PDA

Vis full versjon : Fødested og fritt sykehusvalg

Boble
29-04-2003, 15:40
Hei!
Er det noen her som har erfaring med å føde på et annet sykehus enn det man hører til geografisk?

Jeg har lyst til å føde på et annet sykehus. Det er flere grunner, bl.a at mannen min vil ha mye større mulighet til å være hos meg hvis jeg føder i Oslo (p.g.a hans jobbsituasjon). Reiseveien fra hjemmet vil være den samme.

Hvordan går man frem? Er det noe man må gjøre primærlegen oppmerksom på tidlig i svangerskapet?

Hilsen Boble (7+6)

septis
29-04-2003, 15:54
du ber legen eller jordmoren du går til sende en søknad til det sykehuset du ønsker å føde på...
søknad eller fødselsmelding sender en alltid ut,så det er bare å si ifra til legen din..så ordner det seg sikkert....det er jo fritt sykehusvalg:)

Annie
29-04-2003, 16:32
Som Septis sier: Legen sender et skjema uansett, det er bare å opplyse lege eller jordmor på kontroll om at du ønsker å søke et annet sykehus. Går sikkert i orden, selv om jeg har hørt at det er enkelte Oslo-sykehus som har stor pågang i perioder og at ikke alle derfor får fødeplass der de ønsker! :)

Adrienne
29-04-2003, 17:44
Jeg bor slik til at jeg egentlig sogner til AHUS. Men jeg hadde ikke spesielt lyst til å føde der, samtidig som kjøreavstanden er like lang som til Aker/Ullevål. Så jeg sa bare ifra til legen min på første kontroll at jeg kunne tenke meg å føde på Ullevål og så sendte hun bare papirene mine dit.