PDA

Vis full versjon : trenger råd iforhold til bekkenløsning..

alisa
12-03-2010, 18:12
Hei!

Jeg er gravid i uke 14 / 15 og har de siste ukene hatt endel vondt i venstre side av korsryggen / hofta og noen ganger på høyre side også. Dette kommer gjerne på slutten av dagen, særlig de mest aktive dagene og når jeg reiser meg og vil snu meg i senga. Det varerer endel i intensitet, iblant er det direkte vondt og andre ganger greit selvom jeg kjenner det. Har hørt dette er typisk for bekkenløsning og skal til legen til uka.

Problemet er at jeg har en fysisk aktiv / krevende jobb (i helsevesenet) og har betydelig mer vondt de dagene jeg har vært på jobb (selvom jeg ikke tar de tyngste løftene). Kan ikke fungere i jobben uten å være fysisk aktiv (gåing, trapper, bøying og ulike arb.stillinger).

Jeg er så usikker på hvor mye jeg bør presse meg på jobb? hvor vondt er det ok å ha? kan jeg bli verre om jeg ikke tar nok hensyn? Jeg vil jo gjerne jobbe og ikke "syte meg til en sykmelding" om jeg ikke absolutt trenger det..

Håper noen har noen erfaringer eller råd å komme med :snill:

impatient
12-03-2010, 18:28
Det jeg kan si deg med engang, er hvis du presser deg, så blir det verre. Det er enda tidlig, og det kan bli veeeeeldig mye verre. Bekkenløsning kan jo tilogmed henge igjen etter fødsel hvis man er riktig så uheldig.

Du har rett på tilrettelegging på arbeidsplassen. Er det umulig kan du ha krav på svangerskapspenger. Uansett så gis det også sykemelding ved bekkenløsning.

Synes ikke du skal avfeie dette som sutring fra din side. Gjør det vondt, er det kroppen din som forsøker å si deg at dette ikke er bra. Det kan jo hende at det fungerer for deg med kortere arbeidsdager i kombinasjon med at du er forsiktig med å unngå visse stillinger, løft osv. Det er bedre å ta vare på deg selv nå, enn å bli invalidisert om noen uker/måneder.. :(

Pupsi
12-03-2010, 18:50
Jeg har bekkenløsning. Går til fysioterapeut, og på bassengtrening. Jeg begynte å merke symptomene i uke 12, og fikk et par uker senere sykemelding. Det ble så vondt at jeg ikke klarte å jobbe. Merket som deg at det var på jobb jeg var verst.

Jobber også i helsevesenet med mye tunge løft. Skal begynne igjen i 50 % stilling snart, men skal ikke jobbe med pasienter. Det får jeg ikke lov til av fysioterapeuten min. Jeg må ta hensyn til kroppen min. Når jeg tar hensyn går det stort sett greit, men jeg merker det med en gang jeg gjør noe jeg ikke bør.

Jeg syntes du skal dra til lege snarest og be om henvisning til fysioterapeut, som kan undersøke deg og si hva hun syntes. Og hvis legen mener du ikke bør jobbe, så ta sykemeldingen med god samvittighet :) Det blir ikke noe bedre av at du presser deg selv.

alisa
12-03-2010, 19:31
tusen takk for gode svar! :snill:

lurer også på om det om det må gjøre vondtvondt for å være forsiktig eller om det er nok at man kjenner det mer (men ikke direkte vondt hele tiden) i noen situasjoner (jobb)?

vanskelig ballansegang dette! men vil jo ikke ta dumme sjanser med kroppen min heller.

takk igjen :snill:

artistic
19-03-2010, 13:58
Hei!
Dette med bekkenløsning er ikke lett, men etterhvert blir du kjent med hva kroppen din tåler og ikke tåler.
Jeg vil si at nøkkelen er å stoppe før du kjenner smerter. Da blir det mer levelig og hvil så mye du kan.
Bekkenløsningen kom i uke 8 hos meg sist gang, og det er 4 år siden. Er enda plaget, men tar det med ro og har funnet ut at osteopati var veien mot bedring for meg.

Sett deg selv først og tenk på at du har et liv etter at babyen er født også. Masse lykke til :kidoki:

Trylle
21-03-2010, 17:07
Du kan også prøve kiropraktor.
For meg ga fysioterapi ingen effekt, mens kiropraktoren utførte mirakler med bekkenet mitt.
Akupunktur var også ok som smertelindring, men effekten varte bare noen dager.
Også hvile da. Veldig nødvendig å ligge rett ut.

Jeg har bekkelødning som henger igjen fra forrige svangerskap, og nå er jeg gravid igjen. Spent på hvordan det kommer til å gå. Lurer på å prøve osteopat i tillegg.