PDA

Vis full versjon : Venner i dåpen...?

Tidligere bruker
09-09-2002, 12:46
Jeg hadde egentlig ikke tenkt så mye over dåpen som jo er en stund til, men ble liksom tvunget til det da en kompis av sambo på en måte inviterte seg selv og dama (som jeg ikke kjenner) som den naturligste ting i verden. Det hadde jo vært greit om de var bestekompiser eller om han skulle være fadder, men det skal han altså ikke!!!
Har dere tenkt noe over dette? Venner og slekt eller bare slekt?
Aner ikke hvem som skal være faddere ennå. Tenke, tenke???

Amadala 26+0 i dag:D

Teddy :)
09-09-2002, 12:58
Vi har egentlig ikke snakket så mye om det, men regner med at vi kun ber nærmeste familie. Dropper tanter, onkler og kusiner og konsentrerer oss mer om besteforeldre og tanter og onkler til magenurket :)
Venner har vel aldri vært et emne vi har tatt opp når det gjelder dåp. Skjønner du er litt frustrert nå... Litt frekt å be seg selv også, da...

Klem Teddy 26+2

:findag:

Tuppa
09-09-2002, 13:01
Når vi har hatt dåp for jentene har vi kun hatt nærmeste familie. Besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler (til ungene) - pluss faddere :)
Synes det har holdt lenge, jeg :p Særlig når man har det hjemme, og når man tenker på det oppstyret det blir rundt dåpsbarnet som skal holdes av samtlige gjester (noen forlanger faktisk det...:uff: ), så er det greit og ikke be alle man kjenner.

IzziCreo
09-09-2002, 15:05
Heisan,

vi er av en helt annen mening :) Vi kommer til å be alle venner som er en naturlig del av barnets liv - synes det er rart å ikke gjøre det. Spesielt for oss som er typiske "venne-mennesker" :) Vi bor i Oslo, to timer fra våre familier - barnet kommer helt klart til å ha mer kontakt med vennene våre daglig enn familien.

For oss ville det vært utenkelig å utelukke venner, og om det blir 20 eller 40 til kaffe og kaker får være det samme ;) Det er en like stor begivenhet for dem som for familien - og i dagens samfunn så synes jeg det er gammeldags å tenke annerledes hvis man er typiske "venne-mennesker" som jeg kaller det. Man er i mange tilfeller knyttet nærmere til venner enn deler av familien - og det ville vært merkelig å ikke dele også dåp, bryllup o.l med dem. Ikke misforstå meg - vi er svært tilknyttet våre familier - men setter veldig stor pris på vennene våre og hav de betyr for oss :)

Klem Suzie Q 28+0

Tidligere bruker
09-09-2002, 15:19
Om vi skal ha dåpen hjemme så begrenser det seg plassmessig til rundt 25 pers. Synes det blir litt drøyt å leie lokale for en dåp også da. Mamma kommer til å tro at vi har blitt stormannsgale:p

Amadala

IzziCreo
09-09-2002, 15:39
Hehe, ja, skjønner hva du mener, Amadala :) Det er et problem med plass hos oss også - men tror vi kan låne lokale på jobben til min samboer uten særlig kostnad :) Vil heller det enn la meg begrense av plass :)

Klem Suzie Q 28+0

Ps Glemte å si noe om det med at vennene deres inviterte seg selv - det er jo ikke noe særlig da... Merkelig spør du meg :)

Qatrine
09-09-2002, 16:25
Bare nærmeste familie her også. Allikevel ble det faktisk 30 mennesker til bords, så skulle vi bedt venner i tillegg måtte vi leid et stort lokale.

Må bare legge til at jeg synes det var veldig praktisk å ha det hjemme, også med tanke på ungen. Der hadde han sin egen seng, klær, vippestol osv. Det blir så mye mer å tenke på når man skal ha selskapet borte.

Hanneelisa
09-09-2002, 17:43
Hei!
Vi er typiske vennemskr, begge to, så for oss er det helt naturlig og invitere de som er nærmest- oxo av venner. Men det er kanskje det som er cluet: De som er nærmest!!!!
Det er mulig det går an å forklare det til disse menneskene på en høflig måte? Forklar at dere rett og slett ikke har plass til å invitere alle som kunne tenke seg å ha lyst..... el. Ellers så skjønner de det kanskje når de ikke får noen invitasjon?

Det viktigste er at det er den lilles dag, og da er det forsåvidt naturlig at de som er mest involvert i livene deres er der, ikke hele"verden"

Lykke til, den dåpen går nok fint- det er jo en stund til, mulig at det hele blåser bort av seg selv.....

Klomp
09-09-2002, 18:48
hvordan noen tror det er den største selvfølge at de skal bli invitert. Men kanskje de bare tror at dåp = fest. Jeg vet ikke.
Men frekt er det.
Vi kommer bare til å ha nærmeste familie dvs. besteforeldre og de som er tanter/onkler til barnet + fadderne selvfølgelig.
Det koster tross alt litt å ha mat/kaker, og plassamangel spiller inn. I vår vennekrets er det ikke vanlig å be alle venner, det kan fort bli veldig mange!

Håper du klarer å forklare det på en fin måte! Lykke til!:vink:

Klomp 24+5

Steinbukk
09-09-2002, 19:31
Hei

Vi har få men nære venner, og jeg tror jeg ville satt pris på om de kom i vår barnedåp/navnefest.

Men familien min bor i Nord og vi i Oslo. Familien til sambo bor her i øst. Skulle gjerne feiret dagen nordpå, men det blir liksom feil overfor familien her.

Tror nok mamma og pappa kommer ned hit, men det blir jo dyrt for de da.

Vet ikke jeg...la oss først få ut krapylet, så får vi se hva som skjer...

Klem fra Steinbukk som er litt lei av at :baby: ligger akkurat der den ligger og sparker akkurat der den sparker. Det er jo blæra mi jo...ikke no fotball...:bonk: :bonk: :bonk:

Tidl. bruker
09-09-2002, 23:46
Vi hadde bare de aller nærmeste i familien. Ikke venner heller, ville blitt for dyrt.:(

abby
10-09-2002, 01:45
:eek: :eek: :eek:Har bare snakket om det en gang, og da tok vi begge det som en selvfølge at slekta på begge sider skulle komme. Det virker som om det fort blir mange mennesker uannsett slik at dette begrenser seg kanskje selv.

Har selv vært i dåp hvor familien bare har vært tilstede på selve dagen og selskapet. Venner ble bedt på dåpskaffe hjemme hos dåpsbarnet noen dager senere.

Klomp
10-09-2002, 11:03
Her er det motsatt problem, sambo er fra nord, og har alle der oppe, så vi venter ikke så mange fra hans familie ned hit. Men håper noen har råd til å komme.

Klomp:baby:

baby
10-09-2002, 16:25
Vi hadde kun 12 personer til middag(nærmeste familie)
Så inviterte vi resten av familie og venner på kaffe(ca 55 stk)

Dette ble ikke dyrt i det hele tatt..
Nå har vi det slik at alle tar med seg en kake til sammenkomster, og det er ikke dyrere å ha 50 gjester enn 30-samme jobben allikevel..

Syntes det er flott å ha alle rundt meg på en slik dag,
Men er ikke så glad i dem som ber seg selv!!!:sint:

Klem Baby

Lykke
11-09-2002, 14:52
... vi tror at vi kommer til å leie lokaler (får det billig).
En venninne av meg lager mat/snitter og kaker (og trenger den inntekten, de har veldig dårlig råd). Vi kommer kun til å be de nærmeste, dvs. søsken og foreldre. Men sambo's familie er ganske stor allerede, så derfor har vi ikke sjans til å ha det hjemme. Har tenkt på faddere; sambo vil ha broren sin (barnløs), og jeg vil ha broren min eller en nær venninne. Det er så lenge til , så vi har bare såvidt pratet om dette...
Ellers må jeg bare få si at jeg syns det er frekt av folk å be seg selv eller forvente å bli bedt...Vet hva du mener, da jeg har en venninne som prater som om hun allerede har blitt spurt om fadder-rollen, og det er ingen automatikk i det ... bare fordi jeg er fadder til ett av hennes barn...

Kos fra Lykke 28+0

:p