Vis full versjon : Gravidvitaminar frå apotek
Billie2010
24-01-2010, 11:48
Eg er litt forvirra. Var på apoteket når eg fann ut at eg var gravid og kjøpte vitaminar for gravide. Denne heiter Lifeline Gravid. Eg spurte om eg skulle ta folat i tillegg (har teke det 1,5 mnd før eg blei gravid), men det skulle eg visst ikkje. Dette skulle vere eit komplett kosttilskot for gravide.
Stemmer dette? Skal eg ikkje ta ekstra folat?
Så står det at er 2 kapslar, 1 tyggetablett og 1 tablett. Eine tabletten skal helst takast på kvelden. Dei to kapslane er greie, men korleis veit eg kva som eg tyggetablett?
Noko som kan hjelpe ei forvirra ei?:sparke:
Du trenger ikke å ta folat i tillegg til denne nei, den inneholdder anbefalt dagsdose av folat.
Kan ikke huske at det sto noe om når de forskjellige skulla tas, det er en dagsdose, ergo skulle vel alle kunne tas samtidig?
Tyggetabletten er nok den store hvite.
joaninha
24-01-2010, 13:20
Har tatt dem jeg oxo, kan ikke huske å ha sett at den ene skulle tas om kvelden?! Har tatt alle om morgenen jeg, ellers husker jeg ikke på det :fnise: (Men stemmer vel det når du sier det, var vel den med magnesium som helst skulle tas på kvelden...)
De har forresten endret på formen på den tyggetabletten (visstnok mange som klaget), så hvis du har fått den nye versjonen er den omgjort til en vanlig tablett (Hvit, avlang avrundet), mens den gamle var som en stor loveheart.
Det er den store hvite som er tyggetbl ja, det står på siden av boksen og også i vedlegget at det anbefalles å ta den om kvelden.
Vet ikke hvorfor de sier som så, men selv så tenker jeg som så at det kanskje blir såpass mye vitaminer og mineraler i maven på samme tid at man kanskje blir litt uvell av alt?
Det er den store hvite som er tyggetbl ja, det står på siden av boksen og også i vedlegget at det anbefalles å ta den om kvelden.
Vet ikke hvorfor de sier som så, men selv så tenker jeg som så at det kanskje blir såpass mye vitaminer og mineraler i maven på samme tid at man kanskje blir litt uvell av alt?
De anbefaler å ta tyggetabletten om kvelden fordi den innehoder kalsium. I den andre tabletten (husker ikke fargen i farten, men den er vel mørk) er det jern, og tar man jern og kalsium samtidig kan opptaket av kalsiumet bli dårligere (samtidig er vitamin D (som enten finnes i tabletten eller i trankapslene) essensielt for å kunne ta opp kalsium, men mulig man ikke trenger å ta det samtidig...).
Jeg tar alle tablettene på en gang om morgenen - ellers blir det bare glemt..:stønn:
Billie2010
24-01-2010, 17:45
Må innrømme at eg er forvirra altså, men trur nok det må vere den store kvite som er tyggetablett. Prøvde nemlig å tygge den lille blåbærgreia og det var fææælt. Mannen min heldt på å flire seg i hel :knegg: Eg har vore blå i munnen i heile dag :knegg:
Men på pakninga står det:
1 vitamin/blåbær/mineraltablett (er ikkje dette den lille blå?)
2 omega3 kapslar (den er grei)
1 makromineral svelgetablett (er ikkje dette den kvite?)
Dette stemmer då ikkje med at det er den kvite som skal tyggast :stønn:
Eg må vere sikker: 100% at det er den store kvite som skal tyggast. Lite lyst til å tygge ein ikkje-tygge-tablett igjen... :urk:
Jeg prøvde å tygge den hvite en gang, og det ble med den ene gangen for å si det sånn. (mulig den bare skal smake ekkelt, men jeg har svelget den istede) Men kom fram til at det måtte da være den som skulle tas om kvelden? Følte det hjalp på krampene i bena også.
Jeg har kastet pakningen foresten, står det noen forbrukerkontakt på den? Kunne tenke meg å sende de en mail ang dårlig info på pakningen.
For å gjøre det enkelt - du kan svelge alle tablettene:jupp:
Den hvite tabletten inneholder magnesium og kalsium og kan enten tygges eller svelges, mulig de ikke har fått det helt klart frem på pakken.
