Vis full versjon : Normalt å være svimmel?
Hei hei
Jeg er i uke 29 i dag og i natt da jeg våknet kjente jeg meg veldig svimmel. Jeg lå ikke på ryggen fordi det klarer jeg ikke lengere, og jeg føler meg litt svimmel nå også. Er dette normalt? Er førstegangs fødende så alt er jo nytt for meg...
Blodtrykk og blodprosent skal være ok i følge jordmor og lege....
Jeg tror jeg ville fått sjekket blodtrykket enda en gang for sikkerhets skyld. Evt også blodprosenten om det er lenge siden du har tatt den. Og så pass på å drikk masse. Det hjelper dersom det skulle være blodtrykket som er lavt.
Er du svimmel konstant eller er det bestemte situasjoner som gjør deg svimmel?
Jeg var på kontroll i går hor jordmor.....Er liksom ikke noe spesielt som gjør at jeg blir svimmel. Har ikke hatt det før i svangerskapet, så våknet tilfeldig i natt og bare var utorlig svimmel. La meg til å sove igjen for å håpe å sove det av meg. Men er svimmel i dag og....ikke like svimmel som i natt, men svimmel....
Om du var på kontroll i går burde jo alt være bra nå.
Har du drukket nok?
Om det ikke gir seg synes jeg du skal ta en telefon til jordmora du går til. Bare for å forhøre deg litt. Hun kjenner jo deg og ditt svangerskap og kan aller best gi deg et svar eller tips på hva du kan prøve.
God bedring! Håper det gir seg snart!
Jeg var på kontroll i går hor jordmor.....Er liksom ikke noe spesielt som gjør at jeg blir svimmel. Har ikke hatt det før i svangerskapet, så våknet tilfeldig i natt og bare var utorlig svimmel. La meg til å sove igjen for å håpe å sove det av meg. Men er svimmel i dag og....ikke like svimmel som i natt, men svimmel....
Så rart å finne denne tråden i dag, Arden. For i dag tidlig våknet jeg også av at hele rommet gikk rundt. Har ikke slitt med svimmelhet før og blodtrykket er som det skal. Men likevel spinner rommet når jeg reiser meg opp, og jeg må fokusere for å ikke falle.
Hos meg har det nå "bare" vart ett par timer. Håper det gir seg snart. Utrolig irriterende og ubehagelig:urk:!
Takk for det! :)
Jeg ringte jordmor i stad og siden både blodtrykk og blodprosent var veldig bra så var det ikke noe farlig mente hun. Men vedvarer det til mandag skal jeg ringe ned igjen. Man måtte vist regne med noen slike dager når man var gravid. Skal drikke masse, også ta det med ro.
Det kan godt være ortostatisk hypotensjon (stillingsbetinget lavt blodtrykk). Man kan ha fint blodtrykk, men ha blodtrykksfall når man endrer stilling, gjerne f eks når man har ligget/sittet lenge.
Så rart å finne denne tråden i dag, Arden. For i dag tidlig våknet jeg også av at hele rommet gikk rundt. Har ikke slitt med svimmelhet før og blodtrykket er som det skal. Men likevel spinner rommet når jeg reiser meg opp, og jeg må fokusere for å ikke falle.
Hos meg har det nå "bare" vart ett par timer. Håper det gir seg snart. Utrolig irriterende og ubehagelig:urk:!
Ja....du får gjøre som min jordmor sa til meg.....har skrevet det over :) ... Blodprosenten din og blodtrykket er ok?
Ja....du får gjøre som min jordmor sa til meg.....har skrevet det over :) ... Blodprosenten din og blodtrykket er ok?
Har spist og drukket litt. Får drikke mer.
Blodtrykket er fint. Sjekket det nettopp igjen. 108/74. Blodprosenten var kjempefin sist jeg var hos legen, for bare ett par uker siden.
