PDA

Vis full versjon : Ned i vekt?

Nightly
11-05-2010, 09:55
Hvordan er det med å gå ned i vekt under sv.skapet? Jeg vet at man ikke skal bevist slanke seg, men nå har det seg sånn at jeg burde alvorlig komme i bedre form..:himle:
Jeg spiser alt for mye og trener ikke, needles to say: kiloene hopper oppover..

Men nå tenkte jeg at jeg skulle begynne å trene og kutte ned på matinntaket (snacks, godterier, usunn mat ovs) men da vil jeg sikkert gå ned i vekt og hvordan er det i et sv.skap?

Håper noen kan svare uten å bite av meg hodet, målet mitt er ikke å slanke meg altså, men å komme i bedre form..

Castanja
11-05-2010, 10:04
Det er aldri feil å forbedre kostholdet, øke aktivitetsnivået og komme i bedre form! :-)
Om det resulterer i lett vekttap så gjør ikke det noe selv om du er gravid. Fosteret forsyner seg med det den trenger. Det viktige er at du (som du skriver) ikke slanker deg aktivt, altså ved å spise for få kalorier.

Ivrig:)
11-05-2010, 10:05
Jeg har ikke gått opp nevneverdig mye under svangerskapet, så i realiteten har jeg gått ned mtp hvor mye foster, morkake, ekstra blod og fostervann veier. Men jeg har ikke gjort noe spesielt for å gå ned, da: har bare ikke gått opp.

Det er ingen som har reagert på at jeg ikke har gått opp mer utfra "normalen". Inntil uke 36-37 hadde jeg kun gått opp 1,5 kg.

Jeg kan ikke se noe problem i at du spiser sunnere og mosjonerer mer under svangerskapet. Tror det er mer det å spise mindre og forsøke å gå ned med hensikt ved hjelp av slankekurer man skal holde seg unna.

Sunn mat og mosjon er jo det beste for svangerskapet, babyen i magen din og deg selv :kidoki:

Lykke til!

tittei71
11-05-2010, 10:07
Hvordan er det med å gå ned i vekt under sv.skapet? Jeg vet at man ikke skal bevist slanke seg, men nå har det seg sånn at jeg burde alvorlig komme i bedre form..:himle:
Jeg spiser alt for mye og trener ikke, needles to say: kiloene hopper oppover..

Men nå tenkte jeg at jeg skulle begynne å trene og kutte ned på matinntaket (snacks, godterier, usunn mat ovs) men da vil jeg sikkert gå ned i vekt og hvordan er det i et sv.skap?

Håper noen kan svare uten å bite av meg hodet, målet mitt er ikke å slanke meg altså, men å komme i bedre form..

Ingen hodebiting herfra :)
Jeg tror ikke jeg ville tenkt på det som å gå ned i vekt en gang, men å legge forholdene best mulig til rette for den lille inni der. Det er vel ingen ide å "sulte" seg selv, eller starte med alle slags mulige "kurer". Men et sunnere kosthold (spise noe sunt når man får lyst på noe i stedet for snacks ;)) og et mere aktivt liv gir bedre helse på mor - og det kan umulig være usunt? I stedet for at du skal opprettholde vekta ved å putte innpå usunne ting som ikke er helsebringende verken for mor eller barn :)
Men for å føle deg sikker kan du jo snakke med helsepersonell om dette?

Nunne mor
11-05-2010, 11:37
Så lenge du spiser normalt og variert, er det bare et pluss for deg og babyen om du klarer å holde deg unna mye sukker,fett og salt :jupp:

Babyen tar den næringen den trenger uansett.

