PDA

Vis full versjon : Migrene...

MAZ77
14-04-2010, 20:00
:urk:

Sliter med migrene.. Noen gode råd?
Paracet har ingen effekt, og Paralgin Forte liten effekt...

Har tatt 1 imigran for noen uker siden og nå vurderer jeg å ta en til. Noen som har brukt Imigran under graviditet? Er 9-5 uker på vei, og var på UL for 5 dager siden og så at alt var OK.

Erfaringer og tips mottas med takk!!

Snart mamma til to
14-04-2010, 20:25
Jeg har slitt mye med migrene i svangerskapet vært innlagt på sykehus pga det.Har blitt en del migrene tab under svangerskapet iallefall den første tiden men man skal jo ikke ta det egentlig.Man blir jo så desperat fordi det er så vondt at man bare tar en tab.Imigran hjalp ikke på meg men jeg tok relpax og zomig.Jeg anbefaler deg og få tak i resept på naproxen 500mg,dette kan man ta de 6 første mnd av svangerskapet og hjelper for migrene det var reddningen min.Lykke til:)

harmony
15-04-2010, 12:17
Forsøk med fenazon-koffein. Det hjalp VELDIG på meg, og kan trygt tas under svangerskapet.

iren84
15-04-2010, 12:51
Som gravid skal ikke du ta noe annet enn paracet-holdige medikamenter.
Jeg har vært plaget med migrene hele mitt liv, men har vært så heldig at jeg kun ahr hatt de værste anfallene 1-2 ganger i året. Da tåler jeg ikke lys, lyd, lukt, og kan heller ikke stå eller gå. Jeg er helt sengeliggende i alt i fra 10 til 24 timer.
JEg har også brukt bl. annet imigran, men har ikke brukt noe annet en paracet nå når jeg er gravid.
Desverre har jeg vært veldig plaget med migrene dette svangerskapet (også det forrigeførste, men det var ikke så gale).
Jeg husker at det startet med en lett dunking og jeg skjønte fort at det bare var å gå å legge seg. Jeg ble liggendes i 2,3 timer, så 4,5. Så 8,10 den "gyldne" grensa, og tenkte at nå må det snart gi seg! Jeg var skikkelig dårlig! Klarte ikke å bevege på meg, snøvlet når jeg skulle prate og kastet opp som bare det. Paracet hjalp ikke, men man blir så innmari desperat vettu, så jeg tok en til og en til. I mitt tilfelle viser det seg at jeg faktisk i de fleste tilfeller blir værre etter å ha tatt medisiner. Men man vet ikke sine arme råd, og klarer ikke la være....

De 10 timene ble til 24, så rundet jeg halvannet døgn, sengeliggende...:urk:
Da jeg nærmet meg to døgn ringte jeg legevakten og forklarte ståa.
Jeg fikk komme å snakke med lege, og han ga meg en resept på Paracet STIKKPILLER! Thats right! De når systemet ditt mye fortere, og spesielt når man er kvalm, da rekker ikke magen å motta medisinene før du kaster de opp igjen, eller de stopper like nedenfor halsen.
Enden på visa ble da at etter jeg hadde tatt en sånn tablett, så var denne fryktinngytende migrenen (som forøvrig har vært en av de værste i mitt 26 år lange liv) over på 30 min:shock:

Jeg anbefaler sterkt at du holder deg til paracet resten av svangeskapet, og lykke til! :glis:

(oi, dette ble langt...:sparke: )

Nillis
15-04-2010, 13:13
Havnet på legevakta i uke 16 pga migrenen min, bruker vanligvis Imigran.
Legen satt og studerte felleskatalogen og konfererte med andre, det ble at han skrev ut paralgin forte. det eneste jeg kunne ta når jeg var gravid sa han. Han snakket om å legge meg inn, men jeg ville ikke inn da det er ganske bråkete på et sykehus.
Paralgin Forte hjalp ikke nevneverdig, bare tok av det aller verste. Lyset, tlf, tv var avslått i 3 dager.

Dessuten ville jeg holde meg langt unna medikamenter man helst ikke skal ta under graviditet ihvertfall, selv om det ofte går bra så kan den ene gangen være skjebnesvanger.
Tenk hvor mange tanker og selvbebreidelser du ville hatt hvis ultralyden viser noen feil? Selv om det antageligvis ville vært slik uansett så ville du sikkert alltid lure om det var noe du gjorde.