Vis full versjon : Fødsel uten smerte?
Er det noen som har prøvd Lamaze metoden: Fødsel uten smerte?
Går det an å føde uten smerte da?????
Da sier jeg ja takk til å prøve det....:p
Tidl. bruker
01-05-2003, 19:04
Aldri hørt om den metoden.. .Hva går den ut på ?!?!?!
Ellinor Dyveke
03-05-2003, 03:21
Nei den har jeg aldri hørt noe om! Det nærmeste jeg vet om fødsel uten smerte er keisersnittet med minsten med spinalbedøvelse....:D
Hei ja
he he om det blir helt uten smerter vet jeg nå ikke da men.. Har lest boken, og den er nyttig. Lærer mye om hvordan kroppen fungerer under en fødsel, og bare det at en VET hva som skjer, gjør i allefall at det er mindre vondt. Og så er det noen meget nyttige øvelser om hvordan en skal presse riktig.
Jeg var litt facinert av "Pust så lyset blafrer" som skal brukes under utdrivingen. Anna Wahlgren (der jeg først leste om dette..) er jo ganske herlig å lese, bl.a om når hun argumenterte med jordmoren om at ingen barn ennå var født analt, da lo jeg godt! For det er fortsatt mange jordmødre som sier at man skal presse som om man satt på do.
Mange av øvelsene skal "trenes" på gjennom svangerskapet, så hvis man vil prøve må man hive seg rundt å lese boka. Jeg har et utdrag av hovedpunktene på pc, som jeg kan sende til dere på mail om dere er nyskjerrig.
Ved min første fødsel prøvde jeg lystgass, men ble kvalm. Utenom det har jeg født alle mine 3 uten smertestillende. Pressriene gjorde jobben sin under utdrivningen og ungen kom ut på noen få pressrier. Jeg slapp å bruke krefter på det selv.
Jeg var bare nyskjerrig på om flere hadde prøvd dette....
Tar opp igjen denne tråden jeg, for å se om det er noen her nå som har prøvd dette?
MysticalSaga
25-03-2004, 22:35
Jeg har lest litt om den ja, men har ingen erfaring. Vil gjerne lese det du har da. Sender deg en pm. :)
Tidl. bruker
26-03-2004, 09:02
jepp fikk akupentur første gang er fin følese det. Men denne gangen rakk ikke jeg noe ungen kom på 40 min. Det var en tøff fødsel bestemt meg for akupentur!
Opprinnelig melding fra rosen
Hei ja
he he om det blir helt uten smerter vet jeg nå ikke da men.. Har lest boken, og den er nyttig. Lærer mye om hvordan kroppen fungerer under en fødsel, og bare det at en VET hva som skjer, gjør i allefall at det er mindre vondt. Og så er det noen meget nyttige øvelser om hvordan en skal presse riktig.
Jeg var litt facinert av "Pust så lyset blafrer" som skal brukes under utdrivingen. Anna Wahlgren (der jeg først leste om dette..) er jo ganske herlig å lese, bl.a om når hun argumenterte med jordmoren om at ingen barn ennå var født analt, da lo jeg godt! For det er fortsatt mange jordmødre som sier at man skal presse som om man satt på do.
Mange av øvelsene skal "trenes" på gjennom svangerskapet, så hvis man vil prøve må man hive seg rundt å lese boka. Jeg har et utdrag av hovedpunktene på pc, som jeg kan sende til dere på mail om dere er nyskjerrig.
Ved min første fødsel prøvde jeg lystgass, men ble kvalm. Utenom det har jeg født alle mine 3 uten smertestillende. Pressriene gjorde jobben sin under utdrivningen og ungen kom ut på noen få pressrier. Jeg slapp å bruke krefter på det selv.
Jeg var bare nyskjerrig på om flere hadde prøvd dette....
Rosen: Har sendt deg pm...
Cheyenne
26-03-2004, 11:37
En dame her i kommunen arrangerer slike Lamaze kurs, men det har dessverre ikke jeg råd til. Husker ikke navnet hennes, men jeg tror hun drar rundt omkring å holder kurs.
At man kan føde uten smerter uten noen form for lindring tror jeg ikke på. Men jeg tror at smerten oppleves annerledes etter hvordan vi takler den.
Det å bruke pusten riktig er viktig, jeg "bruker" å blåse ut smerten(prøver vertfall) og det funker jo litt... En veninne av meg snakket om at må prøve å tenke seg riene som bølger man rir bortover på. Men det taklet ikke jeg helt...
For å være ærlig så greier ikke jeg å slappe av under fødselen, jeg fødte hjemme sist og skal det denne gangen også, så jeg vil gjerne ha masse råd om å føde uten smerter, tror forresten jeg så en bok på biblioteket som hadde den tittelen, kan det stemme tro?
Jeg gruer meg noe vanvittig til smertene:leiseg: Tar i mot tips veldig!!
Opprinnelig melding fra Cheyenne
tror forresten jeg så en bok på biblioteket som hadde den tittelen, kan det stemme tro?
Jo det stemmer nok det. Jeg lånte en bok som het "fødsel uten smerte" på bibloteket. Og det er fra denne boken jeg har skrevet litt notater som jeg nevnte ovenfor her.
Mail er sendt til deg....
Cheyenne
26-03-2004, 13:28
fikk ikke noe mail jeg...
Men vil gjerne ha:)
Opprinnelig melding fra Cheyenne
fikk ikke noe mail jeg...
Men vil gjerne ha:)
uff :bonk: sorry, det var jo ikke du som sendte meg pm. Beklager!!
Bare send meg mailadressen din så skal har du den om en liten stund.....
Polyanna
29-03-2004, 14:08
Jeg har lest om teknikken hos Anna Wahlgren, og når hun sa det med at ingen barn hittil er født analt så fikk jeg en aha-opplevelse.
Jeg hadde ingen pressrier da jeg fødte sist, og måtte presse på viljen. Gutten var STOR rundt hodet (39 cm), og jeg syntest rett og slett ikke jeg fikk det til. Da Anna Wahlgreen beskrev hvordan man skulle presse "nedover" på en måte, så virket det bare mye mer fornuftig enn det jeg prøvde på. Brukte en time.... Nåja, han kom ut til slutt, da! :D (etter litt klipping).
Så nå skal boken kjøpes. Hvem har skrevet den? Finner den ikke på Bokkilden.
Opprinnelig melding fra Polyanna
Jeg har lest denne boken. (det er fra den notatene jeg nevnte ovenfor her kommer fra..)
Men jeg lånte den bare på bibloteket. Den heter "Fødsle uten smerte", men jeg husker ikke hvem som stod som forfatter.
Jeg har også lett på MAO etter boken uten hell.
Skal sjekke i Anna Wahlgren boka mi, om tittel og forfatter står der. Legger inn melding her om jeg finner det.
Opprinnelig melding fra Polyanna
Dette stod det i Barneboka:
Det var den franske legen Lamaze som arbeidet med dette. Når han døde i 1953 ble arbeidet hans tatt over av dr Pirre Vellay og hans kone Aline. De skrev en bok om metoden : Fødsel uten smerte.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.