Jeg gikk ned 6kg da jeg ventet nr 1 fordi jeg var så kvalm og fikk rett og slett ikke i meg mat, men fødte en frisk gutt på over 3kg :p

Å spise sunt og være i bevegelse er aldri dumt ;)

Den lille and
12-05-2010, 08:09
Nightly: Jeg har også planer om å gjøre som deg. Spise mere sundt og mosjonere mere. Jeg veier like mye nå som da jeg var høygravid med sistemann!!
Så jeg håper at jeg kan klare å være sunn og flink mamma for bedisen i magen:)
Ser vi er i samme terminklubb :snill:

Nightly
12-05-2010, 10:12
Nightly: Jeg har også planer om å gjøre som deg. Spise mere sundt og mosjonere mere. Jeg veier like mye nå som da jeg var høygravid med sistemann!!
Så jeg håper at jeg kan klare å være sunn og flink mamma for bedisen i magen:)
Ser vi er i samme terminklubb :snill:

Omtrent det samme her, er lusne 5 kg unna høygravidvekten min:stønn:

Vi får gi hverandre tips og sånn da vet du:jupp:

*Måne*
12-05-2010, 10:15
Jeg la om kostholdet veldig når jeg ble gravid nå, og veier snaue 10 kilo mindre enn før graviditeten. Ingen problemer der, baby vokser fint og alt er normalt. Planen min er å gå ned enda litt til, men ikke så mye. Du går jo ned effektivt i fettprosent bare ved å holde deg på samme vekt i svangerskapet.

Den lille and
12-05-2010, 11:00
Omtrent det samme her, er lusne 5 kg unna høygravidvekten min:stønn:

Vi får gi hverandre tips og sånn da vet du:jupp:

Ja! Hvordan være aktiv med BL.....:knegg:

We can do this!!!

Little Tee
14-05-2010, 19:38
Rådet er at overvektige bør holde vekten stabil under svangerskapet -det vil altså si at moren går ned litt i seg selv, i takt med at foster, livmor, blodvolum osv øker.
Grunnen til at gravide ikke skal gå ned/slanke seg under svangerskapet er at i fettlageret på kroppen lagrer det seg miljøgifter og tungmetaller som vi utsettes for via mat og miljø. Det høres skummelt ut, men dette klarer vi mennesker fint å leve med. Det som skjer om man går for mye ned, for raskt, er at disse stoffene utløses fra fettdepoet og ut i blodbanen, og slik kan overføres til fosteret. En sånn liten kropp under utvikling er ikke motstandsdyktig for disse stoffene, og skader kan oppstå. Men for at dette skal skje er det snakk om en del kilo. Om man mister noen kg er nok ingen fare :snill:
Både du og babyen din har store fordeler av at du legger om kostholdet og øker den fysiske aktiviteten.
"Fosteret tar til seg det den trenger" er ikke lenger en gangbar teori, viser den siste tids forskning.
For de som er interesserte er dette (http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1147450) en interessant artikkel :snill:

harlekin
28-06-2010, 21:56
Det er normalt å ikke legge særlig på deg under svangerskapet om man har noen ekstra kilo fra før. Jeg la på meg totalt 7,5 kilo hvorav babyen var 4465,- så det var ikke mange grammene med ekstra fett, om noe, for jeg spiste knapt hele svangerskapet. De 7,5 kiloene forsvant under fødselen. :knegg:

Den store tabben min var å begynne å spise normalt igjen etterpå, for DA rullet kiloene på. At jeg fant en god venn i Helnøtt var vel heller ingen innertier....
Veier nå 6 kilo mer enn rett før fødselen. :shock: :urk: og er veldig lite fornøyd med det. :mumle: Bekkenløsning non-stop i ett år etter fødselen og periodevis fremdeles hjelper ikke på motivasjonen for å trene. Og jeg som hadde slike planer om å bli en trent yummy mummy :snill: :knegg:

Nå som jeg prøver å bli gravid igjen så bør jeg virkelig skjerpe meg!
Planen er å droppe mest mulig sjokolade og lettvinte løsninger i matveien.

