PDA

Vis full versjon : 1. Graviditetsundersøkelse

missM
28-04-2003, 15:08
Heisann.

Jeg håper dere kan gi meg et godt råd her.

Jeg er i dag 5+6 og skulle egentlig til legen på fredag, 6+3.
Den timen har jeg flyttet til den 12.mai, 7+6.
Det skal nevnes at jeg var hos legen for 6 dager siden for å ta en GU. Da kunne hun ikke kjenne livmoren, men alt så fint ut.

Nå synes jeg plutselig det er så lenge å vente 14 dager før første undersøkelse.

Hva synes dere om dette?? Er det for sent å vente til jeg er 5+6?

Kan legen merke livmoren min på 6+3??

Takk for hjelpen.

Klem MissM og lille mirakel 5+6

Tidligere Bruker
28-04-2003, 16:06
Det er ikke for sent nei. ;)
Det mest vanlige er å gå til første kontroll mellom uke 8-12. Det er veldig vanskelig å kjenne livmoren ved GU når en kun er 5-6 uker på vei. Når du er mellom 8-12 uker på vei, så vil legen kunne kjenne tydelig at den er forstørret, selv om det ikke alltid er like lett å kjenne den utenpå magen. Det er mest vanlig fra uke 12 og utover hos førstegangs gravide.

:mervink:

Filifjonk
28-04-2003, 17:29
Faktisk er det sånn at nygravide er så ivrige at de kommer alt for tidlig. Min fastlege klagde over det, for han mener det har ingen hensikt å komme før man er minst 10 uker på vei. Først da kan GU gjøre skikkelig og først da kan en få sikre svar på undersøkelsene. Greit nok at man er innom for en blodprøve og får konstanert svangerskapet, men ikke for svangerskapskontroll.

Thalia
28-04-2003, 18:26
Jeg var ikke på min første kontroll før i uke 13, og det sa legen at var helt passe.

K@roline
29-04-2003, 08:04
Jeg var ikke på kontroll før i uke 15, legen min sa ikke noe på det.