PDA

Vis full versjon : Dårlig nyhet...

Lille89
05-03-2010, 23:46
Hei alle sammen..

I dag var jeg på ultralyd,da jeg har hatt noen småblødninger..Fikk desverre beskjed om at dette var en begynnende abort :leiseg:

Har også hatt 2 spontanaborter tidligere,så dette var min nr 3...er det noen som har vært i samme situasjon? Eller har noen erfaringer å komme med? Jeg vil veldig gjerne ha barn,men begynner snart å tro at noe er galt..Trist og lei..

Teeny
06-03-2010, 00:31
Uff, dette var veldig leit :comfort: Jeg håper du kommer i mål med barna dine etter hvert selv om veien viser seg å bli mer kronglete enn du hadde tenkt.

Om du går inn på forum.snartgravid.com finner du flere i samme situasjon. Der finnes et eget forum for dem med 3 aborter eller flere (som kalles habituell abort på fagspråket). Det finnes også ulike behandlingsmetoder for dette (selvsagt avhengig av hvilke årsaker som ligger bak) så om du ikke har fått forespeilet noe fra legen kan det være greit å lese litt om det og så etterlyse utredning/behandling av legen som følger deg opp.

Lykke til :klemme:

loppa
06-03-2010, 08:03
:comfort: Så utrolig trist!

Hvis det nå viser seg at du opplever din 3. abort, har du krav på full utredning for habituell abort. Da taes div blodprøver, livmor undersøkes, paret kromosomtestes, og man får oppfølging ved neste sv.sk med hyppige UL og eventuelle støtemedikamenter. Da leter de altså etter en årsak til abortene, og du får samtaler med lege hvor man legger opp veien videre.

Og, som Teeny over her sier, finnes det mye god info og støtte ine på snartgravid.com.:klemmer:

Lille Ru
06-03-2010, 10:57
Da taes div blodprøver, livmor undersøkes, paret kromosomtestes, og man får oppfølging ved neste sv.sk med hyppige UL og eventuelle støtemedikamenter. Da leter de altså etter en årsak til abortene, og du får samtaler med lege hvor man legger opp veien videre.

Man får ikke nødvendigvis bedre oppfølging neste gang man blir gravid, det kommer helt an på hvilket sykehus man sokner til.

Men utredning får man etter 3 aborter på rad, kanskje finner de noe - kanskje ikke, men de sjekker i hvert fall det de kan sjekke.

Jeg har selv 3 aborter bak meg, alle etter et vellykket svangerskap, og er nå 17 uker på vei med nummer 2. Det har vært en lang vei, men de har ikke funnet noe årsak til hvorfor jeg aborterer, annet enn at det tar slutt i uke 6-7 hver gang. Jeg har ikke tatt noen form for støttemedikamenter denne gangen, ei heller får jeg særlig oppfølging siden jeg hører til Haukeland, men det går altså helt fint. Vi har vært til privat ultralyd underveis for å roe nervene, og selv om det har vært tildels veldig tøft psykisk, så har jeg funnet roen nå og gleder meg bare til å bli ferdig med det her. ;)

Lykke til videre!
Det er ingenting som sier at det kommer til å gå galt 4 gangen, selv om det har gått galt 3 ganger tidligere!

Skagern
06-03-2010, 14:04
Hei alle sammen..

I dag var jeg på ultralyd,da jeg har hatt noen småblødninger..Fikk desverre beskjed om at dette var en begynnende abort :leiseg:

Har også hatt 2 spontanaborter tidligere,så dette var min nr 3...er det noen som har vært i samme situasjon? Eller har noen erfaringer å komme med? Jeg vil veldig gjerne ha barn,men begynner snart å tro at noe er galt..Trist og lei..

Jag känner inte att jag kan svara dig på det du undrar över, men kände ändå att jag ville skriva ett innlägg här. Jag var nämligen själv på UL igår och fick veta att det inte fanns liv längre... Det är min första spontanabort, så därför har jag inte råd till dig. Men liksom det redan har blivit sagt här så betyder inte en eller flera aborter att det måste gå galt nästa gång igen...

Jag hoppas att du får en utredning runt detta och jag hoppas att det går bra med dig. Vet precis vad du går igenom just nu... STOR kram till dig!:klem: