PDA

Vis full versjon : Til dere som venter nr 3+ : Etter rier

Bolla22
29-04-2003, 21:46
Min første fødsel gikk ganske greit, men det jeg husker best av smertene var alt det som kom etter fødselen. Ble sydd, hovna opp masse, kunne nesten ikke sitte... også etter riene, de var veldig vonde selv om det bare var første fødsel. Ba ikke om noe smertestillende den gangen fordi jeg aldri pleier å bruke det.

Men nå hører jeg at etter riene kan bli MYE verre etter andre fødsel. Tror ikke jeg vill ligge med disse smertene dersom det kan unngås. Hva slags smertestillende kan jeg be om? Paracet tar vel ikke disse smertene?

Bør jeg vente noen dager med å starte ammingen? Amming fremkaller vel disse riene?

Håper noen med erfaring på området kan gi meg noen gode råd!

lineh
29-04-2003, 23:29
hei der!! jeg venter nr tre til juli, jeg hadde ikke etterrier med nr 1, men de kom når jeg fikk nr 2... du må ikke la være å amme for at riene ikke skal komme, de kommer likevel, men er en del kraftigere når du ammer... det er jo fordi livmoren skal i sin normale størrelse at de kommer... det jeg gjorde var å be om smertestillende en liten stund før jeg skulle amme, jeg fikk da 2 paracet å de funket ganske bra....

jeg har også hørt om de som har fått nr 2 uten vonde etterrier som hadde det med nr 1....

håper dette hjelper litt på...:)

rosen
30-04-2003, 20:02
Jeg hadde litt etter rier med nr 1, ganske mye med nr 2 , og MYE med nr 3. Kjente det spes når jeg satt og ammet. Men det tar jo heldigvis bare et 2-3 dager så er det over.
Som deg tok jeg ingen smertestillende første gangen. Men de to andre gangene har jeg spist det jeg har fått. Ikke no særlig hvis du kommer utslitt hjem fra sykehuset fordi en ikke har fått sove om natten. Det er jo noen som venter på oppmerksomhet hjemme også.. Jeg tok både vanlig paracet og paralgin forte.

lykke til.....

Tidligere Bruker
01-05-2003, 19:11
Jeg venter nå mitt 6 barn.
Og jordmødrene på barsel har sagt til meg art for hver fødsel man går gjennom, kan etterriene bli verre og verre, og for meg gjorde dem det.

Så jeg gruer meg litt til etter fødselen, men du kan få smertestillende på barsel, som er veldig effektive, i alle fall var de det for meg.

Man skal jo helst ikke ta paralgin forte pga ammingen, det gis kun i spesielle tilfeller på barsel, som f.eks etter et k-snitt.

:mervink:

mamsen27
02-05-2003, 18:01
JM sa at etteriene blir verre og verre for hvert barn.Jeg gleder meg IKKE:(

Ellinor Dyveke
03-05-2003, 03:17
Ja de blir bare verre og verre....:) men sånn er det nå bare... Og tenk hvor innmari pysete vi er etter en fødsel, det er egentlig litt latterlig..:D:D:D

Filifjonk
06-05-2003, 12:48
Etterrier ja.. kjenner til dem.. De kan være skikkelig vonde særlig når en ammer. Men det eneste man får er paracet i allefall så lenge en er på sykehuset.

trøtt
18-05-2003, 17:34
Etterriene jeg hadde etter nr2 var værre enn selve fødselen. Alt jeg fikk av smertestillende var paracet og da hånlo jeg av de, det hjelper jo ikke på en mild hodepine engang. Neste gang skal jeg kreve noe sterkere. En får jo masse smertelindring under fødselen og dette benytter ikke jeg meg noe av siden jeg føler at jeg ikke trenger det, men når jeg da ber om noe mot smerter da er det faktisk veldig vondt.

Håper ikke det blir værre med nr 3 for da vet jeg ikke hva jeg kommer til å gjøre:gal2:

Filifjonk
18-05-2003, 18:08
trøtt
Jeg må skuffe deg.. uansett hvor mye du hyler på smertestillende, vil du ikke få noe annet enn paracet. Dette fordi du skal amme.. og medikamenter går i melka og noen av dem forstyrrer/hemmer også melkeproduksjonen.. Det var det jeg fikk høre sist jeg lå på barsel med sting som hovnet opp og med melkespreng og skikkelig vonde og mange etterveer..
De er skikkelig strenge og vrange på det punktet..
Jeg sov ikke i 2 uker pga konstante etterveer.. men heller ikke hos legen min fikk jeg noe annet enn paracet..

