PDA

Vis full versjon : hva skjer med fødselspermisjonen hvis jeg blir sjukemeldt?

Gulrotklara
28-04-2003, 18:06
Jeg mener jeg har lest ett sted at hvis man blir sjukemeldt i svangerskapet så går det utover fødselspermisjonen. Er det riktig? Hvis man da blir sjukemeldt, hvordan regnes føselspengene ut? Blir det et regnestykke over en viss periode eller over de siste 3 år? Har ingen peiling på hva og hvordan enda så dette er sikkert ikke de mest geniale spørsmålene..

Matrix
28-04-2003, 23:26
Sykepenger teller som arbeidsinntekt, så konsekvenser får det ikke på fødselspengene.

Jeg kan tenke meg spesialtilfeller der du kan gå glipp av å få lønnsjusteringer tatt med i fødselspengegrunnlaget dersom du går fra sykemelding til fødselspermisjon, men ellers skal det ikke ha større konsekvenser på fødselspengene.

Imidlertid kan lange perioder man går sykemeldt i svangerskapet medføre at du får mindre feriepenger året etter dersom man jobber i bedrifter som ikke har avtaler som regulerer dette.

Gulrotklara
29-04-2003, 18:36
Takk for svaret matrix...

Jeg lurte også på om fødselspermisjonen blir forkortet om man blir sjukemeldt i svangerskapet... Har hørt det et sted( mener jeg)

Matrix
29-04-2003, 22:24
Nei, det skjer normalt ikke.

Dersom du har brukt opp sykepengerettighetene (altså vært sykemeldt i 52 uker i løpet av de siste halvannet året) kan det bli nødvendig å påbegynne fødselspermisjonen tidligere enn 3 uker før termin.

Gulrotklara
06-05-2003, 21:44
Takk for hjelpen Matrix. Dette har du peiling på :klapp: