Vis full versjon : Hva sa legen til dere om matvarer...
Jeg ble ganske overrasket da legen min la ut om hva jeg ikke burde spise, rått kjøtt, rå fisk, muggost, spekemat osv... Sist jeg var gravid spurte jeg om disse tingene ( da til en annen lege ) og fikk til svar at i Norge var det mikroskopiske farer ved dette, så det var ikke no jeg trengte ta særlig hensyn til. Nå har jeg aldri vært spesiellt glad i rått kjøtt eller fisk da, men oster er jo godt.
Har dere fått noen lignende råd hos legen ??
Fikk de samme svarene som deg sist jeg var gravid.
Som du sier så er ost godt :) Osten må være pasteurisert (eller hvordan det nå skrives), men fikk beskjed av legen min at alle norske oster var det, så jeg spiste all ost med god samvittighet ;)
Rått kjøtt er vel fordi man kan få toksoplasmose, legen min hadde vært borti ett tilfelle så lenge hun hadde jobbet som lege (og det er nok noen år) og hun hadde fått det av katten sin. Bare man steiker kjøttet godt nok så er det ingen fare.
I "gamle dager" var det da ingen som fikk beskjed om sånne ting, vi har nå vokst opp vi også :p
Hei!
Selv er jeg tilhenger av filosofien om å leve så normalt som mulig! Noen blir helt hysteriske med hva de putter i seg så snart de blir gravide- kjenner folk som nå har sluttet med 1) cola (pga. koffein) 2) all type ikke-ihjelkokt-kjøtt (pga "bakterier") 3) Camenbert- og brieost, blåmuggost (også pga bakterier), 4) rå fisk (bakterier), ...etc, you name it, damene er på streng diett!
Greit nok at man venter noen måneder med den fyllefesten man gjerne skulle tatt, men jeg synes det er litt trist at noen fornekter seg så til de grader fordi de er gravide. Hvis man skulle tatt enhver studie som er publisert på området og tolke de i sin ytterste konsekvens, burde vi sikkert vært innlagt på sykehus i disse 9 månedene, for å være HELT sikre på at vi ikke gjør noe som kan skade barnet. Men vi skal da leve og ha det bra også!?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.