Vis full versjon : Litt blod og murringer
Jeg oppdaget en dråpe blod på papiret to ganger i dag, og jeg har hatt en del murringer som ligner mens-smerter. Men disse murringene har jeg hatt på og av siden uke 5 og nå er jeg 16+5. Bør jeg bekymre meg?
Jeg har jo lest om alle som har hatt blødninger på forumet i det siste, og det er som regel snakk om en del blod, og likevel har det gått bra, så dette er kanskje et dumt spørsmål?
Ligamentsmerter og murringene blir verre like etter aktivitet, som feks da jeg bar to litt tunge matposer hjem fra butikken i dag. Etter det kom "smertene" og i tillegg litt blod under toalettbesøket. Tåler man så lite under svangerskapet? Er førstegangsgravid og føler meg litt pysete....:rabla:
Mammatil3
20-04-2010, 07:15
Hei Nanetta. Sannnyligheten for at dette går bra er stor, i og med at du ikke har vært plaget med blødninger før. De murringene du beskriver er det mange som har, og spesielt tidlig i graviditeten. Det behøver ikke bety at noe er galt. Jeg har hatt slike murringer fra uke 4 til uke 6, mens nå er det bare av og til.
For å være helt sikker kan du ta en tlf til jordmoren eller legen du bruker, og få litt informasjon derfra. Det er ikke lenge til du skal ha ordinær UL, kanskje du kan få fremskjøvet denne.
Av egen erfaring kan slike småblødninger skyldes noe av dette:
-Llivmoren er svært blodrik under et svangerskap, og det kan sprekke et lite blodkar eller to uten at det er farlig. Det kan være at morkaken ligger foran livmormunnen, og da kan det oppstå små og uskyldige blødninger. Morkaken vil ( i de aller fleste tilfeller)trekke seg oppover sidene etterhvert som magen vokser, og da vil også slike småblødninger avta. Min begynte å flytte på seg da jeg rundet uke 20.
- Så lenge det er snakk om marginale mengder blod, er det vanligvis en logisk forklaring på det. Dersom det blir brunt eller tiltar i mengde ville jeg snakket med lege for å være helt sikker.
- Hvis en bruker bukpressen ( magemuskler) i forbindelse med toalettbesøk kan også dette gjøre at et lite kar brister, og en blødning oppstår. Noen ganger kan en også få små rifter i selve skjeden som kan gi småblødninger. Tingen er å følge med på om det stopper, eller tiltar. Noen blør også litt etter sex.
Ang. det å bære tungt, så skal en bære svært mye før det utgjør en risiko med mindre det er andre faktorer inn i bildet som gjør at legen fraråder det å løfte eller bære noe.
Følg med på utviklingen, og kontakt JM/lege hvi du føler deg usikker. Det er derfor de er der, og de kan hjelpe deg med det meste! Lykke til!
Tusen takk for informativt svar! Nå føler jeg meg tryggere! Har ikke blødd noe mere i dag!
Nanetta 16+6:)
Malin-Angelica
20-04-2010, 17:53
hei! 16+5 uker på vei i dag jeg ! og jeg begynte og få mørsk utflod i uke 12 ca. jeg ble litt redd siden det ikke sluttet og dro til legen, der fikk jeg beskjed om at alt var fint :)) så begynte jeg og blø i uke 13-14 og jeg blødde ikke bare små dråper. det var en del blod.så fikk jeg skikkelige smerter i magen og jeg som er førstegangs gravid var veldig redd og ringte til sykehuset og de hentet meg for en tidlig ultralyd for og se om alt var bra! alt var helt fint med fosteret. og ingen ting var galt med meg heller. jeg hadde en urinveis infeksjon og da kan man blø i urinen. og det er veldig vanlig at man blør litt etter samleie eller man har trent osv:) jeg er sikker på at det går kjempe fint med deg;) men hvis det blir mer eller hvis du føler deg veldig redd så tar du en tur til legen og sjekker det så du slipper og gå og tenke på det! er best og være sikker. man er ikke pysete av den grunn!:blafre: hvis man går og tenker på det heletiden og er redd og sånt og ikke sjekker det kan det gå sterkt utover psyken. og det er ikke noe gøy! håper alt er bra med deg og :-D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.