PDA

Vis full versjon : Dobbel lykke!!...ikke dobbel bekymring ??

Tidl. bruker
03-05-2003, 19:41
Ja, så har jeg fått summet meg litt siden jeg "listet" meg innom i går ettermiddag.
To stykker i magen, snakk om dobbelt lykke tenker jeg. Men jeg må jo bare innrømme at selv om jeg har to barn fra før (med 10 år i mellom vel og merke) ble jeg adskillig mer bekymret for spontanabort.
Kan noen av dere som er kommet lengre på veg enn meg og/eller som har satt seg mer inn i dette med tvillingsvangerskap enn jeg har rukket, fortelle litt om sine erfaringer på godt og vondt.
Jeg vet at faren for spontanabort er større i første trimester ved tvillinger, og at det er større frekvens av prematur fødsel når den tid nærmer seg. Men i andre trimester da? Er sjansen for abort mye større da også? Jeg hadde gledet meg litt til å komme over i 2.trimester, da jeg regnet at formen skulle bli litt bedre, jeg skulle bli litt mindre trett osv. Skjer det samme i et tvillingsvangerskap, eller blir man bare tyngere raskere, og kroppen må prestere såpass mye mer pga. to barn at man kanskje ikke opplever den " oppturen " der?
Tar i mot alle erfaringer med takk.

Nina70
04-05-2003, 00:18
Skal prøve å svare deg på noe av dette. Siden jeg er gravid for 6 gang og født kun ett barn, (de andre gangene har endt med aborter), har jeg også vært opptatt av problemstillingen din. Min jordmor beroliget meg med at fra ca uke 12 overtar morkaken for utviklingen av tvillingene, og sjansen for abort er nesten lik null. Sterke, kraftfulle saker denne morkaken. Selvfølgelig skal man være forsiktig, være flink til å hvile, lytte til kroppen+++ mer enn med ett barn. Tror nok at dette begrenser seg selv en del, fordi kroppen blir tyngre og du orker rett og slett ikke å mase.

Selv har jeg vært mye trøtt i 2.trimester, vært plaget med hovene bein osv. Innimellom har jeg faktisk vært kvalm også. Dette er normalt, ble jeg fortalt, fordi kroppen er overlesset med hormoner, særlig med tvillingmage. Har til tider også vært plaget med hodepine, fordi blodgjennomstrømmingen i blodårene er ekstra stor i tvillingsv.skap.

Skal du sammenlikne deg med gravide som venter ett barn, ligger du ca 5-6 uker foran med tanke på magestørrelsen/størrelsen på livmora. (I uke 12 har du en livmor som tilsvarer uke 17-18 omtrent), så da har du en viss peil om du vil sammenlikne deg fra sist du var gravid.

Som tvillinggravid blir du mye tettere fulgt opp av både jordmor og lege. Tvilling-gravide blir gjerne sykemeldt fra rundt uke 24, litt forskjellig praksis rundt om.

Du skal ofte til ultralyd, for å sjekke at alt står bra til med :baby: :baby: , se at de er like store (størrelsesforskjell på inntil 10 % er greit, fikk jeg beskjed om av gynokologen min), og en sjekk av livmorhalsen din, for å se hvor lukket den er, og hvor tøyelig den er (vaginal ul). Selv har jeg vært til ul hver 4. uke fram till nå (er i uke 29), og hver 3. uke fram til uke 33. Etter det blir det fødsel, (ingenting blir forsøkt stoppet da)

Håper du ble litt klokere av dette, er det noe så spør. Vi er mange her nå til å svare, og jeg tror de fleste stikker innom daglig her for å sjekke "siste nytt". :D