BusyBee
18-03-2010, 21:41
Er det noen som har blitt behandlet for GBS/Gruppe B Streptokokker under eller før fødsel? Begge mine barn har blitt syke etter fødsel (sønnen min ble for tidlig født (uke 36) og fikk sepsis, datteren min ble syk en uke etter fødsel med infeksjon). De klarte ikke å påvise GBS i noen av tilfellene (vet ikke om det ble prøvd?), men min søster som er lege anbefaler at jeg ber om antibiotikabehandling denne gangen. Jeg har lest de nasjonale retningslinjene ang. behandling for GBS hos gravide, og det ser ut som det anbefales intravenøs antibiotikabehandling under fødselen. Det bør settes i gang minst 2 timer før barnet er født. Et lite "problem" i så henseende er at jeg har ganske raske fødsler. Mitt siste barn ble født 2,5 timer etter første rie, og 20 min. etter vi kom inn på sykehuset. Dvs. om Knøttet i magen kommer like fort, blir det jo ikke mye tid til intravenøs behandling...
Tenker å ta dette opp med fastlegen min neste gang. (Jeg tok det opp da jeg ventet min datter, og fikk da beskjed om å si fra når jeg kom på sykehuset og skulle føde. Jeg gjorde det, men fikk beskjed fra jordmor om at det var alt for sent for noe behandling - og det stemte jo, 20 min. senere var datteren min født.)
Noen med erfaringer eller tips?
Tenker å ta dette opp med fastlegen min neste gang. (Jeg tok det opp da jeg ventet min datter, og fikk da beskjed om å si fra når jeg kom på sykehuset og skulle føde. Jeg gjorde det, men fikk beskjed fra jordmor om at det var alt for sent for noe behandling - og det stemte jo, 20 min. senere var datteren min født.)
Noen med erfaringer eller tips?