Ikke at jeg spiser junk-food, slett ikke, men jeg kan gjøre det bedre. Om jeg blir gravid og spyr like mye som sist så blir det en effektiv "slankekur" :humre:
Hovedmålet er å være mer aktiv. Selv om man er på beina hele dagen så holder ikke det om målet er å gå ned i vekt. Man må dessverre trene ordentlig. Vurderer å få ny hund, samt sykkel. Da kan jeg sykle guttungen til barnehagen fra høsten av. :)

Camille
28-06-2010, 23:49
Du må ikke kutte matinntaket når du er gravid!
Men du må gjerne erstatte godteriet, chipsen og brusen med sunnere ting isteden. Det vil hjelpe det og :jupp:

Å trene er også bare bra, men man skal visst være forsiktig med at pulsen blir for høy. Og så er det ikke gunstig å trene noen av magemusklene for da blir det vanskeligere for magen å vokse og for babyen å få nok plass.

Snakk gjerne med legen eller jordmor for å være sikker på at det du tenker i fohold til trening passer deg og kroppen din akkurat nå.

Svømming er veldig gunstig :)

Lykke til!

Og i forhold til overskriften.. det å gå ned i vekt, om man har en del å ta av, trenger ikke være så dumt selv i et svangerskap. Men det anbefales at alle, selv de med noe ekstra går noe opp i vekt, men dog ikke like mye som dem som ikke er like "robuste" ;)

Jeg har også en del ekstra kg og gikk opp 3 kg med nr 1, 3 kg med nr 2 og 1 kg med nr 3 (Vekt målt samme dag eller dagen før fødsel -langt på overtid.) Jeg gikk ikke inn for slanking -ei heller trente jeg i det hele tatt :blush: Jeg fikk kommentarer fra lege og jordmor om at det var i aller minste laget og at jeg ville blitt lagt inn for å få næring tilført intravenøst om jeg ikke hadde hatt en del å gå på.

oppnedmamma
01-07-2010, 15:31
Min lege mener man skal kutte matinntaket og helst gå ned ja. Så her er det bare å bite sammen tenna. Lenge siden jeg har vært så sulten. Skulle bare ønske hun sjekket ungen før det hadde gått 22 uker da.

Camille
01-07-2010, 17:14
Min lege mener man skal kutte matinntaket og helst gå ned ja. Så her er det bare å bite sammen tenna. Lenge siden jeg har vært så sulten. Skulle bare ønske hun sjekket ungen før det hadde gått 22 uker da.

:sparke: Du er fornøyd med legen din på andre områder?
Har du vært og snakket med en jordmor?
(Hadde noen bedt meg slanke meg i et svangerskap så skulle jeg hatt en "second opinion" ihvertfall.. At de kan si sånt.. :himle: )

Camille
01-07-2010, 17:15
Rådet er at overvektige bør holde vekten stabil under svangerskapet -det vil altså si at moren går ned litt i seg selv, i takt med at foster, livmor, blodvolum osv øker.
Grunnen til at gravide ikke skal gå ned/slanke seg under svangerskapet er at i fettlageret på kroppen lagrer det seg miljøgifter og tungmetaller som vi utsettes for via mat og miljø. Det høres skummelt ut, men dette klarer vi mennesker fint å leve med. Det som skjer om man går for mye ned, for raskt, er at disse stoffene utløses fra fettdepoet og ut i blodbanen, og slik kan overføres til fosteret. En sånn liten kropp under utvikling er ikke motstandsdyktig for disse stoffene, og skader kan oppstå. Men for at dette skal skje er det snakk om en del kilo. Om man mister noen kg er nok ingen fare :snill:
Både du og babyen din har store fordeler av at du legger om kostholdet og øker den fysiske aktiviteten.
"Fosteret tar til seg det den trenger" er ikke lenger en gangbar teori, viser den siste tids forskning.
For de som er interesserte er dette (http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1147450) en interessant artikkel :snill:

:jupp: Bra svart. Støtter dette 100%

Little Tee
02-07-2010, 13:52
Jeg håper dette utsagnet fra legen om å "kutte i matinntaket" bygger på at han da vet hva du spiser i utgangspunktet, og ser at dette er i overkant mye. Å bare si det på generellt grunnlag er ikke veldig profesjonellt av ham/henne! Man kan ikke råde noen om endringer i deres kosthold, før man har kartlagt hva slags kosthold vedkommende i utgangspunktet har. Og husk at almennpraktiserende leger ikke er utdannet innen ernæring.

