PDA

Vis full versjon : Urinprøve...

LilleNuff
27-04-2003, 22:08
Når dere tar urinprøve, tar dere da morgenurinen? Jeg vet det er det man skal, men vil høre med dere allikvel.

Jeg gjorde det i forrige svangerskap. Jeg kunne ikke spise noe søtt dagen før, for det gjorde til at det ble sukkerutslag i urinen. Dette gikk meg på nervene. En gang var det så mye sukker at jeg ble sendt på glukosebelastning. Resultatet var at ingenting var galt. Derfor fikk jeg bekreftet at det gjorde ingenting at det var sukker i urinen.

JM sier at jeg ikke må spise noe søtt dagen før siden jeg da får utslag, men jeg synes dette er litt feil. Jeg spiser jo søtt omtrent hver dag, og da blir jo "resultatet" feil dersom jeg skal avstå den dagen før jeg tar prøven. Da blir det jo "falskt" svar, for det er jo egentlig ikke slik jeg lever/spiser.

Sist jeg var til jordmor tok jeg ikke morgenurinen for jeg gadd ikke maset der igjen... Synes dere jeg er barnslig???

Håper dere skjønner hva jeg mener.

I morgen skal jeg til lege, og har tenkt å ta morgenurinen da.

Loop
27-04-2003, 23:01
Dette har jeg aldri hørt om før, tar daglig urinprøver (stix) av pasienter på jobben, det trenger ikke engang være morgenurin for å måle om det er sukker eller protein i urinen. Men, det kan selvfølgelig være at jeg tar feil.

K@roline
29-04-2003, 08:08
På fredag var jeg hos legen og hadde rett og slett glemt å ta med meg urin prøven. Jeg sa jeg kunne ta urin prøve til lege ass da jeg var der, men hun sa jeg MÅTTE ha morgen urinen. Jeg synes det er litt rart egentlig.

Loop
29-04-2003, 10:53
Hei, skal forsøke å forklare det. Morgenurinen er mer konsentrert og kan vise antall partikler pr. ml, så den er mer informativ for legen din. Tynnere urin, vil uansett gi utslag selv om det er færre partikler av f.eks protein, blod eller sukker i urinen, og det er jo ofte det som er poenget i utgangspunktet da, fordi det normalt ikke skal være spor i det hele tatt. Håper dette forklarte litt.

Tidligere Bruker
29-04-2003, 20:49
Jeg har alltid tatt med meg morgenurin, og har aldri opplevd at det er sukker i urinen selv om jeg har spist søtt dagen før, til og med drukket masse brus.
Så det må være litt forskjell på oss gravide der. ;)

:mervink:

Bolla22
29-04-2003, 22:24
Jeg har vel aldri hvert nøye på å ta med morgenurinen, visste rett og slett ikke at det var viktig! Legen har aldri nevnt at det er morgenurinen hun vil ha.

Nå er det også sånn at jeg løper på do minst 4-5 ganger i løpet av natta, og gidder ikke sitte klar med begeret klokka 7 om morgenen. Pleier å gjøre klar urinprøven rett før jeg skal til legen, vanligvis i 12 tiden.

Syntes du skal spise som vanelig jeg, og visst det er morgenurin legen din vil ha, så kan han vel få den? Er vel ikke sånn at vi skal prøve å skjule at vi spiser sukker?

Tidl. bruker
01-05-2003, 19:17
Jeg har ikke fått beskjed om at det må være morgenurinen...

Det er litt forskjellig hva jeg har hatt med meg, avhengig av om jeg husker det om morgenen eller ikke... Nå sist måtte jeg kjøpe uringlass på tur til kontrollen.....

Er det SÅ nøye så burde vel jeg ha fått beskjed om det også !?!!?

Ellinor Dyveke
03-05-2003, 03:01
Dette med at man skal tisse i glasset om morgenen er noe jeg har fått med meg fra barnsbena av... I tillegg ble jeg fortalt det for hver gang jeg ble gravid ved første gangskontrollen... Pussig at ikke dette egentlig er allment kjent... Det er jo så mange andre ting som er det....:)
Dette med sukret er det ikke noe vi kan gjøre noe med... Men man kan jo unngå å drikke en hel 1 1/2liters flaske...:D (spesielt med cola....)

Filifjonk
06-05-2003, 19:49
Jeg leverer morgenurin til tross for at jeg flyr 3-4 ganger og tisser om natta. Så min morgenurin blir aldri sånn konsentret som legene gjerne vil ha den. Og da blir vel resultatet feil da..
Men hva skal en gjøre da.. Er konstant tørst.. ( har sjekka ut for svangerskapsdiabetes, har ikke det) og magen ligger langt nede så da blir blæra utsatt for et evinnelig press. Kan jo ikke ligge der å holde meg hele natta heller..
Og ikke greier jeg å la være å drikke noe på kvelden.. så hva gjør jeg.. ?