PDA

Vis full versjon : (Uønsket) vektnedgang - er det ufarlig?

Tidl. bruker
05-07-2010, 21:15
Har siden uke 7 gått ned over 15 kg nå. Hadde mer enn nok å ta av fra før, så sånn sett er det ingen krise, men er det ufarlig for babyen?

Orker ikke mat, er fremdeles kvalm og kaster opp mye. Får heldigvis stort sett i meg mer enn nok drikke, så jeg er ikke dehydrert.

Prøvde å ta dette opp med fastlegen min, men fikk egentlig ikke noe svar. Han sier veldig lite, og jeg er generelt misfornøyd med ham. Nå er jordmoren min på ferie, så kan ikke ringe dit heller.. :sparke:

underlig
05-07-2010, 21:53
Det høres mye ut - uansett hva du hadde å ta av. Generelt anbefaler man overvektige å ikke gå opp / gå opp lite da det er omtrent som å ta av 12- 14 kg i et svangerskap...

Samtidig er du ikke den første som går ned på grunn av kvalme - prøv å fokusere på å spise Sunt og få i deg den næringen du trenger - og bruk kostilskudd i tillegg. Hvis kvalmen vedvarer er det viktig å ta tak i der også. Ikke fornøyd med legen? Bytt! Kan til og med gjøres på Internett!

Lille Ru
06-07-2010, 08:55
Jeg gikk ned 4-5 kg i begynnelsen (jeg hadde litt å ta av, men ikke mye), og måtte til kontroll oftere pga. av det. Jeg fikk dog ikke i meg særlig mye mat eller drikke, og det tok sin tid før vekten snudde. Nå har jeg fått tilbake det jeg tok av og litt til, så da er både lege og jordmor fornøyd.
Dersom du har et større vekttap enn 5% av kroppsvekten, bør du få en ekstra sjekk med tanke på hyperemesis og forstyrrelser i saltbalansen og sånn.

Siddismamma
06-07-2010, 13:02
15 kg hørtes mye ut. Jeg synes det er rart om du ikke har fått ekstra oppfølging med så stort vekttap. Har legen feks sjekket om du er dehydrert? Hvis du vil at en annen lege skal vurdere det, så kan du jo kanskje prøve å snike deg til en time på legevakten, evt bestille time hos en annen jordmor :???:

Trylle
06-07-2010, 14:38
Jeg gikk ned 10 kg de første ukene i første svangerskap, klarte bare ikke å få ned mat.
Men jeg fikk i meg en del drikke og ble aldri dehydrert, så det gikk veldig bra. Kom ut en stor og kraftig kar, så han hadde ikke lidd noen nød.

Tidl. bruker
06-07-2010, 14:40
Legen sjekket ikke om jeg er dehydrert sist jeg var der, men jeg kjenner selv at jeg ikke er det. Var dehydrert helt i begynnelsen, men det er bedre nå, fordi jeg spiser en del knust is og sånne saftis-poser. Fikk beskjed av både lege og jm om å drikke det jeg fikk ned, uansett hva det var.

Men jeg ringte og snakket med føden (siden jeg bor i en liten kommune og det kun er to jm her og de har ferie begge to), og de mente jeg kunne komme til en sjekk om jeg ville eller jeg kunne vente til ord. UL som er om tre uker. Så lenge jeg føler meg bra og ikke er unormalt slapp. Så da venter jeg bare, med mindre ting forandrer seg..

Helene Harefrøken
06-07-2010, 17:21
Jeg har litt og ta av nå og hadde det også i mitt første svangerskap. Den første gangen gikk jeg ned 4 kg i begynnelsen, ikke noe jeg prøvde på men de ble bare borte. Det var jo ikke så mye men JM viftet litt med pekefingeren til meg, hun sa ikke at det var farlig men uttrykte at hun syntes jeg ikke burde gå ned mer(lett for å henne å si).

Er det bare en jordmor i kommunen du bor i? Kan du ikke ringe å snakke med noen andre? Ikke noe godt å gå å bekymre seg slik i flere uker :klem: