Vis full versjon : hva skjer med fødselspermisjonen hvis jeg blir sjukemeldt?
Gulrotklara
28-04-2003, 18:06
Jeg mener jeg har lest ett sted at hvis man blir sjukemeldt i svangerskapet så går det utover fødselspermisjonen. Er det riktig? Hvis man da blir sjukemeldt, hvordan regnes føselspengene ut? Blir det et regnestykke over en viss periode eller over de siste 3 år? Har ingen peiling på hva og hvordan enda så dette er sikkert ikke de mest geniale spørsmålene..
Sykepenger teller som arbeidsinntekt, så konsekvenser får det ikke på fødselspengene.
Jeg kan tenke meg spesialtilfeller der du kan gå glipp av å få lønnsjusteringer tatt med i fødselspengegrunnlaget dersom du går fra sykemelding til fødselspermisjon, men ellers skal det ikke ha større konsekvenser på fødselspengene.
Imidlertid kan lange perioder man går sykemeldt i svangerskapet medføre at du får mindre feriepenger året etter dersom man jobber i bedrifter som ikke har avtaler som regulerer dette.
Gulrotklara
29-04-2003, 18:36
Takk for svaret matrix...
Jeg lurte også på om fødselspermisjonen blir forkortet om man blir sjukemeldt i svangerskapet... Har hørt det et sted( mener jeg)
Nei, det skjer normalt ikke.
Dersom du har brukt opp sykepengerettighetene (altså vært sykemeldt i 52 uker i løpet av de siste halvannet året) kan det bli nødvendig å påbegynne fødselspermisjonen tidligere enn 3 uker før termin.
Gulrotklara
06-05-2003, 21:44
Takk for hjelpen Matrix. Dette har du peiling på :klapp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.