Men jeg sover nok kanskje litt mer på ryggen enn jeg strengt tatt bør, og absolutt mer enn jeg får lov til så sent i svangerskapet :sparke:. Så jeg satser på at det bedrer seg om litt :jupp:
Ja....som jordmor sa: man må regne med noen slike dager når man er gravid... mye man må regne med gitt.... Så lenge alt anna er bra.
Så du klarer enda å ligge på ryggen? Jøss...du har jo større mage enn meg og. Har ikke klart å ligge på ryggen på mange mnd jeg. Kjøpte en fin graviditets pute, som støtter opp ryggen og magen, samt gjør at jeg ikke legger meg på ryggen om natta.
Little Tee
20-02-2010, 10:24
Hva ligger blodprosenten deres på da? Er den veldig bra, eller er den bare innenfor normalområdet, evt. i nedre sjiktet?
Jeg forstår ikke hvorfor Norge ikke lenger anbefaler jern til alle gravide, da jernbehovet øker betraktlig i andre og tredje trimester -utover det som kan erverves fra kosten. Fagfolk mener også myndighetene bør gå tilbake til tidligere praksis når det gjelder anbefaling om jern til gravide (http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1415144)
Våre naboland Sverige og Danmark anbefaler jern til alle gravide, det samme gjør USA og en del andre land også.
Jeg tok jern fra ca 12. uke (da kvalmen endelig ga seg :urk: ) og det viste seg at jeg allikevel hadde lav blodprosent flere uker etterpå. Så hvis jeg ikke hadde tatt jern på eget initiativ ville det stått virkelig ille til med meg. Jeg blir svimmel når jeg reiser meg og etter varme dusjer.
Hadde en venninne som var svimmel i ni måneder stakkar :rabla: Men gjett hva hun fikk beskjed om etter fødsel? .........spis jerntilskudd!!!
:stønn:
Min svimmelhet ga seg etter ett par timer, og er eneste gang jeg har opplevd svimmelhet i svangerskapet :bankibordet:. Den har heller heldigvis ikke vist seg siden :kryss:.
Mener hb'en min på siste kontroll for ett par uker siden var like rundt 14. Fikk inntrykk på legen av at det var veldig bra, og at jeg ikke trengte jerntilskudd.
I Danmark mener jeg forøvrig å ha lest de uansett gir jerntilskudd til gravide i 2. og 3. trimester. Rart det er så store forskjeller :snill::snill:
Hvordan går det med deg, Arden?
Min svimmelhet ga seg etter ett par timer, og er eneste gang jeg har opplevd svimmelhet i svangerskapet :bankibordet:. Den har heller heldigvis ikke vist seg siden :kryss:.
Mener hb'en min på siste kontroll for ett par uker siden var like rundt 14. Fikk inntrykk på legen av at det var veldig bra, og at jeg ikke trengte jerntilskudd.
I Danmark mener jeg forøvrig å ha lest de uansett gir jerntilskudd til gravide i 2. og 3. trimester. Rart det er så store forskjeller :snill::snill:
Hvordan går det med deg, Arden?
14??? Det må jo være super bra, når jeg fikk høre at min var veldig bra, og den lå på 11,1.....hehehe..... Min svimmelhet varte bare den dagen, så håper på at det bare er litt slik som kommer og går. Var første gangen jeg opplevde det.
Little Tee
20-02-2010, 19:54
14??? Det må jo være super bra, når jeg fikk høre at min var veldig bra, og den lå på 11,1.....hehehe..... Min svimmelhet varte bare den dagen, så håper på at det bare er litt slik som kommer og går. Var første gangen jeg opplevde det.
Bra at svimmelheten din bare varte den ene dagen da. Men blodprosent på 11 er ikke veldig bra!! Det er heller ikke katastorfe, men var jeg deg ville jeg hatt litt fokus på jern framover. Min jordmor ville ha meg på jerntilskudd når min var på 11 -men jeg tok jo allerede jern! Så jeg har bare dobla dosen jeg tar :nikker:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.