Vis full versjon : Ditt beste tips mot svangerskapskvalme!
Frk_Fryd
25-02-2010, 13:15
Det tar jeg gjerne i mot :neie:
Forrige svangerskap meldte kvalmen seg i uke 6/7 og jeg lå strekk ut til uke 12/13 :urk:
Er kun 4 uker på vei, og kvalmen bølger inn allerede :stønn: Og ettersom jeg er student dette svangerskapet har jeg verken tid eller lyst på sykemelding!
Nå leser jeg at det er mer og mer vanlig å bruke kvalmestillende mot dette, noen med erfaring?
Alle tips og råd tas i mot med takk! :blomst:
Olasmamma
25-02-2010, 13:34
Usj:urk: Kvalme er grusomt, føler virkelig med deg.:comfort:
For min del hjalp det bra med ingefærkaplsler som jeg kjøpte på helsekosten. (blanding av ingefær og peppermynte) Tok en eller to når jeg stod opp om morgenen og følte meg bedre etter ca en halv time. Tok en til litt utover dagen Og enda en etter middag. Ellers hjalp det å spise lite og ofte. Unngå fet mat! Knaskerøtter (gulrøtter) fungerte bra mellom måltidene på jobb. God bedring og måtte det gi seg tidlig!:lykke:
Lille Ulv
25-02-2010, 14:38
har følelsen at det er individuelt hva man synes hjelper. denne gangen har det hjulpet for meg å spise veldig jevnt. i starten tror jeg jeg tygget på noe nesten konstant, nå kan det iallfall gå 2-3 timer mellom. noen synes sånne akupressur armbånd mot reisesyke som man kjøper på apoteket har effekt. ellers er det vel kvalmestillende. jeg har tatt litt afipran innimellom når jeg kaster mye opp, men blir veldig urolig i magen av det. prøvde akupunktur i forrige svangerskap, men syntes ikke det hjalp så mye. kan jo være det hjelper deg fordet:-) håper du finner noe som hjelper litt, for svangerskapskvalme er grusomt! god bedring :klemme:
Frk_Fryd
25-02-2010, 15:10
Tusen takk for svar!
Har også hørt at reisesyketbl skal kunne ha effekt, noen som har erfaring med det?
Minuset med mange medikamenter er vel at man blir trøtt, men jeg tar heller trøtt enn kvalme! :jupp:
Ingefær-tabletter fra helsekosten hjalp meg også! :kidoki: Og seaband rundt håndleddet, det er genialt.
Og ellers pøste jeg på med ingefærøl, men det skal du jo helst like smaken på da. Jeg elsker det, så det gikk ned på høykant.
Hold deg unna all mat som ikke frister, ikke noe vits å presse i seg enkelte ting. Selv klarte jeg ikke fisk en periode, syns alt smakte tran...men det blir bedre, heldigvis.
Reisesyketabletter har jeg aldri prøvd...
Håper du finner noe som kan hjelpe godt!!
:klem:
Du kan jo vurdere å prøve akupunktur. Har ikke prøvd det selv mot svangerskapskvalme, men hørt det skal hjelpe. Dessuten er det helt fritt for bivirkninger:-)
Av mat så synes jeg pommes frites med ketchup og salt var det beste mot kvalme:sparke: Ikke akkurat helsekost, men det var av de få tingene som gikk ned og mat i magen betydde mindre kvalme for min del.
Reisesyketabletter skal av gravide utelukkende taes i samråd med lege, og jeg hadde nok holdt meg unna dette i disse mnd som fosteret er så sensitivt.
spis hyppige små måltider. stort sett hele tiden.
finn ut hva som frister deg og gå for det, som feks pomfrits, grandiosa,chips..
knekkebrød kan være greit
ha noe i vesken skruer feks.
jeg blir verre av juce og melk, det vet jeg mange andre også som blir.
ta det med ro
Little Tee
25-02-2010, 20:04
Du kan jo vurdere å prøve akupunktur. Har ikke prøvd det selv mot svangerskapskvalme, men hørt det skal hjelpe.
:jupp: Det hjalp meg hvertfall!! Jeg betalte for dette hos en privat akupunktør, men så fikk jeg høre i ettertid at dette er noe man kan gå å få på sykehuset.. :gruble: Så sant jordmødrene på det aktuelle sykehuset kan å utføre dette går jeg ut fra.. (?)
Reisesyketabletter skal av gravide utelukkende taes i samråd med lege, og jeg hadde nok holdt meg unna dette i disse mnd som fosteret er så sensitivt. :nemlig: Hold deg unna dette!! Legen min sa klart i fra at dette får jeg ikke bruke!
miominmio80
25-02-2010, 20:41
Står det ikke på ingfær kapsel pakken at den ikke skal brukes av gravide?
Jeg har ikke turd å ta den..
Men kan du ikke kontakte lege å høre hva han har å si? Det er jo det tryggeste..
Frk_Fryd
25-02-2010, 20:46
Takk for gode tips! Komme nok uansett ikke til å ta noe medikament uten å høre med lege, men greit å høre hva andre har god erfaring med :jupp:
Nunne mor
25-02-2010, 21:12
Svangerskap nr 1 var jeg mye dårlig fra uke 6 til uke 20.
Det som hjalp da var å drikke isvann og holde seg unna søtt.
Svangerskap nr 2 var jeg helt forferdelig dårlig fra uke 6 til uke 18. Jeg var innlagt i uke 8 for å få væske intravenøst..
Det som hjalp denne gangen var trykkpunkt akupunktur i øret kombinert med fotsoneterapi. Det var virkelig reddningen min! Jeg startet alltid dagen med 1 stort glass eple juice før jeg gikk på badet. Den rutinen har jeg ennå ;)
Noen dager var ille.. da drakk jeg kun cola og vann for å dempe magesyren:urk:
Sirkeline
25-02-2010, 23:08
HI, jeg vil være litt betenkt med å ta enkelte råd til meg før du har snakket med egen lege, feks dette med reisesyketabletter som er frarådet her.
Du trenger heller ikke bli trøtt av dette.
Reisesyketabletter skal av gravide utelukkende taes i samråd med lege, og jeg hadde nok holdt meg unna dette i disse mnd som fosteret er så sensitivt.
:nemlig: Hold deg unna dette!! Legen min sa klart i fra at dette får jeg ikke bruke!
Postafen (meklozin) er et velkjent middel til bruk mot blant annet svangerskapskvalme og anses som trygt å bruke selv i første trimester.
Postafen er faktisk førstehåndspreparat og deretter andre ting som feks Afipran.
Jeg undres over en lege som klart sier ifra om at du ikke får bruke Postafen (reisesyketabletter) og dermed ikke forholder seg til gitte retningslinjer fra Statens Legemiddelverk.
Behandling av kvalme i svangerskapet
Meklozin eller prometazin anbefales i en norsk terapiveileder som førstevalg ved hyperemesis gravidarum (svangerskapskvalme) (1). De er også de mest brukte legemidlene på denne indikasjonen i Sverige (2). Begge stoffene er antihistaminer, og det er ikke holdepunkter for at de er farlige for fosteret (3-5).
www.relis.no (http://www.relis.no)
Sirkeline
25-02-2010, 23:11
Ellers.... jeg har tre fullgåtte svangerskap bak meg.
Første gangen kvalm fra uke 4 til jeg fødte
Forsøkte alt som kunne forsøker inkl akupunktur
Andre og tredje gangen var jeg kvalm fra uke 4 til ca uke 16-17.
Det som gjorde utfallet for meg var faktisk akupunktur selv om jeg hadde forsøkt dette hos to ulike den første gangen. Forskjellen var at jeg gikk til noen som hadde god erfaring med å behandle nettopp dette og satt nålene der de hadde effekt. For min del betydde det en del nåler i mageregionen inkl mellomgulvet. Kvalmen min forsvant ikke helt, men jeg mistet toppene av kvalmen og var bare konstant kvalm døgnet rundt uten de store toppene hvor jeg ikke engang klarte å snu på hodet. I tillegg forsvant også kvalmen mye før.
Det andre som betydde mye, var ro og atter ro. Sykemelding fullt ut og å ta det så med ro som jeg kunne.
Pga tre risikosvangerskap har jeg gått til kontroller til ulike gynekologer på sjukehuset. De har også vært involvert i behandlingen av kvalmen jeg sleit med. Alle hadde samme praksis og fulgte samme retningslinjer som jeg linker til ovenfor, Postafen først og deretter Afipran. De kunne anbefale det uten å nøle med tanke på barnet i magen.
Har nylig vært hos legen på første svangerskapskontroll...
Jeg sliter med en del kvalme og oppkast, og snakket med legen ang. dette. Hun skrev ut resept på Prostafen. Legen sa at det hadde vært litt fram og tilbake om det kunne tas av gravide. Men dette legemidlet skal være helt trygt å ta uten at det er fare for hverken den gravide eller fosteret, uansett om det er snakk om det 1.trimesteret.
Derimot sa legen at Afipran IKKE skulle tas, da dette inneholder virkestoff som kan være skadelig for fosteret. Reisesyketabletter, som f.eks Prastafen, er mildere enn legemidler som er direkte rettet mot kvalme.
Selv om Prostafen er reisesyketbl og legen sa at jeg trygt kan ta det, er jeg likevel skeptisk, og prøver å klare meg uten (så langt det lar seg gjøre...)
miominmio80
08-03-2010, 18:51
Husholdningssaft og popcorn!!! :tøff::knegg:
Frk_Fryd
08-03-2010, 19:15
Takk for gode tips alle sammen! :blomst:
Kvalmen er godt tålelig ennå, men har lagret alle råd til bruk i nærmeste fremtid :jupp:
Evigoptimist84
08-03-2010, 19:41
Ikke noen tips å bidra med, ville bare gi deg en god bedring-:klemme:
Sirkeline
19-03-2010, 21:59
Har nylig vært hos legen på første svangerskapskontroll...
Jeg sliter med en del kvalme og oppkast, og snakket med legen ang. dette. Hun skrev ut resept på Prostafen. Legen sa at det hadde vært litt fram og tilbake om det kunne tas av gravide. Men dette legemidlet skal være helt trygt å ta uten at det er fare for hverken den gravide eller fosteret, uansett om det er snakk om det 1.trimesteret.
Derimot sa legen at Afipran IKKE skulle tas, da dette inneholder virkestoff som kan være skadelig for fosteret. Reisesyketabletter, som f.eks Prastafen, er mildere enn legemidler som er direkte rettet mot kvalme.
Selv om Prostafen er reisesyketbl og legen sa at jeg trygt kan ta det, er jeg likevel skeptisk, og prøver å klare meg uten (så langt det lar seg gjøre...)
Det heter for det første Postafen.
For det andre stiller jeg meg undrende til at legen din ikke forholder seg til retningslinjer gitt av feks Statens Legemiddelverk som beskriver blant annet Afipran som helt trygt å ta for gravide og anbefaler dette som en av de medisinene man anbefales å forsøker før man går over til en del andre medikamenter. Postafen er noe av det første man anbefales (pga effekten som regel), deretter bla Afipran (bla pga noe mindre dokumentert effekt) og så igjen andre legemidler.
Jeg påpeker dette spesielt fordi det kan bli mange engstelig gravide ved å lese dette innlegget. Retningslinjene er helt klare her og Afipran anses som helt trygt å ta for gravide. At en lege fraråder dette, får han ta på egen kappe. De som skulle bli usikre av dette, bør ta opp dette med legen sin og spørre om hva retningslinjene fra Statens Legemiddelverk sier.
Dette har jeg også påpekt i et annet innlegg her inne hvor det var skrevet om det samme.
Afipran har metoklopramid som virkestoff:
Metoklopramid
Bruk av metoklopramid tidlig i graviditet synes ikke forbundet med noen økt risiko for fosterskade
Det er kun i siste trimester man skal være forsiktig med Afipran.
Når det gjelder teratogenisitet, er bruk i første trimester ikke assosiert med økt risiko for misdannelser, spontanaborter eller redusert fødselsvekt
Relis 2010. www.relis.no (http://www.relis.no) (Statens Legemiddelverk)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.