PDA

Vis full versjon : Halebeinet

Pupsi
16-02-2010, 11:35
Er det flere som har problemer med halebeinet her?

Går til fysioterapeut, og han sa i dag at halebeinet mitt er skjeivt. Jeg har nok ikke bekkenløsning. Det er mye annet galt også, men nå tyder det på at det er halebeinet som er hovedproblemet.

Da han oppdaget hva som var problemet sa han: oj, du kommer til å få vondt under fødselen... Så jeg ble litt redd nå. Har lest at halebeinet kan knekke under fødselen. Og så store smerter som jeg har allerede nå, tør ikke tenke på hvor vondt det må gjøre å brekke halebeinet. (vet at en fødsel er forferdelig vond uansett ;) )

Er sykemeldt pga dette. Har store smerter hver dag, og klarer nesten ikke å sitte, bøye meg, gå langt eller å løfte tungt.

Noen som har noen erfaring med halebein?
Hva kan man gjøre med det?
Er det relatert til graviditeten, siden jeg fikk det nå?
Kan det bli bedre underveis i graviditeten?

Tajel
16-02-2010, 13:06
Så jeg ble litt redd nå. Har lest at halebeinet kan knekke under fødselen. Og så store smerter som jeg har allerede nå, tør ikke tenke på hvor vondt det må gjøre å brekke halebeinet. (vet at en fødsel er forferdelig vond uansett ;) )

Stemmer at halebeinet kan knekke under fødselen ja.
Knakk halebeinet for et par år siden (falt på isen...), og det er vondt. Har aldri brukket andre bein i kroppen, så har ikke noe å sammenligne med. Men problemet med å knekke halebeinet er at det er et bein man "beveger"/kommer borti ved mange bevegelser - som å bøye seg, gå, sitte eller løfte beina. Og det går jo ikke akkurat an å gipse det for å holde det i ro...
Er også vanskelig å sove siden man ikke kan ligge på ryggen og det gjør vondt å flytte på seg i sengen. Men de verste smertene gikk over relativt raskt, var den første uka som var verst. Hevelsen går ned, det gror og man vender seg til hvilke bevegelser som er vondest og bør unngås. Etter drøye tre uker var det vel bare å sitte og ligge på ryggen som gjorde vondt (det å sitte lenge i samme stilling, og spesielt med bena trukket opp mot magen kan faktisk fortsatt gjøre vondt).

Når det gjelder det å knekke halebeinet under fødsel, så har jeg fra flere hørt at det gjør mindre vondt og er vondt i kortere tid enn når man brekker halebeinet ved fall. Utgjør kanskje en forskjell at det ved fødsel brekkes innenfra..? :???:

Har ikke hatt plager med halebeinet under graviditeten, og det eneste rådet jeg har hørt om er det samme som ved bekkenløsning - unngå det som gjør vondt...:sparke: Tror ikke det er graviditeten som har gjort halebeinet ditt skjeivt, mest sannsynlig har du falt og slått det skjeivt en eller annen gang tidligere i livet. Også har kanskje ting i bekkenet løsnset litt og flyttet litt på seg nå som du er gravid, og dermed ble halebeinet et problem (men nå bare synser jeg...).
Virker jo iallefall som du får god oppfølging fra fysioterapeut og med sykemelding. Håper det blir bedre og ikke verre!

Pupsi
16-02-2010, 16:10
Tusen takk for svar Tajel :)

Ja, han mener at jeg har slått det før en gang, men jeg kan virkelig ikke huske det. Jeg håper det blir normalt igjen etter fødselen, at smertene forsvinner. Det er nok som du sier, at ting utvider seg, og at trykket blir annerledes :)

Sykemeldingen min hadde jeg ikke klart meg uten nå, selv om jeg virkelig ikke liker å bare gå hjemme. Håper jeg kan begynne i jobb igjen snart, men tviler egentlig på at det plutselig blir noe bedre :sparke: Heldigvis er det ikke vondt å ligge, så jeg ligger mesteparten av dagen.

Ariadne
16-02-2010, 16:38
kanskje en kiropraktor kan "låse" opp halebeinet?

Meiose
16-02-2010, 16:42
Har også det samme. Det eneste som fungerer er å ikke irritere mer enn absolutt nødvendig, vil tro det er det eneste du kan gjøre for å holde det i sjakk! I følge min fysioterapaut knekker det ikke som andre ben, fordi det er for mange ligamenter fast. Men det kan briste og forskyve seg under fødselen, og det er ikke godt det heller!

