PDA

Vis full versjon : Mark i magen...

Meo
01-04-2010, 01:23
Snuppa har fått mark i magen, og det medfører noen spørsmål :humre: Vet noen av dere om sånn ormkur er reseptfritt? Burde vi voksne og katten ta kur også? Finnes det åpne apoteker i morgen? Hva hvis det ikke gjør det? Hun kan jo ikke vente helt til lørdag... Kan jeg som gravid ta kur?

Takk for svar :blomst:

emin
01-04-2010, 09:01
http://www.helsedoktoren.no/pc-168-39-Barnemark.aspx

Her finner du en del info. Så langt jeg kunne se så er medisinen reseptbelagt, så legevakta er vel rette stedet å henvende seg. Der får du nok også vite hvor du kan få tak i medisinen. Du kan behandles som gravid også, og katta får nok ikke samme mark som dere.

Meo
01-04-2010, 10:35
Takk for fin link!

Jeg har alltid hørt at katter, hunder og mennesker får den samme småmarken, men man skal jo ikke alltid tro på alt man hører :humre:

emin
01-04-2010, 12:43
Og jeg har hørt at barnemark ikke smitter mellom dyr og mennesker, men det kan sikkert legen fortelle deg mer om. :) Kan godt hende jeg tar feil, altså.

Lykke til med behandling, håper det forsvinner fort. :)

Zirkonia
01-04-2010, 14:01
Vermox, som vel er det vanligste middelet mot mark er ikke på resept. (var ikke det da storebror her var 2 og hadde mark hvertfall!)

Skal ikke brukes av gravide, og barn under 1 år.
Ta en tur på legevakta!

Håper dere blir kvitt det kjapt!
Håper virkelig at ingen her får det igjen, den intense hylinga til gutten min hele natta er virkelig ikke noe jeg vil oppleve igjen!

Meo
01-04-2010, 14:12
Legevakta ba meg dra på apoteket, så jeg venter på første bussen som går klokken 15. Apoteket åpent 16 og bussen hjem igjen går 16.45. Apoteket er sånn rett ved siden av bussen, så det blir mye tid å slå ihjel uten en eneste åpen butikk :himle: Men men! Jeg burde jo tatt noen jeg også, men jeg får lese bruksanvisningen :nemlig: Takk for svar.

aya
01-04-2010, 14:22
Hei!
Har erfaring med dette fra mitt forrige svangerskap!
Du har forsåvidt fått råd allerede, men jeg drister meg til å tilføye min erfaring hvis noen andre også lurer.
Datteren min fikk mark og da tok hele familien en kur som kjøpes reseptfritt på apoteket. Jeg tok ikke samme kur som de andre, men den var reseptfri den også:) Vasking av sengetøy og håndklær, bad og toalett er også å anbefale. Samt at det kan være greit å ha håndsprit man benytter etter toalettbesøk og før matstell.
Håper dere blir kvitt svineriet:snill:

Førstegangs26
05-04-2010, 20:24
Dette svaret kommer sikkert litt sent, men har vært så heldig å få mark selv. Virkelig ekkelt! Desverre fikk jeg beskjed av legen om å ikke gjøre noe med det. Hun ville ikke anbefale meg å bruke noen av kurene, så jeg fikk pent vente til graviditeten var overstått og håpe på at det gikk over av seg selv. Hurra! Heldigvis tror jeg nå at jeg er kvitt det. Grundig vask hver morgen anbefales (de kommer ut og legger egg om natta). :urk:
Udelikat tema dette her! Lykke til!

Meo
05-04-2010, 20:30
Oi, jeg fikk motsatt beskjed :shock: Her kjøpte vi markkur, og det stod at jeg kunne ta i samråd med lege. Så jeg ringte legevakten og de mente jeg skulle ta :noia: Ellers er all sengetøy, håndklær osv vasket, rommene og badet vasket ekstra godt og vi har ikke merket noen flere plager. Skal egentlig ta pille nummer to på torsdag, men kanskje jeg skal unngå det da? Hva sa legen din? *angst*

Førstegangs26
05-04-2010, 20:40
Legen min sa ikke så mye mer om det. Har hørt om flere som har tatt kur, altså. Kanskje legen min mente jeg kunne holde ut for å være helt på den sikre siden? jeg vet ikke. Tror nok det er trygt siden legen din sa det. Jeg ble heldigvis kvitt marken til slutt uansett. Ikke særlig behagelig!

Meo
05-04-2010, 20:51
Prøver å søke litt på kvasir, men får bare opp en haug med dyresider :knegg:

Meo
05-04-2010, 20:54
Fant noe på lommelegen (http://www.lommelegen.no/332464/vermox-og-graviditet) :)

Loviane
05-04-2010, 21:52
Strengt tatt vil jo leger helst at vi unngår ALT vi kan av medikamenter under graviditeten, så det er nok det som er grunnen, Meo. Mange av medikamentene er sånn at de ikke har vist virkning på fosteret, men man kan jo aldri si noe sikkert, så legen min anbefalte meg for eksempel å prøve å unngå allergimedisin nå, selv om ingenting tyder på at medisinen er skadelig ... må man så må man (og med mulig mark må man, tenker jeg :-S ) men kan man la være, så gjør man det :jupp:

Meo
05-04-2010, 22:09
Mhm, prøver å tenke det samme :nemlig: :klemme:

joaninha
05-04-2010, 23:36
Du er kommet så langt i svangerskapet at det nok er trygt uansett hvilket middel du bruker, det er i første trimester at Vermox frarådes brukt (fordi man *ikke er sikker på* om det kan være fosterskadelig). Forøvrig er Vanquin den anbefalte ormekuren for gravide. Edit: Altså samme informasjon som du fant på lommelegen ser jeg nå... :blafre:
Her (http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=5&S=2113&R=X) kan du lese selv, dette er det siste svaret Relis (produsentuavhengig legemiddelinformasjon) har publisert ang dette temaet!

Meo
05-04-2010, 23:56
Var betryggende å lese :glis:

era
06-04-2010, 13:41
Jeg fikk mark av minste i forgie svangerskap, da fikk jeg beskjed om å vente med å kverke jævlene til etter 12 uke så jeg gikk en mnd og klødde UUUURK!