Vis full versjon : Får jeg fødselspenger???
Fikk en gutt for 9 mndr siden og fikk da 1 år med 100% lønn,ettersom jeg hadde jobbet 6 av de 10 siste mndene før fødselen. Slik at nå vil jeg motta fødselspenger frem til 30.juni. Har ikke hvert annsatt noen sted mens jeg har fått utbetalt fødselspengene, sa opp jobben før fødselen.
Nå er det slik at det blir "to tette" på oss, venter nestemann 4.november. Det vil være nøyaktig 15mndr mellom de to små. Så lurer jeg på om jeg vil få fødselspenger med nestemann også ettersom jeg har 12mndr med fødselspenger. Da vil jeg jo motta fødselspenger 6 av de 10 siste mndene før neste fødsel..
Teller fødselspenger som inntekt??:???:
Skal på trygdekontoret for å høre hvilke muligheter jeg har, men vil gjerne høre fra dere også hva jeg kan forvente meg.
Litt rotete dette her:bonk: , men håper noen forstår!
Heihei
Så kos at du venter nr 2:)
Desverre må du ha gjeninntrådt stillingen din skal du få nye 42 uker med fødselspenger. Eller i ditt tilfelle begynt i ny jobb.
Håper trygdekontoret kan gi deg et ordentlig svar men det er iallefall sånn jeg forstår loven
Lykke til
hilsen Pusien
Perioder med fødselspenger teller også som arbeidsinntekt. Videre gjelder hovedregelen om at du må ha inntekt 6 av de 10 siste månedene for å få fødselspenger.
Dersom du har termin 4. november kan du senest begynne å ta ut fødselspenger i midten av oktober (3 uker før termin). Da teller månedene fra januar til oktober med i opptjeningsgrunnlaget ditt. Det holder akkurat! Vær klar over at du kan begynne å ta ut fødselspenger dersom du ikke har annen inntekt 3 måneder før termin. :)
Jeg anbefaler deg å titte på www.trygdeetaten.no under sidene for ytelser ved svangerskap og fødsel dersom trygdekontoret ikke er kjent med problemstillingen din. :)
Fødselspenger teller som inntekt og frunnlag for nye fødselspenger. Dersom du blir syk i slutten av dette svangerskapet og blir sykemeldt vil du få utbetalt det samme i sykepenger som du nå har i fødselspenger. Og sykepenger teller også som inntekt og grunnlag for fødsselspenger.
Men som Matrix sier så kan du også få utbetalt fødselspenger fra inntil 12 uker før termin.
I min hovedtariffavtale står det at man må ha gjennintrådt stillingen før man kan gå ut ny perm med lønn. Derfor svarte jeg slik jeg gjorde, kanskje det gjelder andre regler for deg, Bolla, men håpoer du ahr undersøkt det ed trygdekontoret nå.
Heisann dere som svarte meg!
Nå har jeg pratet med trygdekontoret å fott svar på spørsmålet mitt. Det er sånn et fødselspenger teller for inntekt, så dersom jeg mottar fødselspenger de 6 av 10 siste månedene før TERMIN får jeg fødselspenger av fødselspenger.
Dette blir for meg veldig ulønnsomt fordi det vil bli 80% av 80% lønn!
Så derfor ble jeg anbefalt å finne en jobb jeg kunne ha i 2 uker, da vil jeg få fødselspenger av den fulle lønnen. Litt dumt for ingen vil vel ansette ei som er 5mndr på vei i 2 uker???
Så da må jeg vel snike til meg en jobb da, uten å fortelle om graviditeten, håper bare ikke magen avslører alt:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.