Tidligere var den hvite tyggetabletten i Lifeline pakkene svær og rund og smakte grusomt :urk:. I disse pakkene var det umulig å være i tvil om hva som var tyggetabletten, den hvite var så stor at du ville blitt kvalt hadde du svelgt den hel. Nå er den hvite tabletten avlang og kan enten svelges eller tygges.
Billie2010
24-01-2010, 18:07
Eg kjem til å svelge alle ja, det må vel vere like effektivt. Fann inga kontaktinformasjon, men dei har heimeside.
Takk for svar, jenter! Så supert å ha forum å gå til med mine mange spørsmål :himle: Takk!
Jeg har kastet pakningen foresten, står det noen forbrukerkontakt på den? Kunne tenke meg å sende de en mail ang dårlig info på pakningen.
Står ikke noe på min pakke, men du kan sikkert bruke post@lifelinecare.no (post@lifelinecare.no)
Fant adressen på nettsiden deres: http://www.lifelinecare.no/
Har forresten kjøpt Lifeline Ammende nå (den inneholder 0,2 mg folat og det står på pakken at den kan brukes fra andre trimester) siden fødselen nærmer seg. Innholdet i dagspakkene ser helt likt ut som i gravidvitaminene. På siden av pakken står det følgende:
NYE TABLETTER! Samme innhold - lettere å svelge:
- 1 rund vitamin/blåbær/mineraltablett (best å svelge)
- 2 omega-3 kapsler (best å svelge)
- 1 hvit makromineraltablett (kan svelges eller tygges)
Disse tre punktene er også trykket på hver av dagsdoseposene. Så synes informasjonen på Lifeline Ammende er ganske grei.
Billie2010
24-01-2010, 18:11
Flotte greier! Då har eg fått svar på det eg trengte. Det stod mykje betre på "Amme-pakken" så det var superbra.
Det stod mykje betre på "Amme-pakken" så det var superbra.
Kanskje de regner med at damer langt inne i ammetåka trenger å få ting litt enklere forklart enn gravide:knegg:
joaninha
24-01-2010, 20:55
Må innrømme at eg er forvirra altså, men trur nok det må vere den store kvite som er tyggetablett. Prøvde nemlig å tygge den lille blåbærgreia og det var fææælt. Mannen min heldt på å flire seg i hel :knegg: Eg har vore blå i munnen i heile dag :knegg:
Men på pakninga står det:
1 vitamin/blåbær/mineraltablett (er ikkje dette den lille blå?)
2 omega3 kapslar (den er grei)
1 makromineral svelgetablett (er ikkje dette den kvite?)
Dette stemmer då ikkje med at det er den kvite som skal tyggast :stønn:
Eg må vere sikker: 100% at det er den store kvite som skal tyggast. Lite lyst til å tygge ein ikkje-tygge-tablett igjen... :urk:
:undrer: Det var jo det jeg sa jo... at det var den store hvite som var tyggetablett, men at de har endret på det, kommet med en ny versjon som er mindre (avlang) - som nå er en vanlig tablett (skrev vel kanskje ikke spesifikt svelgetablett, når jeg tenker meg om...) Og de har som sagt endret på det fordi de fikk så mange tilbakemeldinger på at den var vond å tygge, så de har endret til en tablett man kan svelge i stedet! :blafre:
Billie2010
24-01-2010, 21:19
Ja, det var det du sa. Blei litt mykje info, men du hadde rett heilt frå starten :rødme:
joaninha
24-01-2010, 21:51
Ikke noe problem :blafre:
Dessuten tror jeg deg på at den vitamin/blåbærtabletten ikke er noe god å tygge :urk:
Billie2010
24-01-2010, 22:24
Ikke noe problem :blafre:
Dessuten tror jeg deg på at den vitamin/blåbærtabletten ikke er noe god å tygge :urk:
DET har du aldeles rett i, direkte ekkelt var det, så dumt vettu å prøve seg fram på noko slikt :stønn: Eg kjem aldri til å overleve ammetåke så vimsete som eg allereie er... :ammetåke:
Ja, svelge, ikkje tygge, det lærte eg i dag :knegg:
Tidligere var den hvite tyggetabletten i Lifeline pakkene svær og rund og smakte grusomt :urk: Jeg syns den er god på smak, jeg ... :himle:
Hvis det er magnesium i den tabletten som skal tas om kvelden, så er det en logisk grunn til det. Magnesium kan hjelpe mot leggkramper hos gravide, og leggkrampene opptrer om natta. :)
Jeg syns den er god på smak, jeg ... :himle:
Vet om flere som synes det - godt vi er forskjellige!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.