PDA

Vis full versjon : Urinveisinfeksjon?

Tidl. bruker
01-05-2003, 12:01
Kan noen fortelle meg symptomene på dette?.

Synes jeg går så ofte på do for tida og mener jeg har lest om at det kan være tegn på UVI. Gjør ikke vondt når jeg tisser.

Tenkte jeg skulle levere urinprøve til legen så de kan sjekke.
Haster det eller kan jeg ta det mandag?. Skal bort i helga.

Loop
01-05-2003, 12:15
Mange av oss tisser mye nå fordi livmødrene våre er forstørret og trykker på urinblæra. Ved en urinveisinfeksjon har du i tillegg, svie ved vannlatning, muligens feber, vondt i korsryggen /nederste del av magen under nyrene, det kan også være blod og puss i urinen med en vond lukt. Legen din vil se det på en urinprøve, som du sier. Det haster vel ikke mer enn du selv kan hold ut hvis du er plaget. Lykke til

Tidl. bruker
01-05-2003, 12:39
Ok :)

Vet en går oftere på do, men synes det ble så veldig ofte nå plutselig. Omtrent hver time føles det som, ikke på natta da. Men har ikke noen andre symptomer så da går det sikkert bra at jeg venter til mandag og leverer urinprøve da :)

Vil gjerne ha svar og erfaringer fra andre også.

Angelique
01-05-2003, 13:00
Jeg har vært mer eller mindre kronisk plaget med urinveis infeksjon før jeg ble gravid.

Hos meg arter det seg slik:

Får KJEMPEVONDT når jeg må tisse.
Det er så vondt som om jeg skulle ha tusen kniver i urinrøret.
Er ikke mulig å ta feil i mitt tilfelle da.

Gikk på den ene kuren etter den andre, men nå det siste året før jeg ble gravid, prøvde jeg appelsinjuice og tranebær kapsler.
Veldig godt resultat!
Tranebær er iflg min kusine som bor i Nrw York, et gammelt indiansk middel som brukes bla mot urinveisplager
Appelsinjuice i rikelige mengder hjelper også.

En annet tips, grapefruktkjerne ekstrakt. Det har jeg prøvd tidligere, men det var litt for surt for meg, men det hjalp!

Håper jeg ALDRI mer blir plaget med dette, og dere ikke har det!!!

Tidl. bruker
01-05-2003, 13:12
Får jeg kjøpt Tranebær på helsekost?. Noe speiselt slag eller kan en ha alle typer når en er gravid?.

Kjøpe det i morgen kanskje, og drikke masse juice og vann :)

Filifjonk
01-05-2003, 14:36
Tror neppe du har UVI. Ta en tisseprøve du.. Er den klar og fin har du ikke UVI. Du lider nok heller av det samme som oss andre gravide. Økt væskemengde i kroppen gir mer urin. Du har fostervann nå som skiftes ut kontinuerlig dessuten skal du tisse for bebisen også. Har du UVI må du fly på natta og og det gjør jo ikke du. Økt trykk på blæra kan det også være.

Tidl. bruker
01-05-2003, 18:19
Tusen takk for svar alle sammen :).
Skal ta en tisseprøve og se hvordan det ser ut. Også skal jeg se det ann i natt hvordan det er da. Hadde vært deilig om det ikke er det. Er så uggen i dag også så det er vel derfor jeg tenker at det er noe.

Tidligere Bruker
01-05-2003, 19:02
Jeg har UVI nå. :(
Jeg har vondt når jeg tisser, tisser ofte, og det er vondt etter jeg har tisset også. :(

Man kan faktisk ha UVI selv om man ikke merker noe, det er derfor viktig å ta med urinprøve når man skal til kontroll, både for å sjekke sukker, eggehvite, og om man har UVI.

Ubehandlet UVI kan gi premature rier, og i sjeldne tilfeller nyrebekkenbetennelse, og det kan svekke morkake funksjonen.

:mervink:

mamsen27
05-05-2003, 11:15
jeg har det og her er mine symptomer:

Masse småtissing,kjennes ut som blæra er full
Ingen smerter men har begynt å svi når jeg må mye på do og så går det over etterpå
Lukter vondt/sterkt

Loop
05-05-2003, 21:39
Fikk et tips av en gammel sykepleier ved UVI. Drikk juice om kvelden ETTER at du har tisset. Da ligger juicen i urinblæra om natten og gjør urinen sur slik at UVI blir brutt ned.

MKJ
06-05-2003, 17:58
Jeg har også hatt det en del ganger, men før jeg ble gravid, og jeg tror ikke du har det om det ikke er vondt når du tisser.

Da må man på do hele tiden, men det kommer gjerne bare noen dråper.

Viktig å huske på for å ikke få det:
- ikke sitt på bar bakke
- etter sex må man tømme blæra med det samme (for å skylle ut bakterier som har funnet veien opp i urinrøret)

og ellers er det veldig bra å drikke juice og andre sure ting

Dessuten synes jeg også at urinen lukter rart.. kanskje nesten litt søtlig lukt..

Har heldigvis sluppet unna nå, men etter å ha vært plaget noen ganger har jeg vært ekstra påpasselig med forholdsreglene.

Klem MKJ 8+6

Andrea_mor
07-05-2003, 13:58
Åååå...UVI har jeg hatt mange ganger i løpet av livet mitt:(

Man kan nesten ikke ta feil av det...

Kjempe vondt når man tisser og man føler man aldri får tømt seg ordentlig.

Men som Bente sier...det er ikke alltid man kjenne symptomene.Så da er det greit å levere en UP.

Tidl. bruker
07-05-2003, 15:26
Tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg kjøpte tranebærkapsler på helsekost og har tatt det. Nå går jeg ikke så ofte på do. Er ikke sikker på om det var begynnende UVI, men det er hvertfall bedre nå :)