PDA

Vis full versjon : Dere som tar/har tatt kvalmestillende..

impatient
13-02-2010, 22:36
- Hvilke preparater benytter dere?
- Hvor lenge har dere gått på dem?
- Hvilken grad av kvalme og/eller oppkast hadde dere
- Hvordan synes det dere hjelper?

Noen som har erfaring med Afipran?

Har akkurat hatt ett stykk voldelig oppkast med tilhørende kramper i hele rygg, nakke og skuldre. Mildt sagt ekstremt vondt.
Har fått Afipran, men etter å ha lest pakningsvedlegget fikk vi ikke lyst til å ta dem i det hele tatt. Mulig jeg er litt i det hysteriske hjørnet, men har alltid blitt fortalt at det ikke finnes noen "trygge" kvalmestillende.

Men nå begynner jeg å bli så desperat på å få litt av livet mitt tilbake at jeg er litt rådvill med tanke på medisinene.

Håper noen av dere kloke damer har noe råd til en stakkars spykjerring :knegg:

H&C
13-02-2010, 23:20
Denne gangen har jeg brukt Afipran, Postafen, Stemetil og Zofran i tur og orden. De to første hadde ingen effekt, Stemetil fikk jeg voldsomme bivirkninger av, men Zofran var som å komme til himmelen etter ukevis med kvalme og oppkast. Var innlagt 2 ganger pga dehydrering.
Tok Zofran til ca uke 16, da var kvalmen stort sett borte. Fikk Afipran som første kvalmestillende middel i uke 8.

emin
13-02-2010, 23:51
I forrige svangerskap tok jeg en Afipran i ny og ne når kvalmen ble for ille, og jeg kan ikke si at minsten har tatt noen skade av det. :) De fungerte godt. :)

Lille Ru
14-02-2010, 00:02
Jeg har brukt Postafen og Afipran i alle mine svangerskap. Første svangerskap, med hyperemesis i hele svangerskapet, hadde jeg god nytte av Afipran. Tok det ikke daglig, men ved behov, og klarte etterhvert å komme ovenpå nok til å klare meg uten.
Denne gangen har jeg tatt mer Postafen enn Afipran, men førstnevnte blir jeg trøtt av og sistnevnte har ikke hatt særlig virkning. Dvs. det tar oppkastet, men ikke kvalmen.

Postafen og Afipran er ansett som trygt for gravide, og jeg ville ikke nølt med å forsøke.

Lille Ru
14-02-2010, 00:02
Jeg har brukt Postafen og Afipran i alle mine svangerskap. Første svangerskap, med hyperemesis i hele svangerskapet, hadde jeg god nytte av Afipran. Tok det ikke daglig, men ved behov, og klarte etterhvert å komme ovenpå nok til å klare meg uten.
Denne gangen har jeg tatt mer Postafen enn Afipran, men førstnevnte blir jeg trøtt av og sistnevnte har ikke hatt særlig virkning. Dvs. det tar oppkastet, men ikke kvalmen.

Postafen og Afipran er ansett som trygt for gravide, og jeg ville ikke nølt med å forsøke.

Fra Relis (http://www.relis.no), dog om svangeskapsindusert lett/moderat kvalme (ikke hyperemesis):
Konklusjon
Førstegenerasjons antihistaminer og fentiaziner som proklorperazin og prometazin har dokumentert effekt på mild og moderat svangerskapsindusert kvalme og oppkast. Metoklopramid anses trygt, men har ikke dokumentert effekt i kontrollerte studier. Vitamin B6 i dosering 30-75 mg daglig anses trygt og kan ha noe effekt. Ingefær i dosering rundt 1 g daglig kan ha noe effekt og anses trygt, men kvaliteten på produktene kan variere. P6 akupressur synes å ha effekt hos noen, mens akupunktur ikke har vist effekt utover placebo.

Lillemo77
14-02-2010, 11:15
Jeg tok Largactil (Chlorpromazine). Først intravenøst, så 3 ganger om dagen i tablettform fra ca uke 8 til uke 19. Intravenøst funket det som fjell, i tablettformen funket det sånn passe. Vet jo ikke egentlig hvordan det hadde vært uten det, men ble i hvert fall enda verre om jeg prøvde å la være en dag :urk:

Jeg spøy det som gikk an å spy tror jeg, tom vann kom opp og til slutt gult galleskum når det verken var vått eller tørt igjen i magesekken.

Jeg hadde de samme kvalene som deg, men ble etter hvert så desperat at jeg måtte bare ta det jeg kunne få for å ikke ligge i fosterstiling og grine døgnet rundt. Snakket mye med legene på sykehuset om evt skader fosteret kunne få som følge av dette, og alle jeg snakket med var meget enstemte om at det ikke var noen fare.

Nå er ikke trollet mitt født enda da, men alt er vel på den fronten, og det er ikke oppdaget noen form for avvik på ultralyd el iht bevegelser el hjertelyd så jeg håper og tror at det går bra :rørt:

Afipran og postafen hadde INGEN innvirkning på kvalmen min.

God bedring!

Arden
17-02-2010, 08:57
Jeg tok bitte litt Afipran, men likte ikke å ta de. Tenkte på babyen, og jeg fikk bivirkninger. Smerter i kroppen. Jeg hadde/har ekstrem svangerskaps kvalme så jeg holdt på å klikke. De jeg fikk da jeg var på sykehuset fikk jeg også bi virkninger av, så slik bunn i grunn så kunne jeg ikke ta noen....... Håper du ikke har ekstrem svangerskaps kvalme, for det under jeg ingen!!!! Det hele ente med at jeg ikke kunne ta noen slags kvalmestillende, så jeg lå da i et mørkt rom og spøy uansett hva jeg gjorde....

Jeg vil råde deg til å uansett hvor mye og ofte du kaster opp drikke. Drikke , drikke, drikke. For da spyr du hvertfall ikke opp for mye magesyre som kan skade tennene dine, spiserøret osv. Bedre å kaste opp det du drikker enn ikke noe, det er min erfaring og jeg har spydd MYE!!!! Hvis du får slik ekstrem svangerskaps kvalme som jeg hadde/har, så ville jeg kontatka tannlegen. Du kan få noe du kan pensle på tennen som gjør at du ikke får så lett hull.

Ellers så har jeg desverre ikke noen råd til deg, fordi ikke noe hjalp på meg.....

Er snart i uke 29 og er enda kvalm, men myyyyye bedre. Nå kan jeg faktisk leve nesten normalt....

Mummimamma2010
17-02-2010, 17:32
Jeg har tatt postafen og afipran hittil. Har vært kvalm fra uke 5 ca og er like ille nå, kaster opp mange ganger daglig. Postafen fungerer best for meg, men jeg blir trøtt av dem. Jeg tar begge i kombinasjon, hvis ikke tør jeg ikke tenke på hvordan jeg hadde hatt det. Det er nok ingen tvil om at medisinene har holdt meg unna sykehusinnleggelse.

Sirkeline
17-02-2010, 20:30
Har brukt både postafen og afipran uten effekt. Sjekka afipran nøye opp med både RELIS og gynekologen min de gangene jeg forsøkte det og brukte det mens jeg følte det var helt trygt.

Når det gjelder graviditet og amming, bør man ikke søke Felleskatalogen (produsentenes egen opplysning) og pakningsvedleggene fordi de er mer opptatt av å helgardere seg spesielt på disse områdene enn å komme med god, saklig og korrekt info.

Derfor er RELIS mye bedre, Statens Legemiddelverk.

Det eneste jeg hadde bedring av, var å gå til en skikkelig akupunktør (med flere års utdannelse og reg i NAFO) med kunnskap om emnet og ikke bare noen som har gått helgekurs over et år. Jeg ble ikke bra i mine tre svangerskap, men fikk stabilisert meg så jeg bare var kvalm hele døgnet uten toppene og så sluttet det etter 4 mnd mot hele svangerskapet første gangen.

http://www.akupunktur.no/

Sonja78
18-02-2010, 10:06
Jeg tok afipran fra uke 6 til uke 17 og dette gjorde at jeg kastet opp færre ganger i løpet av døgnet. Forrige svangerskap gikk jeg på afipran fra uke 8-12 og postafen fra 12-17. Jeg var innlagt på sykehuset pga dehydrering fra uke 8-12 forrige svangerskap og da ga de meg apipran. Forrige svangerskap så hjalp afipran meg lite, men dette svangerskapet hjalp det meg mye. Jeg fant ut at jeg måtte minst la det gå 5 timer mellom hver gang jeg tok afipran for hvis ikke så fikk jeg kraftig urolighet i musklaturen som er en vanlig bivirkning (tok bare stikkpiller jeg og de er sterkere enn tabletter).

Lille Ulv
18-02-2010, 21:56
Jeg fant ut at jeg måtte minst la det gå 5 timer mellom hver gang jeg tok afipran for hvis ikke så fikk jeg kraftig urolighet i musklaturen som er en vanlig bivirkning (tok bare stikkpiller jeg og de er sterkere enn tabletter).

Det er min erfaring også...Afipran tok oppkastet, men fikk veldig urolig mage av det,så behagelig syntes jeg ikke det var. Har tatt det tidvis i både dette og forrige svangerskap når oppkastet/brekningene har vært ille. Postafen har ikke hjulpet for min del.

confide
21-02-2010, 15:35
- Hvilke preparater benytter dere?
- Hvor lenge har dere gått på dem?
- Hvilken grad av kvalme og/eller oppkast hadde dere
- Hvordan synes det dere hjelper?

Noen som har erfaring med Afipran?

Håper noen av dere kloke damer har noe råd til en stakkars spykjerring :knegg:

Forrige svangerskap: Postafen fra uke 7 til og med uke 14 + 3 afipran. Resultatet er en sunn, frisk, smart 9-åring.

Dette svangerskapet: Postafen fra og med uke 6 tilogmed uke 10. Er foreløpig i uke 18 og alt ser bra ut hittil.

Hadde ikke overlevd uten.

Var så kvalm døgnet rundt at jeg ikke engang klarte sove, og synes effekten var svært bra. Gikk fra å klamre meg fast i sofaen og tenke på døden, til å i kunne bevege på meg og delvis fungere.