Vis full versjon : er det noen som har forsøkt akupunktur ved tidligere fødsler?
Jeg fikk behov for lystgass og ble tilbudt pethidin gjentatte ganger ved forrige fødsel, jeg taklet ikke smertene og det drøyde litt ( tok 24 timer tilsammen) så jeg takket til slutt ja til det (det hjalp godt for meg).
Jordmor foreslo nå at jeg skulle prøve lystgass og akupunktur og så evt ta en halv dose pethidin intravenøst mot slutten slik jeg gjorde sist (men den gangen som sprøyte).
Jeg orker ikke tanken på å bli stukket nære ryggen for å få epidural, har ryggproblemer og kan ikke risikere å få flere.
Jordmor fortalte at undersøkelser viste at mange fikk god smertelindring av akupunktur.....
NOEN SOM HAR ERFARING??
Jeg fikk prøve diverse smertestillende i de timene jeg lå med rier:
* Paralgin Forte Major + Nozinan for å få slappe av og sove litt
* en sprøyte Pethidin mot smertene etter at jeg ble satt på drypp, denne hjalp meg til å få slappe av mellom riene og varte vel mellom 30 min og en time. Syntes den fungerte greit
* Akupunktur for å dempe riene og slappe av litt, fungerte ikke i det hele tatt, nålene bare gjorde vondt og var i veien
* Epidural, fungerte helt utmerket :kidoki: var ikke vondt å sette og eneste bivirkninger var kløe på magen og følelsen av et vepsestikk på ryggen dagen etter.
Er villig til å prøve aku. denne gangen også, men dersom nålene gjør vondt igjen vil jeg ha de bort umiddelbart!
Tingeling
28-04-2003, 18:07
Jeg fikk også akupuntur.
Min mening om det er at det ikke hjalp det grann.Vet jo ikke hvordan det hadde vært uten men jeg plagdes veldig av nålene som stod ut av ryggen på meg. Det stakk og stramma og jeg kunne ikke legge meg ned. Blir nok ingen akupuntur denne gangen nei.
23+4
hhmmm interessant..
det er tydeligvis forskjellig fra person til person hvordan det virker som med så mye annet...
avtalte dere på forhånd at dere ønsket å forsøke det? det er vel ikke alle steder man har personer som kan noe om akupunktur?
takker for svarene som har kommet og evt flere
Ville bare snike litt, selv om jeg ikke helt er den du leter etter her.. ;) Men jeg fikk akupunktur satt noen dager etter at jeg hadde født - fordi melken ikke kom. Etter én behandling (som i følge jordmoren som tok den var svært vellykket) kom melken flommende.
Jeg vet selvsagt ikke om det var nålene som alene gjorde utslaget. Dette har likevel gjort meg så positivt innstilt til akupunktur at jeg kommer til å be om dette som smertelindring før jeg eventuelt ber om medikamenter mm. Absolutt verdt et forsøk, siden det er fritt for bivirkninger og kan fjernes igjen når som helst! (Nei, det er dessverre ikke alle steder de har så mange jordmødre som kan dette, så man er også litt overlatt til tilfeldighetene - at noen som har kunnskapen er til stede og har tid til å sette nålene.)
Fikk akupunktur for å stimulere riene under forrige fødsel. Synest det er vanskelig å si om de virket eller ikke, men at det foregikk noe er det ikke tvil om. Det prikket og ble varmt akkurat det hvor nålene sto. Fikk ikke akupunktur under fødselen, men en deilig epidural.....
Tingeling
02-05-2003, 19:29
Akupunturen var ikke planlagt hos meg. Men de lurte på om jeg hadde lyst til å prøve og det var jo verdt et forsøk. Syntes nemlig ikke at jeg hadde såååå vondt at jeg trengte epudural. Det angret jeg bittert på etterpå :(
24+1
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.