Det er noe som heter retningslinjer for svangerskapsomsorgen (http://www.helsedirektoratet.no/gravid/publikasjoner/for_helsepersonell/retningslinjer_for_svangerskapsomsorgen_19103), som gis ut av Helsedirektoratet. Disse rådene bygger igjen på anbefalinger fra verdens helseorganisasjon (WHO). Det er vitenskapelig enighet om at at:
normalvektige (definert med BMI: 20-25) bør gå opp mellom 11,5-16 kg.
undervektige (definert med BMI: under 20) bør gå opp 12,5-18 kg
overvektige (definert med BMI: 25-30) bør gå opp 7-11,5 kg
De med BMI over 30 bør gå opp omkring 6 kg.
(BMI definisjoner kan også variere noe, med normalen innenfor 18,5-25)

Legg merke til at jeg sier bør, her finnes så klart et lite slingringsmonn. Men dette er det ideele "etter boka", som viser et best utfall for barnet.
Altså; undervektige bør gå opp noe mer og de overvektige noe mindre. Det står ingen steder at man skal anbefale gravide å gå ned i vekt. Og dette av grunner jeg skrev tidligere.

I heftet Gravid, som lege og/eller jordmor skal tilby kan du lese mer om kosthold og fysisk aktivitet. Last ned her (http://www.helsedirektoratet.no/gravid/publikasjoner/gravid_403674) hvis du ikke har fått :snill:

Trylle
02-07-2010, 14:38
Om du i utegangspunktet har et ikke så veldig bra kosthold, så kan jo en graviditet være et bra tidspunkt å endre kostholdet, på lik linje som at mange slutter å røyke på dette tidspunktet. Personen kan jo da gå ned i vekt som følge av kostholdsendringen, men uten att dette på noen måte er skadelig for fosteret, bare bedre for fosteret fordi mor nå inntar riktig mat.
Men å sulte seg høres ikke helt riktig ut da... Anbefaler å kutte ned på karbohydratene og øke proteininntaket, det vil hindre sultfølelse. Proteiner gjør en mye mer mett enn karbohydrater. Ett egg, noen osteskiver, et eller anent...

Little Tee
02-07-2010, 20:41
Anbefaler å kutte ned på karbohydratene og øke proteininntaket, det vil hindre sultfølelse. Proteiner gjør en mye mer mett enn karbohydrater. Ett egg, noen osteskiver, et eller anent...
Støtter den! :kidoki: Og når du skal velge karbohydrater så velg såkalte "trege" karbohydrater; fullkornsvarianter av pasta og ris, grovt brød, grønnsaker, framfor godis og sukkerholdig brus, loff/hvitt brød, hvit ris, vanlig pasta.

Tidl. bruker
02-07-2010, 20:55
Det beste du kan gjøre for babyen er å kutte ned på godteri, brus, tilsetningsstoffer, kunstig søtning og ferdigmat og erstatte det med sunn mat. det kan ikke bli feil. Hvis du i tillegg kan gå en tur hver dag eller trene litt, så er det helt topp. Jeg tipper du kommer til å gå i null vektmessig underveis, altså ikke legge på deg noe særlig og komme ut sprekere og slankere enn du var.

Bevisst sulte-slanking er alltid idiotisk og særlig når du er gravid, men en sunn kostholdsomlegging med normalt kaloriinntak og kanskje et lett lavkarbokosthold er helt supert. Man trenger ikke mange ekstra kalorier når man er gravid, bare en skive og et glass melk, liksom.

Spis grovt brød, unngå småspising, spis deg mett på proteinrike matvarer, spis mye grønt, unngå drittmat og prøv å lage mat fra bunnen for å unngå tilstningsstoffene. Mye vann. Litt melk og litt tran er bra for babyen. Gode byggesteiner i kalsium og omega 3.

Jeg synes du tenker omsorgsfullt og bra i fht babyen i magen, og håper du kan vise samme omsorg for deg selv også.