PDA

Vis full versjon : Regelmessige kynnere!

iren84
05-06-2010, 23:17
Jeg har hatt kynnere i HELE dag! i har vært ute store deler av dagen, så jeg har ikke hatt tenkt over å ta tiden på de. Men etter vi har kommet hjem og sittet en stund i sofaen, så kjenner jeg etterhvert at de er ganske så regelmessige...:shock: Jeg begynte å ta tiden, og de kom med ca 2 min. mellomrom +- 10-15 sek. De varte alt i mellom 30-50 sek. De var ganske kraftige, stiger opp i magen og jeg blir ofte kvalm.
En liten stund etter så kommer de tettere, tar ikke tiden (gadd ikke lenger:sparke:) men tipper det er ca ett min mellom hver. De er ikke like kraftige lenger, men litt annerledes. De kjennes bedre lenger nede, omtrent over skambenet (i tillegg til magen) og det murrer/stikker litt.

Nå vet jeg at det er vanlig med kynnere, og normalt. Og at noen har fler og kraftigere en andre, men jeg stusser litt, liksom! Er det noe å bekymre seg for??? Kan det påvirke mormunnen/åpningen?

valkyrien
05-06-2010, 23:56
Jeg har ikke greie på kynnere i det hele tatt, men hadde det vært meg så ville jeg tatt en tlf til føden for sikkerhets skyld :)

LØM
06-06-2010, 00:46
Ikke ta meg for god fisk, men kan jo fortelle hvordan det har vært med meg.

Jeg har hatt kynnere over hele dager med korte interv aller mellom hver gang, men de mest smertefulle har vært når jeg sitter eller halvligger. Når jeg legger meg og slapper av kan de enten forsvinne eller bare bli mildere.

Første gang jeg hadde disse kynnerene over en hel kveld og natt ble jeg innlagt 8 dager på fødeavdelingen nettop fordi livmorhalsen hadde blitt mye kortere og det var fare for prematur fødsel. Fikk da beordring om å ligge flatt konstant i 8 dager (bare toalettbesøk var lov) Livmorhalsen min gikk tilbake og ble lang og fin igjen. Har hatt akkurat samme kynnere og maserier etter dette, men siden jeg har blitt flinkere til å hvile og ta det med ro har ikke dette påvirket livmorhalsen igjen.
Hadde ikke jeg vært på kontroll kvelden etter første kynner/rieperiode når livmorhalsen kortet seg ned ville barna mine vært ute.

Jeg hadde tatt en tlf til føden og hørt med dem hva de anbefalte.

Lykke til.

iren84
06-06-2010, 16:39
I dag har vært omtrent samme leksa igjen.
En del utpå formiddagen. De er regelmessige/tette men har ikke tatt tiden.
Hadde en ettermiddagslur nettopp, og da våkna jeg av et skikkelig tak. Ble bare liggende i halvsøvne igjen og registrerte ca 6-7 kynnere med ca 2-3 minutters mellomrom.
Jeg tenkte jeg skulle drøye det litt til kvelden og da ringe føden dersom det fortsetter.
Sånn igrunn så burde grensa mi gått sånn omtrent HER, siden det på mine svangerskapspapirer står PREVIA TOTALIS (nedoverliggende morkake) Morkaken dekte HELT på ord. ul. og en evnt fødsel da er livsfarlig for både mor og barn. Da hadde det vært lite heldig dersom livmormunnen har begynt å modnes allerede nå...

Konrada
06-06-2010, 17:28
Jeg ville ha tatt kontakt med føden nå om jeg var deg. Bedre med èn gang for mye enn èn gang for lite. Viss livmorhalsen begynner å forkortes er det bedre å finne det ut nå enn når den evt. er enda mer åpen. Lykke til :)

Dis
06-06-2010, 19:04
Synes det høres lurt ut av deg å kontakte føden nå jeg.
Det er et stort ansvar å skulle ta disse vurderingene alene. Ditt ansvar nå er vel egentlig bare å registrere noe du bekymrer deg over og stille spm til jordmor, så kan hun og kollegaene få ta beslutninger i stede for deg.

Lykke til:)

Acino
06-06-2010, 19:13
Ikke noe å lure på; ta kontakt med føden! Alltid bedre med en gang for mye, bare å ringe - de er der for deg!!

iren84
06-06-2010, 20:33
Da har jeg vært en tur på føde! :tøff: hehe..
Jeg ble tatt godt i mot, og det første ansiktet jeg såg var et kjent et fra forrige fødsel! Det var veldig koselig:) Hun sa det føltes ut som om vi nettopp hadde vært her. Det er jo tre år siden sist da:knegg:

Anyway...

Jeg ble lagt til ctg-registrering. Det så veldig bra ut.
Så innvendig og utvending ul. Såg også bra ut.
Og morkaken har flyttet seg hele 7 mm på 8 uker! Det virket veldig lovende sa hun! Og hun ville bli overrasket om det endte med keisersnitt.
Ble også avlagt urinprøve til dyrking just in case.
Alt i alt, så virket alt flott og ingen grunn til bekymring:)

Gla jeg fikk det unnagjort:glis:

Acino
06-06-2010, 20:40
Kjempebra gjort!!! Og der ser du(og andre), man får gjerne komme på sjekk osv - man blir faktisk tatt på alvor, og godt er det! :jupp:
:klem: