PDA

Vis full versjon : Påvirker psyken vår barnet i magen?

Ceni
29-04-2003, 14:40
Jeg sliter med psykiske problemer, men går på medisiner etter anbefaling av lege og psykriater. men av og til skjærer det seg helt, påvirker psyken min babyen?

alisenn
29-04-2003, 14:58
Har lest at barnet i magen føler vår sinnstemning. Også Alisennmannen har fått det med seg, og blir veldig lei seg når jeg er lei meg, og gjør absolutt alt for at jeg skal bli i godt humør igjen slik at barnet også blir det.

Har lest at det ikke nødvendigvis er negativt for barnet å oppleve "opp og nedturer", dette forbereder dem på "livet på utsiden".

Carina
29-04-2003, 15:30
Ikke for å skremme deg nå, men jeg har også lest det. Tror det var snakk om at barnet fikk tilført visse ensymer når mor var i en bestemt sinnstilstand. Men dette er jo kun forskning og det er jo litt vanskelig å forske på et forster :???:

Slike ting tar jeg i alle fall med en liten klype salt.

LilleNuff
29-04-2003, 15:42
Har lest at barnet blir oftere syk, hvis mora var deprimert under svangerskapet, men jeg tror ikke på sånt jeg.

Loop
29-04-2003, 20:44
Synes det er så trist at man skal føle skyldfølelse for alt man fører over til barnet. Vi er jo også resultat av våre forfedres gener og svakheter, og jeg kjenner ingen "normale" mennesker -hvis det betyr fravær av følelsessvigninger og menneskelige reaksjoner, eller fysiske handikap for den del. Litt "galskap" er bare bra, det gjør oss til kreative og levende mennesker! Stabilitet og kjærlighet er derimot viktig i et barns liv, og dersom vi av ulike årsaker ikke kan gi barna våre det, går det jo ann å bygge opp et nettverk som kan være andre viktige voksne for barna i vanskelige perioder i livet. Ingen kan ta mors plass uansett! Det å be om hjelp når en selv ikke strekker til er etter min mening å ta virkelig ansvar som mor. Synes det er fint at du tenker på ditt barns fremtid, og anbefaler deg å drøfte det med dine egne hjelpere. Det finnes mye hjelp å få, også fra barnevernet, uten at de tar fra deg din myndighet som mor. De kan stille opp med avlastningstiltak som barnehageplass, avlastningshjem i helger mm slik at du kan bruke krefter på holde deg selv stabil og sterk for deg og barnet ditt. Dette kan du ringe dem anonymt om, hvis det kan være en løsning for deg. Mor-ringen finnes også i ulike kommuner, som er et hjem for nybakte mødre og barn, der man får hjelp til å bli trygg på morsrollen. Dette kunne jeg sagt mye mer om, men tror jeg nok beveger meg litt utenfor rollen min her. Ønsker deg uansett lykke til og tror at du blir en like god mor som enhver annen. Alle kan vi vel føle oss utilstrekkelige og usikre på oppgaven som venter oss. Lykke til.

snowflake
29-04-2003, 20:45
Hei!

Jeg synest du skal kose deg med barnet i magen din når du klarer det, og ikke bekymre deg!

I min siste graviditet hadde jeg også psykiske problem, og hun er nå åtte år og verdens største solstråle. Hun er nesten aldri syk, ikke en gang forkjølet. Og når man ser humøret hennes skulle man nesten tro at det har virket positivt på henne at jeg hadde en vond tid i svangerskapet.

Med min erfaring vil jeg tro du har tunge nok tanker som det er.

:stakar: fra Snowflake 20+4

Mayamor
29-04-2003, 21:26
Enig med flere her.
Kos deg når du kan.
Når du ikke orker det:
Ikke ha dårlig samvittighet.
Ingen er super hele tiden.;)

Lykke til.

Klem fra Maya30 :klem: