PDA

Vis full versjon : Mange som "alltid" går ned i begynnelsen av svangerskapet?

Helene Harefrøken
06-08-2010, 10:47
Forrig svangerskap gikk jeg ned 4 kg i starten, totalt opp 6 kg. Nå har jeg plutselig gått ned nesten 3 kg. Er det noen av oss som bare er sånn når vi går gravide?

Forrige gang hadde jeg en mye mer aktiv jobb, denne gangen sitter jeg stille på kontor og jeg trener ikke(men jeg har planer om det for min og babyens skyld) :rødme: Var så sikker på at jeg kom til å rase opp i vekt nå fordi jeg er mye mer stillesittende men så langt har det ikke skjedd i hvert fall, men det er jo mange uker igjen.

Skvise
06-08-2010, 11:04
Jeg er mer sånn stabil i første trimester, altså vekten er ca det samme hele tiden. Dette er nok fordi jeg er heldig å ikke kaster opp så mye, også spiser jeg ofte, men ganske lite. Men så øker det på i 2 og 3.trimester (og ja da øker det mye altså, pga bekkenplager blir det lite bevegelse også).

Didi
06-08-2010, 11:18
Jeg har gjort det begge gangene uten at legen/JM har ment at det hadde betydning. Jeg har "litt" å gå på i utgangspunktet så legen var slett ikke bekymret. La på meg 6 og 8 kg i løpet av svangerskapa, såvidt jeg husker.

Helene Harefrøken
06-08-2010, 11:45
Takk for svar, damer :blomst:

Jeg husker at JM kommenterte det sist, men nå har jeg mye færre kontroller så ingen legger merke til det :humre: Det er jo ikke akkurat som om jeg prøvde å slanke meg verken da eller nå. Virker bare som om kroppen min er lagd slik, samt at jeg prøver å ha et litt sunnere kosthold og det vil jo sikkert også merkes.

Jeg hadde i hvert fall 13 kg for mye da jeg ble gravid, så farlig bør det neppe være(og babyen får vel det den har behov for uansett). Tanken var egentlig å slanke seg litt rett før jeg ble gravid. Tenkte kanskje vekten spilte inn siden det tok sin tid, men da var jeg plutselig gravid så da utgikk det for denne gang. Får krysse fingrene for at jeg ikke raser opp på slutten, men har en jevnt lav økning slik som sist.

The Doctor
06-08-2010, 13:57
Yup. And nobody has been worried about that yet, even though I'm usually underweight. It's not much, 5-6 kg. or something.

Browniee
04-02-2011, 13:03
Gikk ned 2 kg i 1. trimester under forrige graviditet (og gikk opp totalt 18)..

Denne gangen har jeg gått ned 7-8 kg hittil, og har kommet til uke 15.. Skal sies jeg er mye dårligere denne gangen og får i meg svært lite mat.

C3PO
04-02-2011, 13:11
Jeg er nok med i klubben. Vekten må da spille en rolle i mitt tilfelle fordi jeg var nesten ikke kvalm i de to første svangerskapene. Første gang var jeg ganske overvektig, og gikk ned 10 kg, og en klesstørrelse i starten. Endte opp +3 kg. Med nummer to hadde jeg beholdt den nye vekta etter barn nr. 1, så jeg gikk ned litt mindre i vekt, og gikk opp litt mer. Nå er jeg enda mindre overvektig, og gikk ned bare bittelitt, men har bare lagt på meg 3 kg nå i uke 22. JM bekymret seg litt, men roet seg, da hun så at SF-målet er som det skal være.

fisk74
04-02-2011, 20:29
Har gått litt ned alle gangene. Og holdt meg stabil til vekten begynte å øke så smått rundt uke 25. La på meg 7 kg i første sv.sk og 4,5 kg i andre. Denne gangen gikk jeg ned mer enn de to forrige. Var mer dårlig. Har ennå ikke passert utgangsvekta.

TheLaddie
15-02-2011, 17:06
Jeg gikk ned 6 kg i løpet av de 3 første månedene, ikke fordi jeg var kvalm, men av manglende matlyst. I utgangspunktet er jeg slank, så vekttapet bekymret meg, men jeg har blitt beroliget med at det ikke er noen fare. Jeg er likevel over vekttapet for jeg føler jeg har spist tilnærmet normalt tross alt, og jeg var i mye mindre fysisk aktivitet enn vanlig. Kanskje er det bare kroppen som jobber ekstra iherdig?