Vis full versjon : Hva kan man ta mot for mye magesyre?
smurfette
01-03-2010, 08:16
Jeg skal til legen senere i dag, pga jeg begynner å få et sår i spiserøret igjen. Det har jeg hatt før, og da tror jeg det kom av for mye magesyre, eller at magesyren kom opp i spiserøret. Den gang fikk jeg somac (såret ble så vondt at jeg ikke spiste eller drakk på 4 dager, da ble jeg lagt inn på sykehuset), men det kan jeg ikke ta i svangerskapet. Er det noen som vet av noe annet som hjelper? Link funker ikke det har jeg spist hele helgen.
Er litt fortvilet over at jeg får dette nå. Sist gang ødela det hele ammingen min, jeg måtte slutte fordi jeg skulle ta medisinen i over en mnd.
Jeg vet dessverre ikke helt. Ville ha ventet til legetimen; høre med legen og eventuelt spørre på apoteket. Håper der er noe som du kan ta og som samtidig fungerer for deg. God bedring! :comfort:
smurfette
01-03-2010, 08:33
Jeg vet dessverre ikke helt. Ville ha ventet til legetimen; høre med legen og eventuelt spørre på apoteket. Håper der er noe som du kan ta og som samtidig fungerer for deg. God bedring! :comfort:
Takk! Jeg har googlet litt nå, og finner vel ut at det er vel egentlig ingenting som kan hjelpe meg :( Jeg hadde forøvrig Øsofagitt, het det vel.
Jeg kjenner at jeg bekymrer meg veldig mye for dette, for det var virkelig helt grusomt sist gang. Klarer ikke tanken engang på å gå igjennom dette med en baby i magen, og jeg kan ikke helt se hvordan det skal gå dersom jeg ikke kan ta medisiner. Sist gang ga det seg ikke før jeg fikk somac intravenøst, og selv da måtte jeg i flere dager ha sterke smertestillende som paralgin major for i det hele tatt å få i meg litt mat. Håper bare å få tatt dette før det utvikler seg :(
vel - der er nok alltids medisiner som du i samråd med lege KAN ta; en del medisiner er slik at en helst ikke gir til gravide, enten for at det er forsket for lite(hvor mange gravide ønsker å være prøvekaniner liksom...) eller at det er kommet frem til minimale sjanser for at det i verste, verste fall KAN ha innvirkning på noe...Men, er mor syk, så er mor syk og da er det noe som sier at "om behovet overstiger risikoen". Skjønner det ikke er lett dette, men prøv å ikke mist motet helt før du har vært hos legen. :klemme:
Hmmm, jeg skjønner at du har brukt somac tidligere (mener jeg har lest det i en annen tråd?) og det har du jo rett i at vi ikke skal bruke under svangerskap.
Derimot så finnes det ett preparat som vi (iallefall på sykehuset) benytter til samme indikasjoner, som heter nexium. i felleskatalogen så finner jeg dette i forhold til graviditet og amming :
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det finnes begrensede kliniske data for bruk av esomeprazol ved graviditet. Epidemiologiske data fra et større antall graviditeter eksponert for racematet omeprazol indikerer ingen malformasjoner eller føtotoksiske effekter. Dyrestudier indikerer ikke direkte eller indirekte skadelige effekter på embryo/føtal utvikling. Dyrestudier med den racemiske blandingen indikerer ikke direkte eller indirekte skadelige effekter ved graviditet, fødsel eller postnatal utvikling. Forsiktighet bør utvises ved forskrivning til gravide. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke utført studier på ammende. Preparatet bør derfor ikke brukes under amming.
Slik jeg tolker det så er dette preparatet noe legen kan vurdere om du skal bruke. For det er jo absolutt ikke ønskelig at du skal få sår i spiserøret igjen. Selv så er jeg nødt å bruke medisiner som ikke anbefales til gravide. Og noen ganger så må fordelen få oppveie det negative, fordelen her blir jo at du unngår å utvikle sår.
Jeg ville tatt det opp med legen iallefall.
smurfette
01-03-2010, 10:18
Takk Belle, det skal jeg gjøre!
smurfette
01-03-2010, 14:42
Ble det nexium?
Nei, det ble noe på L... Husker ikke hva det het, jeg:knegg: Legen hadde tatt det selv under svangerskapet og var overbevist om at det var helt trygt:) Jeg får tablettene i morgen, det finnes jo ikke noe apotek her jeg bor så da må jeg vente til det blir tilsendt i morra.
Kjempebra du fikk noe, håper at det hjelper! :klem:
Aha, helt sikkert lansoprazol.
bare vær obs på at det er oftere folk reagerer med bivirkninger på akkurat det preparatet, enn det erpå somac og nexium. Mor mi hadde mange av de... hu hadde masse diarre av de.
Men jeg ser at de også ansees å være så trygge som mulig når man er gravid... håper det hjelper deg iallefall
smurfette
01-03-2010, 15:09
Aha, helt sikkert lansoprazol.
bare vær obs på at det er oftere folk reagerer med bivirkninger på akkurat det preparatet, enn det erpå somac og nexium. Mor mi hadde mange av de... hu hadde masse diarre av de.
Men jeg ser at de også ansees å være så trygge som mulig når man er gravid... håper det hjelper deg iallefall
Nei, jeg tror ikke det var det? Innbiller meg at det var et mye kortere navn?
Tror ikke det er så farlig om jeg får diare:knegg: Kanskje jeg endelig får ut noe da:blush:
Jeg har kronisk Gastritt og legen har frarådet meg bruk av nexium, som jeg til vanlig er veldig avhengig av.. Men har ikke vært plaget i svangerskapet før nå og håper legen min på neste kontroll kan anbefale meg noe for så mange uker med konstant halsbrann og sure oppstøt er ikke særlig hyggelig..
Håper det du fikk fungerer Smufette (gjerne kom med navnet så jeg kan notere ned før legebesøket mitt :nikker)
smurfette
01-03-2010, 16:57
Håper det du fikk fungerer Smufette (gjerne kom med navnet så jeg kan notere ned før legebesøket mitt :nikker)
Jeg skal gi beskjed i morgen ettermiddag når jeg har hentet medisinen:jupp:
smurfette
01-03-2010, 17:07
Jeg kom på det. det heter Losec MOPS! Sjekket på Felleskatalogen, det sto at lang erfaring med bruk under graviditet viser ingen skadelige effekter på fosteret :)
smurfette
02-03-2010, 18:27
Vel, da har jeg fått hentet medisinen min, og må si jeg er temmelig irritert på såkalte byttbare legemidler:sur: Jeg fikk nemlig ikke Losec, men Omeprazol ratiopharm... Det skal visstnok ha samme virkestoff etc som det jeg egentlig skulle ha, men nå i svangerskapet så foretrekket jeg virkelig å få det som legen har skrevet ut til meg! Jeg bryr meg ikke om at det evt blir dyrere for meg. Greit nok om man får valget mens man står der på apoteket, men når man må vente et døgn på at apoteket skal få resepten fra legekontoret, så sende det med båten hit neste dag og så på butikken og hente det, ja da føler man jo at man ikke har noe valg! Jeg kan jo ikke akkurat reise inn til byen og bytte, og ikke kan jeg levere den på butikken jeg hentet den heller...
Jaja, det funker jo sikkert dette og...
Det hjelper også å spise:
*Mandler
*Banan
*Fersken
* Rå potet
Og drikke potetvann: Skrell og del en potet, og hell på en liter vann. La det stå i kjøleskapet noen timer. Demper syreproduksjonen. Smaker ganske lite:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.