Vis full versjon : Beta hemolytiske streptokokker - GBS
Tingeling 27
23-03-2010, 18:42
Jeg var for litt siden på sykehuset pga mistanke om premature rier...i den forbindelse tok de en del prøver. Fikk brev i posten i dag med resept på antibiotika og beskjed om at jeg har noe som heter betahemolytiske streptokokker i underlivet. Jeg må derfor også behandles med antibiotika under fødsel....:sparke:
Jeg ble litt engstelig jeg... er det noen som vet noe om dette som kan gi meg noen beroligende svar?
lillemor2
23-03-2010, 21:38
http://www.gbs-info.net/
Hei
fant denne linken, kanskje du får litt info der. klem
Hmmmm kanskje ikke den mest positive linken, men får hvertfall endel info. Er jo veldig flott at de har funnet det ut før fødselen da.
Hei,
jeg fødte min eldste for tidlig (uke 36) og det ble da mistenkt GBS siden han fikk infeksjon etter fødselen.
Jeg spurte om GBS inne på juliforumet:
http://www.forum.snartmamma.com/showthread.php?t=353050
Der fikk jeg svar fra noen som hadde fått behandling, kanskje du får noen tips av å lese det?
Lykke til, håper alt går bra med den lille i magen!
Tingeling 27
24-03-2010, 13:20
Tusen takk for linker og svar jenter :klem:
Zirkonia
29-03-2010, 19:00
Var hos jordmor i dag, og fikk beskjed om at jeg hadde testet positivt på det forrige uke.
Hun poengterte sterkt at det ikke var noe farlig så lenge de visste om det, og at de kom til å gi babyen antibiotika med en gang den var født dersom den viste tegn til infeksjon.
Hun sa at det ikke hadde noen betydning for meg, og nevnte ingenting om at jeg også måtte ha antibiotika.
Skal til fastlegen neste uke, får høre hva hun sier...
Kom forresten på at jeg fikk antibiotika helt i starten av forrige svangerskap, men husker ikke hva jeg fikk det for :rabla: Mulig det var for de samme streptokokkene?????
Hun sa at det ikke hadde noen betydning for meg, og nevnte ingenting om at jeg også måtte ha antibiotika.
Det er dessverre litt varierende rutiner på dette med GBS-positive fødende - noen leger gir antibiotika underveis i svangerskapet, noen sykehus gir den gravide antibiotika under fødselen dersom det er påvist GBS, og noen sykehus gir den gravide antibiotika under fødselen kun dersom hun har risikofaktorer (langvarig vannavgang, feber, tidligere født infeksjonssykt barn, GBS-relaterte UVI i svangerskapet).
Det er dessverre litt varierende rutiner på dette med GBS-positive fødende - noen leger gir antibiotika underveis i svangerskapet, noen sykehus gir den gravide antibiotika under fødselen dersom det er påvist GBS, og noen sykehus gir den gravide antibiotika under fødselen kun dersom hun har risikofaktorer (langvarig vannavgang, feber, tidligere født infeksjonssykt barn, GBS-relaterte UVI i svangerskapet).
:jupp: Skikkelig bingobehandling. og det er ikke mindre skremmende når man tenker på om det er tilfeldigheter som avgjør om man får vite om man er bærer eller ikke. :stønn:
Zirkonia/tingeling: Det er fint at dere vet at dere har GBS, men stol ikke på at alle har lest journalen når fødselen starter. Vær særlig obs på fostervannslekkasje. Og når vannet går og dersom fødslen drøyer, så skrik ut til alle i hvit frakk. Det er særlig etter at det er hull på fosterhinnene at risikoen for at barnet blir smittet øker.
Jeg ville ikke blitt spesielt beroliget av at de sier at de vil behandle barnet hvis det blir sykt. GBS-infeksjon er skikkelig skummelt, og kan utvikle seg veldig fort til tross for tidlig behandling.
Tidl. bruker
30-03-2010, 11:12
Hei!
Hold deg langt unna dfortellingene i den første linken, i hvertfall, de skremmer jo vettet av hvem som helst! :klemme:
Jeg er bærer av GBS og venter mitt tredje barn. Jeg visste ikke at jeg var bærer da jeg var gravid med nummer 1 og det er ingen rutinemessige tester av dette i Norge. (Selv om 30 % er bærere) Fødselen stoppet opp, jeg fikk en heftig infeksjon, barnet fikk en enda heftigere infeksjon, det ble hastekeisersnitt, infeksjon i keisersnittsåret og det holdt på å gå skikkelig galt.
Jeg ble fulgt opp veldig godt i andre svangerskap, fikk gradert sykemelding for å kunne hvile og trene, jeg hadde utrolig mye kynnere og ble sliten. Under fødselen fikk jeg antibiotika intravenøst gjennom hele og slapp unna alt som het infeksjon.
Hvis du lurer på noe mer, må du bare sende meg en PM, jeg kan være litt mer detaljert da;)
Jeg har heldigvis en annen erfaring enn Jumpy, alle hadde lest journalen min og visste godt hva jeg skulle ha, men jeg var veldig obs og stolte ikke på noen. :flau:
Zirkonia
30-03-2010, 11:21
Zirkonia/tingeling: Det er fint at dere vet at dere har GBS, men stol ikke på at alle har lest journalen når fødselen starter. Vær særlig obs på fostervannslekkasje. Og når vannet går og dersom fødslen drøyer, så skrik ut til alle i hvit frakk. Det er særlig etter at det er hull på fosterhinnene at risikoen for at barnet blir smittet øker.
Jordmora skrev det med store bokstaver på helsekortet, og streket over med gult, og sa: "meg bekjent er det ingen blinde jordmødre på fødeavdelingen, men det kan være greit at du sier fra også!" ;)
Den første linken virket relativt useriøs på meg, så den har jeg ikke lest noe fra! Prøver å holde meg til medisinske kilder! (og egenerfaringer her på SM! :jupp: )
Hei!
Hold deg langt unna dfortellingene i den første linken, i hvertfall, de skremmer jo vettet av hvem som helst! :klemme:
Jeg er bærer av GBS og venter mitt tredje barn. Jeg visste ikke at jeg var bærer da jeg var gravid med nummer 1 og det er ingen rutinemessige tester av dette i Norge. (Selv om 30 % er bærere) Fødselen stoppet opp, jeg fikk en heftig infeksjon, barnet fikk en enda heftigere infeksjon, det ble hastekeisersnitt, infeksjon i keisersnittsåret og det holdt på å gå skikkelig galt.
Jeg ble fulgt opp veldig godt i andre svangerskap, fikk gradert sykemelding for å kunne hvile og trene, jeg hadde utrolig mye kynnere og ble sliten. Under fødselen fikk jeg antibiotika intravenøst gjennom hele og slapp unna alt som het infeksjon.
Hvis du lurer på noe mer, må du bare sende meg en PM, jeg kan være litt mer detaljert da;)
Jeg har heldigvis en annen erfaring enn Jumpy, alle hadde lest journalen min og visste godt hva jeg skulle ha, men jeg var veldig obs og stolte ikke på noen. :flau:
Så bra at du fikk så god oppfølging :) Håper du slipper alt krøll denne gangen også :glis:
Som sagt, det skal jo helst gå automatisk, men det skader ikke å være på vakt selv. Særlig hvis man da skal føde på ett sykehus som ikke gir antibiotika dersom det ikke foreligger risikofaktorer.
Min historie med andremann som ble kritisk syk til tross for at alle var klar over GBS-problematikken, og rutinene ble fulgt og alle foranstaltninger tatt og vel så det, er ikke representativ, og kvalifiserer mer som skremselspropaganda. Men den er ett godt eksempel på hvor skummel denne sykdommen er, og at tidlig antibiotikabehandling hos barnet ikke er ensbetydende med ukomplisert sykdomsforløp. Så hovedfokus må være å hindre smitte til barnet for enhver pris, ikke berolige mødre med at tidlig behandling av barnet er en fullgod backupløsning.
De som vil høre mer om min erfaring, kan også sende pm.
joaninha
30-03-2010, 17:41
Her (http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00135/Gruppe_B-streptokok_135439a.pdf) er helsedirektoratets retningslinjer for behandling av gravide med GBS, hvis det er av interesse å lese. (Sammendraget på side 6-7 er i alle fall veldig greit og forståelig :))
Tingeling 27
30-03-2010, 18:09
Tuusen takk for mange gode svar jenter :nuss:
Jeg har etter jeg la ut innlegget vært hos legen min ang dette i forbindelse med svangerskapskontroll... hun sa at i 2006 var det veldig mye hysteri ang denne sykdommen ,og at alle gravide da kom løpende til legene og ville ha antibiotika.... og alle ville testes....grunnen til at det ble slik at de ikke tester alle gravidet er pga at det er veldig mange som er bærere av sykdommen, men som ikke utvikler den... dersom du har utviklet sykdommen er sjansen for at barnet blir smittet veldig liten ....jeg fikk samtidig ett brev som legene har ang denne sykdommen og ble beroliget :lettet:
i tillegg så får jeg jo nå behandling, samt at jeg har fått ett skriv fra sykehuset om at jeg har sykdommen og at jeg skal ha behandling under fødsel...så jeg er heldigvis ganske rolig ang dette nå...
så da er det bare og leve med de ekstra kynnerene og håpe på at lillegutt blir i magen til uke 40 :snill:
Men foresten ... hva om man begynner og lekke litt fostervann da? det er kanskje ikke så lett og oppdage og kan forveksles med mye utflod??:sparke:
Tingeling 27
30-03-2010, 18:15
Harriet Vane: Tusen takk , så bra du fikk så god oppfølging med barn nr 2 iallefall da...:snill:
Jeg fikk ingen oppfølging av datteren min (nr 1) enda vi begge hadde høy feber under/etter fødsel....er ganske så sikker på at jeg hadde det da også ...
men uansett....fødte du for tidlig pga denne sykdommen ?
Den første linken virket relativt useriøs på meg, så den har jeg ikke lest noe fra! Prøver å holde meg til medisinske kilder! (og egenerfaringer her på SM! :jupp: )
Selv om den aktuelle nettsiden i tillegg til info om symptomer og testing også har linker til historier om barn som mistet livet pga. GBS, så synes ikke jeg at en nettside opprettet ut fra et intenst ønske om å informere og forebygge, bør stemples som useriøs.
Jeg kan love at vedkommende som har opprettet siden som det linkes til, er alt annet enn useriøs - hun satt faktisk i ei referansegruppe opprettet av sosial- og helsedirektoratet i 2006-2007, som skulle se på på retningslinjene omkring dette med testing og behandling av GBS under svangerskap/fødsel (og som endte opp i rutineskrivet utgitt av Shdir).
Tidl. bruker
30-03-2010, 21:20
Harriet Vane: Tusen takk , så bra du fikk så god oppfølging med barn nr 2 iallefall da...:snill:
Jeg fikk ingen oppfølging av datteren min (nr 1) enda vi begge hadde høy feber under/etter fødsel....er ganske så sikker på at jeg hadde det da også ...
men uansett....fødte du for tidlig pga denne sykdommen ?
Nei, jeg fødte 3 dager over termin, men fødselen stoppet helt opp, jeg hadde rier og rier og rier i timesvis, kjempehøy feber, og ble veldig veldig dårlig. Jeg fikk aldri mer enn 3-4 cm åpning.
Jeg merket det med mye kynnere.
I fht gbs-info-siden, så synes jeg ikke den er useriøs, jeg lærte en god del om temaet av å lese der. Samtidig så gjør det veldig sterkt inntrykk å lese om barn som dør i mors liv, for tidlig fødte barn som dør, dødfødte fullgåtte barn og nyfødte som dør, jeg syntes det var veldig tøff lesning, selv om jeg har all respekt for hun som har laget siden og hennes engasjement og kamp i denne saken. Hadde det ikke vært for henne, hadde antagelig temaet fremdeles vært temmelig ukjent og risikoen for å miste pga GBS like høy som i 2002 da den var på topp.
Hvis dere skjønner hva jeg mener.
Zirkonia
27-04-2010, 23:31
Da har jeg født.
Nevnte for både jordmor, barnelege og barnepleiere at jeg hadde testet positivt på denne prøven.
Alle var enige om at det hadde ingen betydning, men de målte feberen på babyen min jevnlig første døgnet fordi hun virket litt varm like etter fødselen. Og hadde hun hatt en infeksjon hadde ikke temperaturen gått ned så raskt som den gjorde.
Da har jeg født.
Nevnte for både jordmor, barnelege og barnepleiere at jeg hadde testet positivt på denne prøven.
Alle var enige om at det hadde ingen betydning, men de målte feberen på babyen min jevnlig første døgnet fordi hun virket litt varm like etter fødselen. Og hadde hun hatt en infeksjon hadde ikke temperaturen gått ned så raskt som den gjorde.
Gratulerer med babyen!
Jeg vil råde deg til å fortsette å være oppmerksom på evt. feber og slapphet hos barnet ditt den første uka. Min datter fikk feber (og ble slapp/ville ikke ta puppen) først en uke etter fødselen, og ble lagt inn på nyfødt intensiv og ble veldig syk. Heldigvis gikk det bra, men det var en skummel opplevelse. Mitt første barn ble født 1 mnd. for tidlig og fikk sepsis. GBS er ikke noe artig...
Lykke til!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.