Vis full versjon : Hva gjør jeg?
Sitter her, sykemeldt fra jobb, og skjønner svært lite akkurat nå...
Har fått utbetalt sykepenger fra jobben til nå, og mottok min første utbetaling fra trygdekontoret før helgen... Der er det 2500,- kroner mindre enn den faste lønna mi, og 10% mindre enn det jeg vil få når jeg tar ut svangerskapspermisjon i august... Stemmer dette? Får jeg virkelig bare 70% av lønna mi fra trygdekontoret? Er det noe jeg kan gjøre? Eller er dette helt feil?
Hvis dette stemmer, er det virkelig lov å "straffe" meg for at jeg ikke kan jobbe?
Sanida og :baby: 23+3
Du skal ha like mye sykepenger som du har i lønn. Om du har fått mindre kan det være at du har noen timetillegg som trygdekontoret ikke har registert.
I etterkant av min permisjon oppdaget jeg at jeg ikke hadde fått utbetalt tillegget mitt siden jeg gikk over på svangerskapspenger (ikke fødselspermisjon altså, men arb.gver kunne ikke tilrettelegge jobben for meg, og derfor fikk jeg svangerskapspenger istedet), FØR permisjonen. Ja, jeg er ør, men skattetrekket mitt ble satt ned, slik at jeg allikevel fikk like mye utbetalt som vanlig. Så da fikk jeg etterbetalt tillegget mitt for litt over ett år. Ble noen kroner det ja ;)
Grunnen til at dette ikke ble utbetalt er at vi selv fører timelister når vi jobber kveld og helg, og sender dem til lønnskontoret en dag i mnd. Dette ble da ikke gjort for meg, siden ingen tenkte på det. Forøvrig fikk jeg ikke betalt fra trygdekontoret, men fra arbeidsgiver, men jeg tror ikke det skal ha noe å si, du skal ha samme lønn uansett.
Filifjonk
04-05-2003, 01:51
Har du sjekket fra hvilken dato sykemeldingen din startet? Så regner du fram til den 27 i den måneden. Dette utgjør første utbetaling. Etter hvert får du for fullt for hver måned du er sykemeldt. Sykepenger blir utbetalt etterskuddsvis den 27 i hver måned. Blir litt som når du er ny i en jobb og får halv lønn ved første utbetaling.. Håper du skjønner hva jeg mener. Om du er i tvil, kontakt trygdekontoret.
...det kan også komme an på hvor mye du tjener. for sykepenger fra trygdekontoret er det et "tak", sånn at de som tjener over et visst beløp, og får sykepenger fra trygdekontoret, ikke får tilsvarende full lønn. dette pleier i så fall gjerne gjelde fødselspengene også.
for endel arbeidsplasser er det en tariffavtale/ev. annen avtale om at arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom det som trygdekontoret betaler og det som er vanlig lønn.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.