PDA

Vis full versjon : Venter tvillinger..Hjelp..

To i magen
01-05-2003, 12:58
Fikk vite på UL at jeg venter eneggede tvillinger..
Sjokket har begynt å lette litt nå..
Føltes nesten litt urettferdig til å begynne med..
Vi planla ikke et barn engang, og var uheldig med
prevensjon og så får vi to ?
Men nå ser jeg annerledes på det da..
Selv om jeg ikke helt fatter hvordan vi skal få det til..
Vi har jo to små fra før..
Må ha ny bil, og nytt hus bla..

Så lurer jeg på om eneggede tvillinger deler morkake ?
De må vel det ?
Kommer til å få små barn jeg da, siden mine er født
over termin og var bare litt over 3kg ??

Huff...Jeg har sånn fødselsangst, og
nå skal jeg føde to ??

:findag:

Nina70
01-05-2003, 13:29
Gratulerer med to :baby: :baby:

Eneggede tvillinger deler morkake, det har du rett i. De er også samme kjønn. Selv venter jeg toeggede, og har to morkaker. Jeg venter en gutt og ei jente. Vi har også to barn fra før, og skulle ha en til, så jeg forstår sjokket ditt. Men du, er vi ikke heldige? Ikke alle som får denne muligheten da. Dere er priviligert som kan få to. Det er faktisk bare 1% som får tvillinger på "den naturlige måten".

Gruer meg selv til fødselen, da jeg har erfaring med lang og hard fødsel fra tidligere. Tror nok ikke det er så mye verre å føde to enn ett barn, smertene er jo de samme. Det er bare å hoppe i det, har jeg funnet ut. (Sikkert mye annet som kunne vært mye verre :D )

Ta vare på deg selv, lytt til kroppen din og ta det mer med ro nå, så får du et fint svangerskap (selv om det blir tungt etter hvert)

Ankat
01-05-2003, 16:45
To i magen.
Hei, og jeg må si gratulerer, for om en stund ser du nok anderledes på det. Vi har også to fra før, skulle ha en til og der var to. Var både deppa og redd i begynnelsen, men nå føler jeg meg heldig.
Eneggede tvillinger kan ha hver sin morkake ( fra "Dobbelt opp", bok om tvillingsvangerskap, fødsel og mer til) 1/3 av eneggede tvillinger har faktisk hver sin morkake, men morkakene kan vokse sammen. Det finnes faktisk fire typer eneggede tvillingtyper!
Min jordmor sa at tvillingfødsler som regel går raskere fordi tv. 2 presser på nr.1.
Ellers er det jo avhengig av hvordan tvilling 1 ligger om det blir fødsel eller keisersnitt. Tror ikke det er værre å føde to. Det eneste det blir dobbelt opp av er utdrivningsfaser.
Ankat, gutten og jenta
Termin 27. juli

Ankat
01-05-2003, 16:50
..ja også trenger de ikke være små. En venninne av meg fikk to gutter på mandag, en mnd før tiden og de var 2.9 og 2.7 kg!! Og mamman er 1. gangsfødende.
Snakk med jordmor og lege om fødselsangsten din. Jeg får velge keisersnitt hvis jeg vil pga tidligere hendelser.
Ankat

elliepellie
02-05-2003, 04:26
Gratulerer!!
Tar litt tid før sjokket går over, men det er masse å glede seg over -og til :-) Tenk så unikt!!!
Selv fikk jeg beskjed om at jeg hadde tvillinger i magen da jeg var gravid i uke 15. Nå er jeg i uke 20, og selv om jeg bekymrer meg for alt mulig rart, merker jeg at jeg gleder meg mer og mer og mer og mer!
Herlig, nå har jeg kjent sparkene ganske godt noen dager også (gjemte seg mellom morkakene sine, men har tydeligvis blitt såpass sterke, at de trenger igjennom!)... så da kan man jo ikke annet enn å fryyyyyyyyde seg :-)
Har selv en liten tass på 2 år, og er veldig spent på hvordan det skal gå. Ikke minst fordi samboeren min jobber veldig mye, og jeg kommer ikke til å få særlig avlastning fra besteforeldre eller andre. Men må man så må man :-) Alt har en overgang.
Ta den tid du trenger til å komme deg over sjokket, tror sjokkfølelsen er temmelig uniont for alle tvillinggravide :-)
Kan ellers anbefale http://www.tvillinglista.com Der er det en del interessante linker :-)
Og ellers er det bare å mase på jordmor og lege og alt du kommer over, de vet som regel ikke så mye de heller. Men du har krav på ekstra oppfølging, ikke minst fordi du venter eneggede tvillinger. Og med ekstra oppfølging får du ekstra mindre bekymringer ;-)
Lykke til :-)

To i magen
02-05-2003, 11:12
Takk for mange fine svar :)
Når jeg var på Ul, sa hun at jeg var 9 uker på vei..
(men jeg har mage som jeg da jeg var 4MND'er på
vei med ett barn?)
Fikk ingen konkret termin, men fikk vite at tvillingsvangerskap
varte i 37 uker.. Så jeg regnet ut at det ble
14.November..
Regner dere slik ??
Det merkelige er at de er ferdige i uke 37.
Like ferdig som ett barn i uke 40..
Hva som gjør at lungene modnes tildligere på tvillinger da ??
For hun sa at de gjorde det..
Men jeg tenkte ikke på å stille spørsmål da jeg,
jeg så vel heller ut som et spørsmåls tegn.. hehe..

Skulle få god oppfølging på sykehuset, og
alle svangerskaps kontroller og UL skulle foregå
på kvinneklinikken, så jeg føler meg egentlig i
trygge hender..

Jeg vil ikke ha keisersnitt, det er det jeg
er mest redd for.. Vil helst føde vanlig, men vil gjerne
ha smertestillende, for det fikk jeg ikke sist gang.
Enda jeg ville ha det..
Det er derfor angsten er så stor..

elliepellie
02-05-2003, 11:50
Har aldri hørt at tvillinger er ferdige allerede ved 37.uke... Er det virkelig sant?? Trodde gjennomsnittet for tvillingfødsler lå ved denne uken fordi det rett og slett er for dårlig plass og pga komplikasjoner??! Jaja, man lærer noe nytt hver dag...

Eneste jeg har hørt om akkurat det er at man som regel slipper å gå over termin, men at man fremprovoserer fødsel for å skåne mor (og barn?).

Har tenkt å ha babyene i magen min helt til termindagen (40 uker) jeg da... ;-)

Vet ikke om keisersnitt er så voldsomt vanlig heller, jeg. Ettersom jeg har forstått det, er det vanlig å føde tvilling 1 vaginalt, mens det kan være aktuelt å forløse tvilling2 (pga seteleie, lav puls...) ved keisersnitt. Det er også derfor man anbefaler tvillingfødende å ta epidural.

Men det er godt mulig at jeg har misforstått alt :-)

Taurus
02-05-2003, 13:22
tvillinger er ferdig utviklet ved uke 37, men man regner termin ved uke 40 likevel. man kan jo alltids håpe at de vil være der inne helt frem...... Med tvillinger går du aldri over tiden. Etter uke 40 blir du satt igang. Men gjennomsnittet av alle tvillinger fødes i uke 37, men da må man huske at mange får tidligfødte, så da er det jo like vanlig å gå helt ut tiden.
Du får nok regne ut termin på 40 uker, for jordmor har nok uttrykt seg litt klønete. Hun mente nok gjennomsnittlig.

Lykke til, og når du får vent deg til tanken kan jeg love deg at du synes det er veldig gøy å gå med to i magen. Du blir nok så stolt at.....

Klem fra (23+5)

Taurus
02-05-2003, 13:27
Må bare svare på det med fødsel også. Slik jeg har forstått det tar man utgangspunkt i at begge skal fødes vaginalt. Men man blir anbefalt på det sterkeste å ta epidural i tilfelle keisersnitt blir aktuelt. Mange føder begge vaginalt, men endel opplever nok at en eller begge blir tatt med keisersnitt.
Det er ikke mer smertefullt å få tvillinger, fordi når den andre skal ut er jo allerede fødselskanalen åpen. Det vanligste er nok at tv. 1 fødes i hodeleie, og tv. 2 fødes i seteleie. Er man ytterst heldig kommer begge i hodeleie.
Det tillates kun 10 min mellom tvillingene før man setter i gang tiltak for å få ut den andre (tang/vakuum/keisersnitt/), så her er det bare å krysse fingrene for en fin fødsel. MANGE med tvillinger har en helt grei fødsel, og det behøver ike være så dramatisk som alle ynder å fortelle om.

Lykke til igjen!!!

Blåklokke
02-05-2003, 15:31
Hei!

Til tross for sjokket og frustrasjonene vil jeg bare få gratulere med to i magen! Som tvillinggravid får man mye ekstra oppfølging både under svangerskap og fødsel, så det kommer nok til å gå fint!

Lykke til!

Klem fra Blåklokke (23+4)

Stompa
03-05-2003, 16:50
Er her inne og snikleser litt... Gratulerer som tvillinggravid! Mimre, mimre :).

Ville bare fortelle at det med rutiner rundt tvillingfødsler kan variere ganske mye, og som ved alle andre fødsler er det rom for skjønn. Da jeg skulle føde fikk jeg beskjed om at sykehuset ikke tillot mer enn 30min mellom tvillingene - da ble det satt igang tiltak, uten unntak. Men min lillemann er faktisk 2 timer og 10 minutter (ja, helt riktig) yngre enn søstra, og begge er født vaginalt! Jeg mistet riene etter tv1, og siden fosterlyden var fin hele tida, lot legene tida gå til de kom igjen.

Når det er sagt, ville det nok blitt keisersnitt hvis han ikke hadde kommet i løpet av 5 minutter da han endelig kom...

Forøvrig settes epiduralen også for å lette arbeidet med å hjelpe ut tv2 hvis det blir aktuelt. Hvis h*n ligger i sete, kan man f.eks. gå inn og prøve å dra ut ungen (det prøvde de på meg, men epiduralen var gått ut og det var j***** vondt :), så de ga opp). Mange sykehus bruker spinalbedøvelse ved keisersnitt, og da må de stikke på nytt selv om pasienten har epidural...

Lykke til, alle sammen her inne! Vi ses vel på nybaktmamma.com?