Tidl. bruker
18-05-2003, 18:26
Uff...gleder meg ikke :(
Synes jeg hadde vonde etterrier med førstemann....:(

Tidl. bruker
18-05-2003, 18:49
Det sies at etterveene for de fleste blir sterkere for hvert barn en får. For meg har dette ikke slått til. Jeg hadde veldig sterke etterveer da nr. 3 ble født, men tror dette kom av at vi måtte vente i to timer på at morkaka skulle komme ut så livmora fikk ikke begynne å trekke seg sammen straks.

Siden det blir sagt at etterveene blir sterkere for hver gang gruet jeg meg til dem da nr. 4 skulle komme. Men da hadde jeg ikke spesielt sterke etterveer. Det hadde jeg ikke med nr. 5 eller 6 heller. Så dette kan altså variere.

Opprinnelig melding fra Bolla22
Bør jeg vente noen dager med å starte ammingen? Amming fremkaller vel disse riene?

Nei, du bør amme så ofte som mulig så fort som mulig etter fødselen. Ammingen får livmora til å trekke seg fortere sammen og da går etterriene over fortere, selv om kan være vondt mens det står på.

Opprinnelig melding fra Filifjonk
trøtt
Jeg må skuffe deg.. uansett hvor mye du hyler på smertestillende, vil du ikke få noe annet enn paracet.
Dette stemmer ikke med min erfaring. Da jeg hadde veldige etterveer da nr. 3 ble født fikk jeg Paralgin Forte da de så hvor vondt jeg hadde, uten at jeg selv trengte be om det en gang.

Og både da nr. 5 og 6 ble født(de er født hjemme) fikk jeg også Paralgin Forte hos fastlegen min for å ha i beredskap om det ble et problem med etterveene. Men disse trengte jeg heldigvis ikke bruke fordi jeg syntes etterveene var fullt overkommelige.

I tillegg til å amme ofte som jeg nevner over så er det også lurt å ligge mye på magen, gjerne med ei lita pute under magen akkurat der livmora er, fordi dette også stimulerer den til å trekke seg fort sammen. Grunnen til etterveene er jo at livmora jobber for harde livet for å trekke seg sammen igjen til normal størrelse og når den har trukket seg sammen igjen opphører etterveene.

trøtt
18-05-2003, 23:40
Filifjonk

Tror nok ikke det stemmer at man ikke kan få noe sterker, men du har nok bare møtt på vrange mennesker akkurat som meg:sint: De som tar keisersnitt får jo sterkere ting enn paracet og de skal da amme like mye de som oss så tror nok bare det kommer ann på velviljen hos de på barsel jeg da.

Bolla22
19-05-2003, 16:59
Er litt tryggerer nå egentlig. Selv om jeg blir lettere irritert av å lese om hvilken "vi vet best for deg" holdning noen møter når de ber om smertestillende!
Husker da jeg var på barsel så fikk jeg klar beskjed "kun ett glass med appelsen juice for det er ikke bra for ammingen".

Nei tror jeg skal ta med meg noen PF'er i baggen jeg. Har noen igjen fra samboer hadde tannpine.
Etterrier kan jo faktisk bli like vonde/vondere enn åpningsrier, og hvem hadde funnet seg i å bli tilbydd paracet som lindring under fødsel?

MageTilLåns
26-05-2003, 19:36
Joda, man får annet enn paracet.

Jeg hadde grusomme etterrier etter nr 2. Fikk forte uten å spørre etter det engang!

Angelique
01-06-2003, 13:00
HOs meg var det slik som hos de andre som har svart som har flere enn 2-3+
1-- ikke noe særlig merkbare etterrier
2-- litt vondere etterrier
3--helt forferdelig.................trodde det kom en til
4-- gruer meg litt nå ja.......

Men, det er jo livmoren som skal trekke seg sammen fra stooor til en knyttneve stor, så det er jo ikke rart vi merker det da!

Husker ikke hva jeg fikk som smertelindrende, men helt sikkert paracet ihvertfall!