Vis full versjon : trimetoprim mot urinveisinf. under graviditet?
elinpelin
09-09-2002, 03:18
Hei!
Jeg fikk urinveisinfeksjon, og fikk Trimetoprim av legen min mot det. Men det står på pakningsvedlegget at fosteret kan påvirkes. Er det fler enn meg som har brukt dette, eller vet noe mer?
elinpelin 30+1
Søkte og fikk opp dette (Lommelegen.no)...;
Graviditet og amming
Bør ikke brukes de tre første månedene av graviditeten. Medikamentet går over i morsmelken, men påvirkning på det diende barnet er lite sannsynlig. Rådspør lege.
Får anta legen din vet hva h*n gjør, uansett ser det ut som om du med dine snaue 30 uker skulle komme godt utav det...!?
God bedring!
elinpelin
09-09-2002, 03:46
Takk skal du ha MøreMia! Det burde jo stå på pakningsvedlegget. Ble beroliget jeg nå. :)
elinpelin 30+1
Da jeg gikk med tulla, så fikk jeg urinveisinfeksjon i uke 27. Jeg fikk da en medisin som het Selexid. Denne tok derimot IKKE knekken på bakteriene, og smertehelvetet fortsatte. I uke 28 fikk jeg prøve et nytt merke, Keflex. Den ble jeg virkelig dårlig av. Kvalm, kastet opp, svimmel, ja, i det hele tatt, jeg måtte kutte den ut.
I uke 29 gav de meg eeenda et nytt merke, denne gang Trimetoprim. Og den tok faktisk knekken på smertene og bakterinene veldig fort :) Hvorfor legen ventet med dette merket, vet jeg ikke, men poenget er, jeg fikk merket, og det virket, og jeg hørte ikke noe på legen min om at dette var farlig, spesielt ikke så sent i svangerskapet...
Lykke til :)
:findag:
Januarbaby
09-09-2002, 16:10
Jeg har ikke brukt det, men har nettopp gått på Bactrim.
Som har samme beskrivelse. "bør ikke brukes innen de tre første mnd....."
Som et tips til personer som plages av urinveisinfekjson/blærekatar så er Tranebærtabletter veldig bra.
Klem Mai 17+5
Tiddelibom
09-09-2002, 17:46
Jeg fikk noe som het Amoxillin (tror jeg det var). Det virket bra, men det tok betraktelig lengre tid enn det "pleier" før infeksjonen gikk over.
Har også sikret meg med tranebærkapsler slik at jeg kan bøtte innpå med dem dersom jeg merker antydning til UVI igjen. Det er bare noe så sinnsykt vondt!!!!
Tiddelibom 33+4
80martine
09-09-2002, 21:18
jeg hadde urinveisinfeksjon mens jeg var gravid , men før jeg visste det. fikk trimetoprim. Ble litt engstelig, men 3 forskj. leger har sagt at denne type har ikke noe å si på fosteret. så da stoler jeg på det ;)
Jeg har fått Furadantin, og der står det i pakningsvedlegget Graviditet: " Ingen uheldige effekter på fosteret er vist".
Om den virker vet jeg ikke enda, for jeg har nettopp fått tabelettene.
elinpelin
12-09-2002, 00:10
Takk for alle svar!
Det virker som om jeg er kvitt inf. nå. Ble beroliget av de svarene jeg fikk her! Det er fint å kunne spørre om alt mulig her inne, og så får man svar med en gang!
elinpelin 30+4
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.