Vis full versjon : Kvalm - og vil bare ha karbohydrater :/
Jeg gikk opp 30 kilo for et år siden, med første babyen vår.
20 kg gikk av på 2 uker etter fødselen, altså bare baby og vann.
10 sitter ennå på og gjør livet litt slitsomt, sammen med litt overvekt fra før.
Har vært i dårlig form i vinter og brukt lang tid på å hente meg inn igjen.
Begynte såvidt bli litt pigg på våren, med zumba og økende mengde trilleturer.
Nå er vi altså 8 uker på vei igjen. Kvalm hele dagen. :kvalm:
Jeg vil bare ha nudler (med grønnsaker oppi), potetmos og brød.
Mmm!
Har helt avsmak på kjøtt, krydder, fett.
Frukt frister lite. Smaker så lite her oppe i nord.
Kan muligens gå med mer egg, ost, rugbrød.
Noen tips til annen mat jeg kan pense meg inn på, med litt intens jobbing?
:neie:
Jeg har hatt det akkurat som deg, både denne og forrige gang. Nudler med grønnsaker var desverre en stund det eneste som fristet.
Hvis jeg skal gi deg noen konkrete mattips så;
mer grønnsaker, mindre nudler i porsjonene ;)
Grove knekkebrød med agurk og kokt egg
Prøv å finne en proteinbar du liker?
Ikke godteri eller brus
Ellers tror jeg du skal prøve å tenke at dette mest sannsynlig går over om 2-4 uker, og at det er ikke all verdens du legger på deg eller rekker å mangle av næringsstoffer på den tiden. Ta vitaminene dine og prøv å være glad for at det faktisk finnes mat som holder kvalmen på avstand. :klemme:
Takk for fint svar! :klem:
:nikker: Det er nok et par måneder til med kvalme, men det går nok bra.
Får fylle mer og mer grønnsaker i nudlene og gå over til halv pakke fx.
Proteinbar vet jeg ikke hva er engang! :vetikke:
Hørtes lurt ut.
Heldigvis er jeg ikke spesielt glad i søtsaker og brus.
*gå og spise vitaminene mine*
:)
:klemme:
Vet du hva jeg synes du skal gjøre. Prøve å ikke tenke for mye på maten og vekten i kvalmeperioden, men heller konsentrere deg om kosthold og bevegelse/mosjon når formen er bedre. Det er svært lite man legger på seg i denne perioden av svangerskapet, så spis heller nudlene dine med god samvittighet. (Jeg spiser til og med sjokolade og drikker brus uten å ofre det en tanke nå, så får jeg heller skjerpe meg utpå høsten når formen er bedre.)
Sirkeline
01-08-2010, 20:26
Ikke stress, dette går bra skal du se. For det første vil barnet få alt hva det trenger først, deretter vil du få det som måtte være igjen. Mor har altså andreprioritet ifht barnet mens hun går gravid. For det andre har du et lager i/på kroppen din, og det er mulig å hente proteiner og andre byggesteiner fra lagrene dine så barnet får hva det trenger. Det er heller ikke stort barnet trenger om man skal måle det i mengde mat.
Jeg har tre fullgåtte svangerskap bak meg med langvarig hyperemesis og flere innleggelser (en gang kvalm hele svangerskapet, de to neste til uke 16 ca). Jeg levde på yoghurt melon og fikk fint lite annet i meg.
Beskjeden på sykehuset og fra gynekologene: Ikke stress, barnet tar hva det trenger.
Det eneste ekstra jeg tok, var vitamintablettene mine. Sammen med yoghurten...
Igår og idag har jeg altså spist kjøtt, rent kjøtt - og føler meg 100% bedre!
Nesten ikke kvalme, nesten ikke uggen og mye mer energi!
Har raska over hele huset idag. :tøff:
Jeg har nesten ikke spist kjøtt og fisk på 1-2 måneder, bare noen få grandisstykker, servelat ol..
:shock:
Kjenner jo at det kjøttet sitter skikkelig i magen, og man blir ikke så fort sulten.
Jeg får bite i meg wannabe-veggis-tendensene og spise meg en biff nå og da.
..
Idag var vi for å melde meg på et treningsstudio (i nabobygda), litt for sent.
I morgen skal jeg ringe de og høre om de kan hjelpe meg med et program og litt styrketrening og sånt. Det har jeg savna!
Tenker det kan motivere til mer bevegelse og energi, selv om man er konstant uggen og kvalm. Og gravid.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.