PDA

Vis full versjon : Tvillinger..........hjelp

Linda 78
03-05-2003, 19:36
Hei å hå

Er ei jente på 24. år . Har to nydelige gullunger fra før. Martin snart 4 år og Dina 1 år.Nå er jeg alså gravid igjen. Fikk vite (UL) for tre dager siden at det ikke bare var en men to der inne....sitter enda med sjokk:eek:Ble faktisk så forfjamsa at jeg ikke husket på å spørre om noe......å jeg vet ingenting om det å være gravid med to. Håper noen der der ute som kan svare på mine spørsmål.
Jordmor mente det var toeggede tvillinger, at de hadde hver sin morkake å lå i hver sin pose. Er dette bra ?(stattestikk)
Hun sa også at den ene var litt mindre en den andre. Er det normalt ?
Jeg skal tilbake på UL i uke 24(er nå i uke 18),hun sa at da skulle vi finne ut hvilket kjønn det var , at det var noe de måtte vite.
Hvorfor det?

Fikk noe av legen min som heter pyridoksin , den hjelper mot kvalme. Er det noen som vet hva det er?
Finner det ikke i felleskatalogen.

Håper det er noen som ser dette,å kan svare meg på mine spørsmål.

Er det foresten noen spesielle ting jeg burde ta hensyn til med tanke til at det er to å ikke en i magen.

Takk

Hilsen Linda:mervink:

Ankat
03-05-2003, 22:20
Gratulerer!
Det er større sjangs for at den ene skal "stjele" næring fra den andre hvis det er eneggede tvillinger da de ofte deler morkake ( de kan også ha hver sin morkake) Det er derfor det er litt større sjangs med eneggede som deler morkake enn hvis de er toeggede. Grunnen til at de vil vite kjønn er med om det er eneggede eller toeggede og at det er lettere å følge med på veksten på hver enkelt hvis det er gutt og jente. Vanskelig å si hvem som er hvem hvis det er samme kjønn og de er omtrent like store.
Det er vanlig at den ene er litt større enn den andre. Vanskelig å få til at de veier akkurat det samme og er loke lange.
Det er vanlig at tvillinggravide blir sykemeldte fra uke 20 da det er viktig at tvillingmamman tar det med ro. "Min" jordmor sier at tvillinger vokser bedre hvis mamma tar det med ro.
Det er vanlig med ktr av livmorhalsen og vekstktr av barna hver 2. - 3. uke.
Lytt til kroppen din! Hvil hvis du er sliten. De andre i familien må trå til litt ekstra! Du bærer jo på to små mennesker!
Lett å bli litt skremt i begynnelsen av alt, men du venner deg til det. Vi blir tatt ekstra godt vare på, og det fortjener vi!
Man blir fort stor med tvillinger, og noen sa at uke 28 med to er en like stor belastning som uke 40 med en..Kan nok stemme det!
Ankat, gutten og jenta uke 27+6
Termin 27. juli

Nina70
04-05-2003, 00:24
Gratulerer med to i magen. Tror alle her inne har følt det samme sjokket (he-he). Velkommen hit!
Se også innlegget "dobbel lykke, ikke dobbel bekymring" (over denne)

Blåklokke
07-05-2003, 19:16
Hei!

Vil også gratulere med to små hybelboere! Spis godt, og ta livet med ro (kanskje ikke så lett med to små rundt bena ;)). Har meldt meg inn i Tvillingforeldreforeningen (www.tvillingforeldreforeningen.no), og derfra bestilt noen bøker ang. svangerskap/fødsel osv. Anbefales!

Klem fra Blåklokke (24+2)

Taurus
08-05-2003, 12:19
Hiver meg på gratulasjonene jeg også!!!

Dette er stooooort, og selv om du får litt panikk med en gang går det fort over i stolthet :D

Gratulerer så mye!!!!!!!!!!!!!!! :klapp: :klapp: :klapp:

Klem fra (24+4)