PDA

Vis full versjon : Spørsmål om IVF

prinsessa
09-09-2002, 12:46
Hei alle heldige jenter!!

Jeg er en jente på 28 år som nå har prøvd å bli gravid med mannen min i 15 mnd. uten å lykkes.
Vi har fått testet sæden hans som er bra. Og jeg har tatt en gyn. undersøkelse og tatt div. blodprøver. Har bra med østrogen + at jeg mener jeg har EL hver mnd. (slår ut på EL tester + at jeg har EL smerter og slim)

Så nå har vi fått rekvisjon til spesialist for å begynne med utredning.
Jeg har en misstanke om at jeg har tette eggledere siden jeg har EL hver mnd. og vi treffer hver mnd. på EL.

Lurte derfor på om noen av dere kunne fortelle meg litt hva jeg har i vente nå.
Vil også legge til at jeg er overvektig (95 kg. 168 cm), og hvordan er det å få prøverør hvis man er det?
Må bare si det at jeg er sunn og frisk selv om jeg er overvektig.

Fastlegen min er veldig optimistisk når det gjelder prøverør for oss siden vi er unge og mannen min har bra sæd og jeg her egg og østrogen.
På forhånd tusen takk for svar!!

Østen
09-09-2002, 17:25
Jeg prøver meg på en rask info:

som du selv nevner, er nok neste skritt å sjekke egglederne. Dette gjøres ved en røntgenundersøkelse (unnagjort på ti minutter).

En del sykehus/leger anbefaler en kikkhullsoperasjon, laproskopi (tror jeg det staves). Dette er en kirurgisk operasjon hvor de går inn rett ved navlen for å se etter cyster og eventuelt brenne dem vekk.

Anbefalingen er i hvert fall at du fortest mulig får fastlegen din, eller spesialisten, til å sende en søknad om ivf til det sykehuset du velger deg SNAREST!
Ventetiden på ivf-behandling er mange steder kommet opp i nærmere året allerede. Og mens du står i kø har du jo god tid til å undersøke nærmere eventuelle diagnoser.

For ytterligere info, kontakt snartmamma.com/ivfmammaer!

effie
09-09-2002, 19:41
Hei!

Vi hadde prøvd i 2 1/2 år da vi begynte med utredning. Mannen min hadde god kvalitet på svømmerne sine, og jeg hadde EL hver måned. Ble henvist til Laparoskopi (Kikkhullsoperasjon/dagkirurgi) hvor de fant litt endometriose (ikke mye) som de fjernet, og egglederne var litt "dreide" men allikevel åpne og fine.

Vi er derfor "uforklarlige barnløse".

Vi har tatt 2 inseminasjoner (gjorde det mens vi ventet i kø for prøverør) men det funket ikke, og i juli i år begynte jeg på hormoner for IVF. 15. august ble to befruktede egg satt inn.

Det festet seg, men tilstanden min nå er dessverre uviss om jeg er gravid eller om jeg har abortert. HCG-nivået i blodet mitt er veldig lavt i forhold til normalen, og jeg har hatt blødninger.
Fælt å gå sånn og ikke vite noe..... men, av motgang blir man sterkere, og hvis det ikke går denne gangen, får vi krysse fingrene for neste gang.

Du burde få legen til å søke deg inn til Prøverørsbehandling med en gang, så kommer du kanskje fortere igang!

:findag:

Demeter
10-09-2002, 17:24
Hei!

Slutter meg til de andre som har svart deg her, det er lurt å komme inn i IVF-køen så snart som mulig. Pass på at gynekologen henviser deg til behandling, samtidig som han/hun evt. henviser deg til videre utredning (enten HSG-røntgen eller laproskopi).

Etter noen uker vil du få brev fra IVF-klinikken om at de har mottatt søknaden din, og at du må regne med å måtte vente i x måneder. Trolig ber de også om at du og mannen din tar en del blodprøver (røde hunder, hiv, gulsott osv.).

Dersom du ønsker å ta forsøket privat (det kan du gjøre i Norge, men mange velger å gjøre det i Danmark eller Sverige) slipper du å vente. Da må du imidlertid betale en del mer. Du må ha henvisning fra gynekolog da også.

Jeg vet at de anbefaler overvektige å gå ned noen kilo før forsøkene, men jeg er ikke sikker på hvorfor og "hvor grensa går". Foreslår at du stiller spørsmålet på Forum for ufrivillig barnløshet på doktoronline.no, der er det veldig stor aktivitet og sikkert noen i samme situasjon.

Hvis det er mer du lurer på om prosessen, er det bare å spørre!!

Hilsen Demeter og :baby:
(16+1)