Vis full versjon : slimpropp og fostervann
Skal til legen om ei uke, men orker ikke å vente til da med å spørre: Hvorfor blir ikke en fødsel satt igang når vannet går? Er det ikke fare for infeksjoner o.l? Er ikke polstringen rundt babyen betydelig svekket? Leser mange innlegg der dere her inne skriver at vannet og slimproppen har gått for flere dager/ uker siden, men at dere er hjemme og venter på at den lille skal begynne å "presse seg ut" . Synes det høres merkelig ut, jeg........:gal2:
Hei
Slimproppen tror jeg kan gå en stund före vannet går. Mao. vannet begynner ikke å fosse selvom proppen forsvinner. Vannet ligger jo inne i fostersekken.
At vannet går og man siden får vente til man gjör noe, virker det som om dem gjör for at födsel blir enklere om den kommer igang av seg selv enn å bli satt igang.
Det produseres tydligvis nytt fostervann hele tiden på veien.
Vet at i Sverige, hvor jeg bor, så blir du ikke igang satt före det har gått tre dager etter at vannet har gått om du ikke kommer igang selv.
Dette er bare hva jeg selv har lest meg til og hört.
Hilsen i fra
Freja 23+4:findag:
Må huske på det at når babyen har lagt seg ned så vil den også stenge for at alt vannet kommer ut.
Fungerer som en propp den også, det er veldig mye vann igjen.
Men visst ikke babyen har lagt seg ned eller er i seteleie eller liknende så vil jo vannet fosse ut og da tror eg det er viktig og få ut babyen.
Er ikke helt sikker på alt dette men tror eg har skrevet rett nå.
Du kan kun gå i 3 dager uten vann, om ikke fødselen har startet av seg selv innen den tid, blir du satt igang. Fikk beskjed på sykehus da vannet mitt gikk, at fødselen starter stor sett av seg selv det første eller andre døgnet. Men du må til kontroll på sykehuset en gang om dagen etter at vannet har gått, for å se at alt er bra.
Josefine
09-09-2002, 13:16
Som Anja22 skreiv, så er det forskjell på om hovudet er festa eller ikkje når vatnet går. Viss hovudet er festa, så dryp det oftast berre litt vatn, og fostersekken lukkar seg gjerne av seg sjølv. Men viss hovudet ikkje er festa har ein ikkje nokon "propp", og det forsvinn veldig mykje vatn på kort tid. Jonas slapp ut det meste av badevatnet sitt 19 dagar før termin, og då eg kom til sjukehuset fekk eg beskjed om at fødselen ville bli sett i gang etter 12 timar viss eg ikkje hadde fått skikkelege rier til då (men dei kom heilt av seg sjølv etter ein knapp halvtime...).
:mervink: Josefine og Jonas (fødd 8.8)
MetalMamma
09-09-2002, 16:17
og det er at dersom ikke riene /fødselen starter etter vannavgang, fylles det automatisk opp med nytt fostervann inne til :baby:, så det er ingen fare. :)
-Nok et eksempel på at kroppen ordner det meste sjøl!!! :kidoki:
MetalMamma & Første-Knøtt :baby:, T-13 :kry:
At det går an ! For en komplisert kropp vi har !? Ordner ganske mye selv, ja..... Tusen takk for masse flott informasjon. Nå får jeg sove godt igjen, heheh.....:klapp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.