Jeg sitter alltid på den ene rompeballen, og om jeg må sitte lenge f.eks i bil har jeg en badering jeg sitter på. Ble ikke ordentlig plaget med dette før jeg var 25 uker på vei, og hadde jeg visst det jeg vet nå ville jeg kjøpt en badering i skumgummi hos bandasjist. Om jeg har overbelastet meg passer jeg på å ligge lenge nok slik at det roer seg, poenget er bare å holde seg på den gyldne middelvei.

I forhold til fødsel føler jeg jeg må ta det som det kommer, men jeg har fått jm til å skrive det i journalen min sånn at jeg får en jordmor som eventuelt kan ta i mot barnet mens jeg står. Har ingen anelse om det er noe jeg kommer til å foretrekke, så det praktiske tar vi på sparket! Fødesengene her har ett slags hull der rompa skal ligge, men blir nok ta med baderingen i tilfelle jeg føler for å sitte litt også.

Har hatt problemer/skeivstilling i halebeinet tidligere, og manuellterapauten prøvde en gang å manipulere innenfra men jeg merket ikke noe stor forskjell da. Har sagt nei til å gjøre det nå mens jeg er gravid, men det er en av mulighetene for behandling om jeg fortsatt er plaget etter fødselen. Det er ikke noe automatikk i at man blir plaget etter ett svangerskap, så vi får klamre oss til håpet om at det går over når hormonnivåene er normale igjen! :kryss:

Lykke til!

Pupsi
16-02-2010, 23:00
Takk for svar Meiose :)

Har du hatt store smerter under svangerskapet? Har du gått jevnlig til en fysio/kiropraktor?

Min fysio mente at han ikke kunne gjøre stort mer med dette, og da jeg ba om ny time sa han at jeg kunne jo alltids få en ny time, så han kunne tøye litt på meg (er diverse andre ting som feiler meg også). Så nå føler jeg at det eneste jeg kan gjøre er å ikke belaste det, og passe på hvordan jeg sitter/står/går. Men det føles litt rart å ikke kunne gjøre noe... Blir jeg sykemeldt resten av svangerskapet da? Klarer ikke å jobbe slik som det er nå. :(

Jeg skal høre med legen om røntgen, for fysioterapeuten sa at jeg kunne ta røntgen, og eventuelt gå til noen som driver med slikt og få det brukket tilbake i rett stilling. Men de vil nok ikke ta røntgen av bekkenet mitt nå, man skal jo ikke ta av tennene engang.

Meiose
16-02-2010, 23:20
Takk for svar Meiose :)

Har du hatt store smerter under svangerskapet? Har du gått jevnlig til en fysio/kiropraktor?

Min fysio mente at han ikke kunne gjøre stort mer med dette, og da jeg ba om ny time sa han at jeg kunne jo alltids få en ny time, så han kunne tøye litt på meg (er diverse andre ting som feiler meg også). Så nå føler jeg at det eneste jeg kan gjøre er å ikke belaste det, og passe på hvordan jeg sitter/står/går. Men det føles litt rart å ikke kunne gjøre noe... Blir jeg sykemeldt resten av svangerskapet da? Klarer ikke å jobbe slik som det er nå. :(

Jeg skal høre med legen om røntgen, for fysioterapeuten sa at jeg kunne ta røntgen, og eventuelt gå til noen som driver med slikt og få det brukket tilbake i rett stilling. Men de vil nok ikke ta røntgen av bekkenet mitt nå, man skal jo ikke ta av tennene engang.
Jeg har gått til manuellterapaut to ganger i uka hele svangerskapet, om din mener han ikke kan gjøre noe for deg ville jeg byttet! :nemlig:
Det er en masse triggerpunkter i musklene rundt, og behandling av disse har hjulpet meg mye. Dessuten er det en haug med nerver i området der, og strammer musklene rundt vil disse bare verke mer. Jeg har hvertfall veldig øm/stram rompemuskulatur, i tillegg til at ryggen også verker. I følge min manuellterapaut er det ikke vits å gjøre så veldig mye nå, da årsaken til problemene er hormonelle forandringer- og etterhvert vekta på bekkenet. En manipulering vil sannsynligvis kun ha kortvarig effekt. Er sikkert mange meninger om dette, men blir du i tvil om hva du skal gjøre ville jeg fått en 2nd opinion før jeg gjorde noe drastisk.

Dette er det som har hemmet meg mest i svangerskapet, det er virkelig drittkjedelig å ikke kunne gå på besøk/kino/kafe engang. :comfort: