PDA

Vis full versjon : Smertelindring under fødselen

paddy
05-05-2003, 12:42
Fødselen nærmer seg nå med STORE skritt for min del. Tiden bare flyr av gårde…. heldigvis :) Har begynt å forberede meg litt på fødselen. Har lest om ulike typer smertelindring, men foreløpig ikke bestemt meg for hva jeg vil velge når den tid kommer. Syns det er vanskelig. Dette er vår første bebis, så jeg har dermed ingen erfaring fra tidligere fødsler. Ettersom jeg leser i bøker virker det som flere av smertelindringene er virkningsfulle, men når jeg leser om ulempene med de enkelte blir jeg fryktelig usikker.

Men uansett kommer jeg nok til å velge badekar og akupunktur om jeg får tilbud om det. I tillegg bidrar nok Paddymannen med massasje. Så får jeg se hva det blir til med annen smertelindring.

Voyager
05-05-2003, 12:49
Det eneste jeg brukte sist gang var varmt vann i badekar, og jeg kommer til å lempe unna det som eventuelt befinner seg i karet når jeg kommer, bare for å kjenne det vidunderlige vannet.

Ellers tar jeg det som det kommer. Ingen vits i å være for sikker på hva man skal bruke.

Matrix
05-05-2003, 13:00
Fødsler kan være veldig forskjellige har jeg erfart, men det eneste jeg er sikker på, er dersom det blir aktuelt med å sette et drypp, så SKAL jeg ha epidural i tillegg.
Etter at dryppet ble satt på 4 cm med minstejenta tok det halvannen time med ekstreme fødselsrier før hun ble født. :uff:

Filifjonk
05-05-2003, 13:01
Har to fødsler bak meg. En med massasje, masse oppmuntring og solid dose lystgass som smertelindring. Hadde ei veldig flink jordmor. Funka fint og fødselen var flott.

Den andre fødselen fikk jeg lystgass som som senere viste seg å være ren oksygen. ( Jordmora ville ikke gi meg lystgass fordi hun ikke likte det, men sa ikke at det var oksygen jeg fikk)
Ble trua ned i badekar og mistrives veldig der. Fikk ingen effekt av det pisslunka vannet. Fikk ei j******lig jordmor som kommanderte meg på rygg. Og fikk etter mye om og men epidural. Fyren som skulle sette den var meganærvøs og bomma tre ganger. Bomma sikkert også da han påstod han traff. For når han traff gikk jeg omtrent i gølvet av smerter. Ingen virkning av epiduralen for min del, ble bare mye mer smertefullt. Så det forsterker mistanken om at han faktisk bomma også siste gangen.
Fikk lokalbedøvelse i skrittet da de sydde revnene mine.
Null massasje, null oppmuntring, men en masse kjeft! Behøver jeg å si at den fødselen ble et helvete?

Så nå har jeg fødselsangst og vil ta i mot alt mulig av det som tilbys av smertestillende. Ja, legg meg gjerne rett i full narkose for den saks skyld.

Om noen har hørt om nye metoder, fortell!!! Jeg er en svamp når det gjelder sånt.. suger til meg alt jeg kommer over at mulige og umulige smertelidrere.

Mica
05-05-2003, 14:04
Mest mulig!!!

Jeg sliter med krafigfødselsangst denne gangen også, selv om forrrige fødsel gikk veldig bra!

Da hadde jeg epidural og lystgass, og mindre enn det skal jeg ihvertfall ikke ha denne gangen heller.

bobla
05-05-2003, 15:13
hmmm svarte akupunktur, lystgass, epidural og varmt vann i kar.....

kunne tenke meg å bruke alt jeg hvis jeg får......vi får se....

Tidl. bruker
05-05-2003, 15:16
Kunne ikke svare på spørreundersøkelsen siden det ikke var noe alternativ for ingenting. ;)

Elsie
05-05-2003, 16:31
I utgangspunktet har jeg lyst å prøve å føde uten noe som helst slags smertelindring. (Lett å være førstegangs og ikke vite hva man går til. :D ) Men, vurderer akupunktur dersom jeg føler jeg kan få behov for litt hjelp når den tid kommer. Jeg har virkelig lyst å se hvor mye jeg kan klare bare med mine egne "urkrefter", men stiller meg også åpen for gode råd fra jordmor når vi står midt oppi situasjonen.

beth
05-05-2003, 16:38
Har fått beskjed fra jordmødrene at de regner med at fødselen min vil gå veldig fort denne gangen,( det tok bare fem timer fra 3,5 cm åpning til mitt første barn var født).

Ellers har jeg fått anbefalt av legen og andre å få epidural, men at det spørs om de får tid- så vi får se!! ( hadde ikke tid sist).

Tenker jeg blir å forsøke lystgass igjen, selv om jeg ikke fikk det til å hjelpe noe sist.

Badekar satt jeg i sist, og der fikk jeg steriltvannspapler. Gjør det gjerne igjen, det var veldig lindrende.

Jaja, gleder meg bare enormt til å se babyen min for første gang!!!!!:klapp:

Galadriel
05-05-2003, 17:29
Jeg er velsignet med raske fødsler, så noe smertestillende utover lystgass kan jeg ikke regne med å få. Brukte det under den første fødselen, men rakk ikke det engang under den andre førdselen ... Hvordan det blir neste gang, får tiden vise, er bare på besøk her inne foreløpig :o

Chickxsy
05-05-2003, 17:31
Jeg hater alt som heter sprøyter, så jeg skal prøve meg så godt jeg kan uten smertelindring (sjansene er uansett store for at jeg heller får panikk om de kommer med sprøyte mot meg :uff: ), så jeg går nok for massasje, vannbad, lystgass og muligens akupunktur (av en eller annen grunn er det noe annet å få en nål "uten innhold" stukket inn i seg... skjønn det den som kan.)

inger8mai
05-05-2003, 17:45
:) Ville gjerne prøve akkupunktur under forrige fødsel, men det var ingen på vakt som kunne det den gangen. Håper på bedre lykke denne gangen. Kanskje i natt? Hvem vet?:gal2:

Magedutti
05-05-2003, 17:49
Er litt vanskelig å svare på det der syns jeg...Er jo førstegangsfødende og vet lite om disse smertestillende midlene + at jeg ikke vet hva sykehuset tilbyr....

I hovedsak tror jeg at jeg vil tilføre minst mulig "kjemikalier" til kroppen...Akupunktur og varmt bad er jo aktuelle da.

Men jeg tar utgangspunkt i at jeg ikke trenger smertestillende,åsså får man heller få gode råd av JM evt. gynekolog etterhvert :)

caja
05-05-2003, 17:50
Jeg vil ha alt jeg overhode kan få av smertestillende.. Er livredd for fødselen..... Livredd for smerter,.... Jeg er kjempepysete.. Tok keisersnitt forrige gang, hadde jeg kunnet velge ville jeg gjort det igjen.....

Mayamor
05-05-2003, 20:24
Sist tok jeg petidin kl. 11.00. (riene begyndte kl. 22.00 kvelden før...)
Kl. 14.00. ba jeg om ny petidin.
Men fikk det ikke.
Jordmoren sa: dette klarer du helt fint... det er rett før nå...
Kl. 16.47. ble gutten min født.
Hadde jeg visst da at det ble 3 timer med h.....
ville jeg nok forlangt noe gitt...

Jeg vet ikke hva jeg vil denne gangen.
Tror det kommer ann på hvor stor babyen er i hodeomkrets.
Gutten min var 38.5 cm i omkrets...
Håper at det ikke blir like stort denne gangen...

Skal prøve å gjøre det så medikamentfritt som mulig,
men det vet jeg ikke før jeg er der...;)

Maya30:findag:

snowflake
05-05-2003, 20:27
Første fødselen min var jeg skikkelig dopa, og det tok meg flere dager og bli i form.
Andre fødselen hadde jeg kun lystgass og det fungerte fint, gikk på egne ben til barselavd. etterpå.

Derfor har jeg ønske om lystgass og en saccosekk i ryggen, men vet av erfaring at det ikke er mulig å planlegge nøye. Ting blir sjelden slik man har forestillet seg. Kan hende jeg blir kvalm og dårlig av gassen denne gangen, så jeg får vel finne på ett alternativ :)

Snowflake

Tidligere Bruker
08-05-2003, 19:41
Siden jeg skal ha planlagt k-snitt, blir det spinalbedøvelse på meg. :)

:mervink:

LilleMark
09-05-2003, 00:00
Første gang prøvde jeg lystgass og petidin og ble så dopa at jeg ikke visste hvem jeg var... Endte med epidural.

Med nr 2 og 3 ba jeg om epidural med èn gang. Hadde vel egentlig klart med uten med nr 3. Med nr 2 fikk jeg også sterilt-vanns-papler, dèt var mye vondere enn veene og virka èn ri. Helt bortkasta!

Denne gangen skal jeg se det an tror jeg.:uff:

Tyranna
09-05-2003, 11:30
Første gang prøvde jeg uten smertelingring. Fikk litt lystgass etterhvert, men det endte med at jeg slet meg helt ut og tilslutt lå og skrek eter epidural. Var helt tappet av krefter på slutten så denne gangen blir det andre boller. Jeg skal ha smertestillende så fort jeg trenger det. Først lystgass og så epidural. Jeg er ikke i tvil. Jeg hadde en lang og vond fødsel forrige gang og man trenger krefter igjen til og presse og til og ta seg av barnet sitt etter fødselen. Jeg tror det beste er og være åpen for alt før fødselen. Man vet nemlig aldri hvordan den blir. Du kan føde i drosjen til sykehuset eller ligge med rier i 2 døgn......

:) Tyranna(+Tyrannen og oktober-:baby: i magen)

Tidl. bruker
23-05-2003, 03:18
Jeg skal føde i vann og evt benytte meg av steril vann som settes rett under huden................Tror jeg nå da hvertfall:D

opus
23-05-2003, 04:00
Jeg skal settes igang, med store muligheter for drypp *gråter* Og blir det drypp SKAL jeg ha epidural. Og epiduralkateteret skal settes i ryggen FØR det blir for jævlig vondt. Så kan de heller fylle på med bedøvelse når de kan.

Slipper jeg drypp så tror jeg at jeg sverger til badekar og steriltvannspapler, som sist. Hadde god effekt.