PDA

Vis full versjon : Mulige varige men av keisersnitt?

Trolley
28-04-2003, 19:14
Det turner mye oppe i hodet mitt i dag. Er 32 uker og babyen er fremdeles i seteleie. Vet at han kan snu seg ennå, men over 90% av babyene har rukket å snu seg i uke 32.

Tenker selvfølgelig på en eventuell setefødsel og får småpanikk av det. Er ingen keisersnittromantiker, men ser at en del førstegangsfødende velger keisersnitt fremfor å gjennomføre en setefødsel.

Vet at det er fare for komplikasjoner ved keisersnitt. Hva er de farligste komplikasjonene, og hvilke varige men kan en eventuelt få? Noen som vet?

Bekymret,
Trolley 32+0

Sebkez
28-04-2003, 20:39
Jeg hadde planlagt keisersnitt i fjord, og jeg kan ikke si at jeg fikk noen varige men av det.

Klart man har arret, men det er jo ikke så stort at det gjør noe.

Det som er en fare ved et snitt er jo at dette er en oprasjon, og da kan jo blødningsfaren være der, samt at du blir litt øm og støl.

Men jeg gikk oppe ganske raskt etter snittet, hadde spinal, så da den var ute av kroppen, da var det opp å gå.

Men mange liker gjerne å skremme en når en sier at man skal ha snitt

Men jeg anbefaler det dersom det er behov

LilleNuff
28-04-2003, 22:02
Jeg har også bare positive opplevelser av å ta KS. Har ikke opplevd noen mén etter det.

Loop
28-04-2003, 22:12
Jeg måtte ta akutt keisersnitt pga medisink tilstand. Var ikke forberedt, men det gikk til tross for min redsel svært bra. Etter forløsningen tar det vanligvis dobbelt så lang tid å hente seg inn som etter en fødsel pga stort operasjonssår som må leges. Som nevnt ovenfor er risikoen som ved alle inngrep: økt fare for blødninger , infeksjon mm, men du har jo et stort fagteam med deg som er trenet på å håndtere alle slags komplikasjoner. Mange fødsler ender uansett med keisersnitt, så litt forberedelse tror jeg uansett ikke skader. Dersom du blir vurdert av spesialister å kunne føde uten store problemer, er det sikkert ok. Har du fått målt bekkenet? En annen ting er at kontakten med barnet kan ta litt lenger tid, også ammingen kan komme senere igang. Selv er jeg ikke redd for å skulle ta keisersnitt igjen hvis jeg må. Men, jeg føler liksom at fødselen mangler jeg da, så jeg håper å kunne føde normalt denne gangen. Ofte er sykhusene negative til planlagte keisersnitt fordi de er dyrere enn vanlig fødsel, men ikke la det bli ditt problem. Hvis du vet hva du vil, så vil jeg råde deg til å stå på ditt og ikke gi deg. Uansett om du skulle føle deg uglesett, så husk at dette er din fødsel og ditt valg. De andre får betalt for jobben sin uansett! Og, sist men ikke minst - et keisersnitt er like flott som fødsel, er den planlagt kan også barnefar være med. Et skjembrett mellom dere og magen gjør det ganske fint syns jeg. Har deltatt både på og ved siden av operasjonsbordet og synes det var helt fantastisk! Du kan sikker ringe fødeavdelingen for nøytral info. Lykke til.

Tidligere Bruker
29-04-2003, 01:34
Den største faren ETTER et k-snitt, er blodpropp faren.
Du vil få sprøyter mot blodpropp dagen før snittet, og de 5 neste dagene, og du blir også anbefalt å stå opp av senga så fort som mulig etter snittet. Bevegelse er viktig.

Ellers er det alltid fare for komplikasjoner når en blir operert.

En del opplever infeksjoner i arret etterpå.

Jeg hadde en fin opplevelse når de gjelder selveste snittet, men jeg fikk spinalhodepine, og det er noe av det grusomste jeg har opplevd. De smertene husker jeg den dag i dag, og håper jeg ikke opplever det neste gang. :(

Så risiko er det alltid, men det er det ved en vaginal fødsel også.

:mervink:

Tidligere Bruker
29-04-2003, 01:36
Kan fortelle mere detaljert, men send meg da en PM.;)

:mervink: