PDA

Vis full versjon : Åreknuter, bakside lår og rumpe

Malma
12-04-2010, 12:55
Har oppdaga at eg har fått veldig tydelige og hovne blodårer på baken og på bakside lår :urk: Dei både synes og kjennes. Noen steder er dei også blå. Har sett dette om kvelden. Trur det er bedre på morgenen, etter å ha ligge heile natta.

Er dette begynnande åreknuter?? Ikkje særlig pent :mumle: Går det bort etter fødselen?
Når eg søker etter forebygging av åreknuter er det å ikkje stå mykje, ha beina høgt. Gjerne gå turer, regner med trening generelt er positivt forebyggande.
Og så står det å bruke støttestrømper. Men kan ikkje ha støttestrømper som går heilt over rumpa? Og noen steder står det at man skal unngå kle som strammer.

Eg sitter heile dagane på jobb, og lurer på om det kan vere problemet. At det blir så stort trykk på bakside lår og rumpe når eg sitter rett opp og ned på en kontorstol...
Når eg har fri, går det i ett med to små barn, oppussing og husarbeid og litt trening. Så eg er mykje i aktivitet, men ikkje så veldig mykje direkte trening. Trur meir "kondis-aktig" trening kunne vore bra. Bedre blodsirkulasjon og alt.

Noen med erfaringer eller forslag?

Tajel
12-04-2010, 16:26
Kjøp deg kompresjonsstrømper! :jupp:
Holder ikke med støttestrømper, gravidstrømper, flystrømper eller tilsvarende produkter. Men kjøper du skikkelige kompresjonstrømper og bruker dem hver dag, vil det være gode sjanser for at blodårene blir seg selv igjen eller iallefall ikke utvikler seg videre mot åreknuter. Du må til bandagist/sykepleieartikler for å få tak i kompresjonsstrømper og de må ta mål av deg for at du skal få riktig størrelse. Finnes kompresjonsstrømper som går til kneet, til opp på låret og til og med strømpebukser. Så det er hjelp å få! Dessverre er det dyrt, men det virker.

Både det å stå og gå mye og det å sitte stille gjør at blod samler seg i beina og kan føre til hevelser og åreknuter. Kompresjonsstrømper hjelper og det finnes også øvelser du kan gjøre med føttene under kontorpulten for å holde blodsirkulasjonen i gang - blir tilsvarende sånne øvelser som man bør gjøre på lange flyreiser. Du finner sikkert beskrivelser av sånne øvelser ved å søke på nett - venepumpeøvelser kan være et aktuelt søkeord.

Pollyanna
14-04-2010, 22:30
Gode råd du har fått over. Om du skulle få åreknuter som ikke går vekk etter fødselen så er det fullt mulig å fjerne dem med laser eller kirurgi, det er ganske ukompliserte inngrep så vidt jeg har skjønt.