillen kommer ut:klapp:
Lykke til!!!
Jeg sliter også med bekkenløsning og har vært alt fra 30 - 100 % sykemeldt siden uke 9. Nå jobber jeg 50 %, halv dag hver dag. 1 - 2 dager i uken jobber jeg hjemme. Det fungerer ganske fint, men siden jeg er gravid med tvillinger regner jeg med å bli 100 % sykemeldt snart.
Jeg spurte legen om det med aktiv sykemelding. Hun sa at det ikke var noe alternativ for meg. Det gjalt visst mer de som hadde vært langtidssykemeldt og skulle tilbake i jobb.
En veninne av meg som jobber på trygdekontoret sier at arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge mest mulig når man er gravid, - det gjelder både arbeidsoppgaver og evnt utstyr. Selv fikk jeg en kontorstol med god støtte for ryggen som jeg kan vippe bakover og dermed få hvilt bekkenet litt. Men jeg har en kontorjobb og det er nok lettere å slappe av litt innimellom i min jobb.
Ønsker deg lykke til!
Hilsen Hildur & :baby: :baby:
Termin 280803
Grattis med tvillinger da Hildur!! Ja da må du passe på deg selv!!
Jeg forsto mer av forskjell på sykmeldinger i dag...jeg hadde visst ikke skjønt så mye..
dette sto i et orienteringsskriv fr trygdekontoret:
aktiv sykmelding
du kan gjøre en avtale med arbeidsgiver om at du i en begrenset periode kan prøve deg i andre arbeidsoppgaver eller utføre deler av din ordinære jobb, mens du mottar sykepenger
graderte sykepenger
gradert sykmelding brukes hvis du er delvis arbeidsufør og kan arbeide en viss del av ordinær stilling
forskjellen må vel være om legen i utgangspunktet vurderer en som delvis arbeidsufør eller helt arbdeidsufør....dersom man egentlig er helt arbeidsufør kan man uten å føle press prøve seg noen timer nå og da og komme og gå som man vil....slik som var nevnt lengre oppe
det står også punkter om tilretteleggingstillskudd osm arbeidsgiverkan få hvis man må læres opp i andre oppgaver
det står om at arbeidsgiver kan søke midler fra trygdeetaten for å skaffe hjelpemidler osv osv
reisetilskudd kan ytes dersom man må reise på annen måte enn vanlig osv
veldig bra
mer info på trygdeetaten.no
eller på gratis servicetelefon: 810 33 810
ikke værst
ta vare på dere selv da!!
jeg overlever på å være 50 % i jobb ellers hadde jeg kollapset på sikt tror jeg
Filifjonk
01-05-2003, 14:58
Jeg har veldig bekkenløsning og har gangvansker i tillegg så jeg har vært 100% sykemeldt fra uke 6. Blir litt kjedelig å gå hjemme, men jeg vet med meg selv at jeg er den typen som "går opp " i jobben min så det å jobbe vil bare gjøre vondt verre for meg.
Det kommer ann på hvor hardt rammet du er av bekkenløsningen.
Bruker du hjelpemidler og er avhengig av luftputer og trykkavlastende madrass og også dersom du bruker krykker vil jeg anbefale deg 100% sykemelding. Det skal så lite til før en får slitasje på beindelene og dessuten er faren stor for at leddbånd kan ryke og da kan du få store problemer i etterkant av svangerskapet. Jeg har i samråd med legen blitt inneforstått med at jeg er i den ytterste risikogruppen for å få senskader. Så for meg er det ingen god ide å jobbe.
Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien. Jeg har bekkenløsning med gangvansker og er 100% sykemeldt. Det har jeg vært ganske lenge nå.
Om du ikke kan få tilrettelagte arbeidsoppgaver er ofte full sykemelding det beste alternativet. Du må ta hensyn til kroppen din.
Hei.
jeg har bekkenløsning og er sykemeldt 100% nå.
Tidl. bruker
10-05-2003, 18:27
Jeg er også 100% sykmld pga bekkenløsning...
Jeg syntes det var en vel drastisk avgjørelse da jeg føler at enkelte dager så er nesten all smerte borte... Men som førstegangsfødende så har jeg lite å stille opp med ovenfor en overlege og fysioterapaut.
Filifjonk
10-05-2003, 19:02
Tommeline.. det er ikke drastisk. For dersom du hadde gått på jobb de dagene du føler deg bra ville du snart ha fått erfare et sammenhengende smertehelvete. Dersom man ikke tar det med ro, selv på gode dager, vil kroppen raskt si i fra at det er fare for skader. Husk at en kan få langvarige og også permanente skader av bekkenløsning. Og det skal forsvinnende lite til. Så vær glad for at legene har sykemeldt deg 100%. De vet ofte bedre enn pasienten hvor stor skade bekkenløsning kan påføre deg.
Tidl. bruker
11-05-2003, 04:10
Filifjonk
Fyso`n også mente at jeg burde prise meg lykkelig som ikke har mer vondt enn det jeg har, og heller prøve å "nyte" tiden litt,men det er vanskelig, blir så fort rastløs. Han sa også at siden jeg nå var 100% sykmld så var det mye enklere å holde bekkenet i sjakk og at jeg kanskje"slipper unna"vondt i rygg og hofter.
Så da tipper jeg at ukene mine fremover skal gå med til bassengtrening 2 dager i uka og fyso 1 dag ;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.