PDA

Vis full versjon : Hvordan er formen

Taurus
02-05-2003, 14:09
Lurer på hvordan formen er hos dere jeg jenter. Trenger å sammenligne meg med andre som venter tvillinger, i stedet for alle de "normale" som bare venter en.
Jeg begynner å bli bra tung nå egentlig. Blir sliten av å gå, og får veldig fort kynnere. Magen er sliten, spesielt på jobb, siden jeg sitter altfor mye her. Vurderer å sykmelde meg snart, i hvertfall delvis. Skal til gyn på tirsdag, så da får jeg vel høre hva hun sier.
Guttene sparker mye nå, men noen dager ta de seg "fri", og er veldig rolige. Virker på meg som de dagene jeg tar det med ro, blir de rolige, men når jeg stresser eller er sliten, er de veldig urolige også. Sier vel noe om at jeg burde ta det mer med ro kanskje...???
Har vurdert slike magebelter. Tror det kunne hjulpet på den tyngende følelsen hver gang jeg går. Vil veldig gjerne holde meg sånn nogenlunde i form da. Andre som har prøvd disse????

Skal på svangerskapskurs i regi av tvillingforeldreforeningen allerede 19 mai. Tenk det. Kurs allerede nå :eek:
Blir spennende da. Må vel snart begynne å tenke på innkjøp??? Har ikke kjøpt en ting enda vi. Jeg er så barnslig overtroisk.....

Klem fra (23+5)

Blåklokke
02-05-2003, 15:53
Hei, Taurus!

Ble litt overrasket over at du ikke er sykmeldt enda, trodde det var vanlig fra uke 20?

Formen min er fin, har ikke kjent noen kynnere enda (tror jeg), men pusten er litt tyngre. Akkurat nå er jeg SYYYK og stemmeløs med feber og hoste, håper bare det går over snart. Det er ikke godt å hoste når magen allerede er full av barn - kjennes som om ribbeina skal knekke!

Var på kontroll på tirsdag, og vekt på bøllefrøene ble anslått til mellom 5 og 600 gram, helt normalt. Kjenner liv hver dag, men jeg vet ikke om de liker den høye temperaturen/hosten så godt, for de har vært veldig livlige i disse dagene. Ganske utrolig å tenke på at de (forhåpentlig) skal opp til 3 kg hver! Selv har jeg gått opp 14 kg etter 23 fullgåtte uker, og rundt magen er jeg nå 107 cm på det tykkeste.

Vi har gjort et innkjøp, en ammepute som vi kjøpte på et bruktmarked arrangert av en lokal tvillingforeldreforening. Ellers pønsker vi fælt på hva slags vogn vi skal velge den første tiden. Ser for meg at vi trenger en vogn med god liggeplass gjennom vinteren. Så et annet sted at du lurte på Ora-vognen. Jeg har faktisk både sett den og fått brosjyre på den, så hvis du vil kan jeg jo gi deg noen data!

Vi skal også på tvillingkurs i første halvdel av mai, men det er en privat jordmor (som selv er tvilling) som holder det. Blir spennende, er snart ferdig med "vanlig" foreldreforberedende kurs, også.

Magebelte har jeg dessverre null erfaring med.

Ellers kan jeg jo ta en liten forhåndsgratulasjon til oss begge - snart kan vi feire at vi har passert 24 fullgåtte uker!

Klem fra Blåklokke (23+4).

Hildur
02-05-2003, 15:53
Ser vi har termin omtrent likt, Taurus. Enig at det er fint å sammenligne litt med andre som er i samme situasjon.

Jeg føler at formen egentlig ikke er så værst bortsett fra bekkenløsning som til tider kan være ganske så ille. Har hatt det siden uke 9. Går til terapeut 2 ganger i uka, og trener hos henne, så jeg klarer å holde det sånn rimelig på samme nivå i alle fall. Bruker elsatisk belte når jeg skal ut og gå eller trene. Føler at det holder bekkenet litt "mer på plass".

Merker også at jeg blir fortere sliten. Etter 2 lange dager med mye stress forrige uke fikk jeg en skikkelig leggkrampe som varte i 5 dager!

Ellers jobber jeg 50% og har gjort det ganske lenge pga bekkenløsningen (fikk den i uke 9).

Merker mye spark på den ene siden. Den andre er litt roligere, men så ligger den lenger bak også. Har ikke klart å registrere om det har noe med aktivitetsnivået mitt å gjøre.

Håper også å komme meg på tvillingforeningens kurs, og har begynt å kikke på vogn, men synes det er vanskelig å velge. Føler det er så mye jeg ikke vet...

Hilsen (23 + 3)

elliepellie
02-05-2003, 18:48
Jeg er nå inne i min 20. uke, og det begynner å gå fremover... :) Pga en evig kranglete morkake må jeg ta det med ro (sitte, ligge...), og pga dette er kondisen sinnsykt dårlig!!
Føler meg sliten hele tiden, men ellers har kvalmen gått over (stort sett, i alle fall) og babyene sparker i vei, så jeg kan vel ikke klage :)
Har begynt å merke litt til kynnere også, men det har vært temmelig beskjedent til nå. Skal på jordmorkontroll 9.mai, og er veldig spent på blodtrykk etc. Må sikkert begynne med jerntabletter også, skjønner ingenting hvis jeg ikke må det!!

Ankat
02-05-2003, 18:52
Hallo.
Er overrasket over at flere er i jobb etter uke 20. Der jeg går til ktr. sa jordmor at de ikke ville ha tvillinggravide i jobb da undersøkelser tyder på at tvillinger vokser bedre hvis mamma ikke stresser og tar det rolig. Fikk beskjed om å hvile (ligge!) to timer daglig, gjerne med beina høyt.

Formen? Jo det er tungt! Føler jeg har baby hele meg. Mye vondter bla bekkenløsning. Slapp, og det virker som om kommer av blodprosenten enda den er på 11.6. Har vanligvis hgb påmellom13 og 14. Teller uker til jeg er ferdig! Gleder meg til å kunne vaske gulvet! Hvis ikke annet skjer regner jeg med at jeg har ca9 uker igjen ( de gjør vel noe i uke 37 med meg..) Lurer på om jeg har alt under ktr. Ellers føler jeg meg priviligert som får oppleve dette!
:D :D
Håper dere andre damer har en like fantastisk familie ti å hjelpe og avlaste dere som jeg har!:klapp: De har vært utrolige!!
Ankat, gutten og jenta
Termin 27.juli

Nina70
03-05-2003, 00:53
Formen er fin den, dersom du ser bort fra: bekkenplager, halsbrann, allergi, tungpusthet, trøtthet, hovene bein, hormonsvigninger, kvalme innimellom og +++ :D

Tar en dag av gangen, noen dager får jeg gjort mye, andre dager ingenting. Det viktigste er jo å lytte til kroppen, og være litt "ego", ikke sant? Prøver å komme helt istand med babyutstyr forbredelsene nå i helgen. Legene jeg har vært i kontakt med gjennom svangerskapet, regner med at jeg ikke går over tida iallefall, siden storesøster ble født for tidlig og ikke var så stor. Jeg har nedtelling på ukene som er igjen nå......