PDA

Vis full versjon : Planlagt keisersnitt

Lussen
05-05-2003, 13:12
Hei

Er det noen der ute som har måttet føde ved planlagt keisersnitt? Jeg har totalt forliggende morkake, og legene tror ikke situasjonen vil endre seg i løpet av svangerskapet fordi den ligger så veldig langt nede. Jeg er bare i uke 19 nå, men de mener altså allerede nå at jeg bør innstille meg på at det blir keisersnitt. Har gått noen runder med meg sel nå, og prøver å bli fortrolig med tanken. Dette er mitt andre svangerskap - jeg fødte en flott, stor jente for seksten måneder siden. Første fødsel var lett og en flott opplevelse, derfor hadde jeg hatt så lyst til å føde naturlig denne gangen også.

Trenger å høre at keisersnitt også kan være fint...

Er det verre å komme seg etter et keisersnitt enn en naturlig fødsel?

Håper noen vil dele sine erfaringer med meg!

LineM
05-05-2003, 13:31
Hei du.

Jeg tok planlagt keisersnitt, og det var enhelt fin opplevelse. Siden det bar planlagt, så foregikk alt rolig og behagelig. Manble forklart alt hva som skulle skje, det va rikke noe stress, alle tok det med ro. Legene var dyktige og det var fort over. Også hadde man ingen smerter...

Nå har jeg ikke født vaginalt, så jeg kan ikke svare ang. å komme seg etter dette, men jeg kom meg meget fort etter keisersnittet. Dag to var jeg oppe og i dusjen. Selvsagt vondt å reise seg, man har jo ett sår på magen, og det gjør helt klart vondt. Men sånn ellers var jeg i fin form.

Du får ha partneren din med deg hele tiden dersom du velger epidural eller spinal, tar du narkose så får han ikke være til stede. Men, tar du lokalbedøvelsen så får han sitte oppe ved hodet ditt og prate med deg.

Selve snittet tar kort tid, og ungen er ute i løpet av ett kvarter omtrent, syingen av deg tar litt lengre tid - hos meg tok det vel en halv time.

Du blir sendt opp på oppvåkningen etter keisersnittet, og får ikke barnet opp til deg sånn som når man føder vaginalt. Men, faren får tilbringe tiden med barnet. Også kommer de opp til deg på oppvåkningen med den også. Og du får hilse på den før du blir trilla opp på oppvåkning.

Så keisersnitt kan være fint det. Du kan prate med legene om hvordan du vil ha det også. Det er du som skal være i fokus, og gode leger hører på deg.

Lykke til.

Lussen
05-05-2003, 13:52
Hei, og takk for raskt svar!

Godt å høre at keisersnitt kan være fint. Jeg trodde for øvrig at barnet ville bli lagt opp på brystet mitt selv om det var keisersnitt. Med førstemann ble hun lagt opp til brystet med en gang, og hun fikk selv finne veien til matfatet. En utrolig fin opplevelse. Vet du hva som er grunnen til at det ikke blir gjort ved keisersnitt? De kan nå vel bare sy så mye de vil selv om jeg har babyen ved brystet? Eller er det kanskje ikke plass, forresten?

Høres også trist ut å ikke få barnet med seg opp med en gang.
Blir nok en veldig annerledes fødsel og barseltid dette her ja. Første gang var jeg ute av sengen en time etter jeg fødte... Var på Storken i Bergen hvor mor, far og barn får eget rom første natten. Lå i dobbeltseng med babyen mellom oss...

I Bergen har man i tillegg noe som heter Pasienthotell, hvor man har eget rom og får være sammen som en familie fra starten av. Hadde egentlig tenkt meg et sånt opplegg denne gangen, men det lar seg vel sikkert ikke gjøre med keisersnitt? Må jeg være på vanlig fødeavd. hele tiden, eller kan jeg flyttes over på pasienthotell etter et par dager? Noen som vet?

Skal på ordinær ultralyd i dag, så da tenker jeg at jeg får stille en del spørsmål da også. Håper morkaken har flyttet på seg!! Er jo lov å håpe... Det er fire uker siden sist jeg var på ultralyd, og da lå den altså helt nede...

Mica
05-05-2003, 13:56
Jeg fikk også beskjed om foroverliggende morkake på ordinær UL i uke 18 på Ullevål. Men jeg fikk vite at de som regel flytter seg ettehvert som man vokser, pga at de er festet "veggen". For sikkerhets skyld skal jeg tilbake på UL kontroll rundt uke 30 for å se nærmere på dette.

Fødte normalt forrige gang, og håper jeg kan det denne gangen også :)

Lussen
05-05-2003, 14:06
Hei

Vet at de fleste "flytter seg", og jeg håper veldig!! Skal også inn på kontroll i uke 32, men legene mente at den lå så langt nede at det var lite trolig at det ville bli noen endring. Tenker derfor det er best å instille seg på "det verste", og heller bli positivt overrasket...

Lykke til, Mica, håper du er heldig!

Sebkez
05-05-2003, 14:34
Hei på deg Lussen.

Tenkte at jeg også skulle fortelle om mitt planlagte k-snitt. Jeg hadde det i mars i 02 og skal ha det nå igjen i juli 03.

Som sagt tidligere her av en annen, så foregår planlagte snitt i svært rolige fomre. Jeg fikk spinal og var fornøyd med det, ja jeg er fornøyd med alt jeg. Legen spøkte og lo, og jeg merket en slags svup, eller hvordan skal jeg si det, det var sånn spesiell rugging av kroppen min når de tok ut babyen, en herlig følelse ganske enkelt.

Så fikk jeg huilse på :baby: min, lukte og føle og se, deretter gikk far ut sammen men jordmoren for veiing og måling. Etterpå kom de inn igjen og jeg fikk hilse på hele tiden.

Så sa anestesisykepleieren at jeg ville få hilse på dem igjen på post oprativ, der jeg også ville gi de første dråpene med puppen.
Jeg spurte om hvorfor ikke jeg kunne ha han inne på oprasjons salen, men det var pga plass og at det ville hemme dem litt. Men jeg vet at på noen sykehus er det lov å la babyen bli inne hos mor på oprasjons salen, mens man blir sydd.

far og sønn kom opp på post op, og der gav vi mat. Så dro de ned til barsel, der jeg kom etter 2 timer. Etter kun kort tid var jeg oppe å gikk, dusjet og koste meg.

Klart at det var vondt å snu meg, men jeg klarte det.

Jeg håpåer at du får en fin opplevelse

Bonnie
05-05-2003, 15:10
Jeg hadde planlagt k.snitt 19.12.02
Og jeg kan skrive under på at det er veldig greit!

Fikk spinalbedøvelse (som gjorde jæ...vondt)
Pappa`n satt ved meg under k.snittet. Det tok mellom 5 og 10 minutter fra de begynte operasjonen til :baby: var ute!
Da kom de og holdt babyen ved hodet mitt, sånn at jeg fikk se på han.
Så gikk JM og pappa`n og tørket nurket, før pappa`n kom tilbake med vår sønn.
La han helt oppe ved hodet mitt, sånn at jeg kunne ta på han.
Så forsvant de med han igjen, og jeg skulle lappes sammen. DET synes jeg tok enormt lang tid!
Etterpå ble jeg kjørt inn på oppvåkningen, hvor jeg lå hele 1 1/2 time før jeg fikk se min sønn igjen. (pappa`n hadde han i mens)
Og da fikk jeg holde han også. En ubeskrivelig opplevelse :gladtrist :hjerter:

Samme kveld var jeg oppe og dusjet!
Så jeg vil påstå at man kommer seg like fort av et k.snitt som en vanlig fødsel!
Selvfølgelig var det ømt i magen, men det går fort over. Og ikke får du noen plager med underlivet etterpå :D (mange får det etter fødsel)

Jeg klarer ikke å fatte meg i korthet....
Men jeg ønsker deg lykke til!!!

Lussen
05-05-2003, 15:59
Så fint dere beskriver det! Tusen takk!!

Synes likevel det høres ille ut med den tiden babyen er borte vekk med pappaen. Ville nok helst hatt dem der hele tiden. Men det går sikkert bra.

Håper som sagt jeg slipper keisersnitt, men dere hjelper meg til å tenke litt mer positivt. Har grått noen tårer for både det ene og det andre, så det er fint med noen oppmuntrende ord.

Tusen takk!

Bonnie
05-05-2003, 17:11
Kjære Lussen!

Skjønner at du er litt bekymret...Men det går bra!

Må alikevel gi deg rett...den tiden :baby: er borte med pappa`n er helt forferdelig!!!
Jeg lå der...helt bedøvd, hadde ingen mulighet til å gjøre noe annet enn å ligge i senga. Jeg stirret på klokka på veggen, og lurte på hvorfor de ikke snart kom med babyen min.
Jeg hadde bare lyst til å grine!
Helt for jævlig lange timer....
Men pappa`n hadde hatt en opplevelse for livet.

Man glemmer ventetiden når man endelig får nurket i armene, men jeg synes i ettertid at jeg burde fått holde min sønn FØR han var to timer gammel!

Alikevel....k.snitt=jeg hadde gjort det igjen ;)

Tidligere Bruker
08-05-2003, 19:42
Jeg hadde planlagt k-snitt 30 mai i fjor og skal ha nytt planlagt snitt 16 juli i år.

Jeg hadde en fin opplevelse med k-snitt. Såret grodde helt fint.
Fikk spinalhodepine, og det var ille, men ellers angrer jeg ikke et sekund. :D

:mervink:

LilleNuff
08-05-2003, 20:12
Jeg hadde også en veldig fin opplevelse. Husker jeg grudde meg mest til å få satt inn kateteret, men det kjente jeg ikke i det hele tatt, det var bare litt kaldt.

Hadde selvfølgelig litt vondt i magen et par dager etterpå, og husker det var helt jæ... å måtte le (noe jeg gjør veldig ofte). Le, hoste og sånne ting var ikke noe særlig med andre ord, men man er jo sånn i lykkerus over babyen at det har ikke noe å si.

Lykke til, det går helt sikkert veldig bra!