PDA

Vis full versjon : Ma

Uregistrerte
20-04-2010, 20:25
Hvordan merker man at man har en MA egentlig?
Jeg tenker på at ved en SA så blør man jo og alt kommer ut, men kan man ved MA gå med et dødt foster inni seg kjempelenge før man finner det ut og det må skrapes ut?

Ivrig:)
20-04-2010, 20:58
Jeg merket min MA ved at jeg mistet en del av symptomene og begynte å spotte

Apple
20-04-2010, 21:20
Ja, en MA kan man gå med i flere uker. Jeg gikk fire. Men man vil til slutt begynne å blø.

H.I
21-04-2010, 15:17
ok. så man kan ikke bare komme på ord UL og bare, oj her var det et dødt foster som har vært dødt siden uke 8 liksom?
Jeg er gravid nå, men har svæææært lite eller egentli ingen symptomer. Det hadde jeg i mine andre graviditeter også, men denne gangen føles det så rart/annerledes likevel på en måte....

Solå
21-04-2010, 15:24
Et tegn på ma kan være brun utflod (gammelt blod) og en tydelig nedgang i svangerskapstegn. Det kan gå endel uker fra embryoet stopper opp til en blødning. Ma er vanskelig fordi det ikke gir noen ekstakte tegn....

Det er jo ikke alle som får mange symptomer på at man er gravid, det er ganske normalt å lure på om det faktisk er noe der. Om du er veldig redd, eller føler noe er galt kan du jo be om henvisning til en tidlig ultralyd, evt gå privat.

Lykke til :klemmer:

Ivrig:)
21-04-2010, 15:29
Om du er veldig redd, eller føler noe er galt kan du jo be om henvisning til en tidlig ultralyd, evt gå privat.

Signerer Solå. Hvis du er nervøs eller redd ville jeg absolutt påkostet meg en privat ultralyd etter uke 7 eller 8 for å få senket skuldrene.
Vi var selv på privat ultralyd 6+2 og så da et bankende hjerte. Det gjorde enormt godt å se :jupp:

Mammatil3
21-04-2010, 16:17
.........

nuts
25-04-2010, 22:13
Dobbel posting...

nuts
25-04-2010, 22:13
Jo, dessverre, det er mulig. Jeg var til ordinær UL i uke 13+0, og da fant ikke legen hjerteaksjon. UL et par uker før var helt normal, og legene mente dette var skjedd samme dag, eller dagen før da veksten var tilsvarende uke 13.

Min andre MA var i uke 11+2, og 5 mnd etter første MA. Dette var også første svangerskapet etter MA`en i uke 13. Da fant de det også ut på UL etter at jeg hadde hatt en minimal spotting et par timer før. Jeg har ikke hatt blødning med noen av dem, og har gjennomgått operasjon hver gang.
Ordninær UL i uke 13?? Er det riktig?? har jeg aldri hørt om iallefall.. :)

era
25-04-2010, 22:28
Det finnes noen svææært få tilfeller der barnet dør av ukente grunder og man ikke finner det ut før senere, men ordinært i 99% av tilfellene vil man få syptomer på MA rundt 9 til 13 uke(det kommer litt ann på når det har gått til grunne) da fosteret selv skal begynne å ta over annsvaret for hormonprod. fra det gule legemet som gjør at svangerskapet oppretholdes. Da det ikke er noe levende foster til å gjøre dette vil symptomene forsvinne og tilslutt svangerskapet støtes ut, starter ofte med brun spotting.

Mammatil3
26-04-2010, 08:11
.......