PDA

Vis full versjon : FLY forbanna!!!!

maribrun
05-05-2003, 23:35
vet dere, idag har jeg blitt så tråkka på at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre!! jeg og min samboer søkte lån i "SR-bank stavanger", men fikk avslag. Grunnen var at inntekten min er for lav da jeg er student. SÅ kommer selve poenget. Bankdama har sagt til de vi evt. skulle kjøpe av at grunnen til avslaget er at jeg er gravid, og hadde vi ikke sagt det ville vi fått lån.. er dette lov? problemet mitt er i grunnen tre ting

1) hvorfor sa ikke bankdama denne grunnen til oss?
2) er det lovlig grunn for avslag??
3) har hun lov til å oppgi grunnen for avslaget til andre, er ikke det av privat karakter?

Jeg føler som om det er noe alvorlig galt med meg, og at jeg har fått 6 mnd igjen å leve, og at banken regner med at samboeren min skal ta seg av alle utgiftene fra høsten av..
noen som vet noe om slike regler etc??
:leiseg:

Bounty
06-05-2003, 00:45
Dette hadde gjort meg fly forbanna også:grrr: :grrr:
Kan ikke tenke meg dette er grunn til å gi avslag på lånet. Der skal de jo gå utifra inntekten du har når du søker om lån (men er ikke helt sikker) Og de har IALLEFALL ikke lov til å oppgi sånne ting til andre enn dere. Dette er jo private og sensitive opplysninger. :sint:

charlie
06-05-2003, 00:55
i utgangspunktet kan banken nok selv bestemme hvilke kriterier de vil ha for å gi/ikke gi lån, ihvertfall så lenge det kan relateres til deres økonomi.. en gravid student vil jo neppe få noen inntekt på lenge.

men at hun sier det til noen andre - det må jeg si jeg reagerer på. det kan umulig være greit!!

det der med å få lån dreier seg ofte om to ting:

1) gjør hjemmeleksa
2) shoppe rundt.

1): sett opp skikkelige regnestykker før dere går i banken. vis hvordan dere skal finansiere kjøpet (lån,egenkapital,bsu,sparepenger), vis at dere har oversikt over inntekter/utgifter pr. mnd., og hvordan dere skal betjene lånet (dvs. betale det ned). her må dere ha med faste utgifter, utgifter til mat og bleier også. banker liker at dere har litt å gå på... det bør f.eks. gjerne være med en liten post pr. mnd. som dere setter av til vedlikehold på huset, eller hvis vanskemaskinen ryker.

2) ta med regnearkene deres til forskjellige banker. hvis dere får et tilbud i en bank, gjør som følger: gå til neste bank og få et tilbud. hvis dette ikke er bedre enn det første tilbudet dere har fått ,sier dere hva det første tilbudet var, og spør om de kan tilby bedre vilkår.. hvis dere gjerne vil ha lånet i den forrige banken, gå tilbake til bank 1 og fortell om tilbudet fra bank 2, og spør om dere kan få et nytt tilbud fra bank 1.

det er ikke sleipt engang, det er å være bevisst forbruker.

det er også muligheter til å få husbanklån gjennom kommunen, jeg vet ikke hva de kaller det nå - etableringslån eller startlån el.l. her pleier det å være bestemte vilkår. kan være greit å sjekke, hvertfall.

lykke til!!

Gitte
09-05-2003, 19:32
Har akkurat fått et finansieringsbevis fra postbanken, og i den forbindelse fikk vi vite at postbanken ikke tok med i beregningen at jeg er gravid. Men: De regner ekstra utgift per mnd når man har barn. Det var forskjellige rater etter hvor gammelt barnet var, i starten mener jeg de beregnet høyere kostnad enn når barnet var eldre. Dette virker nesten litt rart, men det er slik de regner på det.

Det virker ikke riktig at dere ikke fikk lån fordi du er gravid. Det bør være noe annet de legger til grunn synes jeg. Men dere bør selvfølgelig tenke på at straks barnet er der betyr det jo en del ekstra kostnader.

Mitt råd er å høre med en annen bank. Det er ikke nødvendig å være trofast mot en bank, husk at banken tross alt ikke er særlig trofast mot oss kunder. Både gebyrer og renter går stadig gal vei, så ikke nøl med å skifte til mer gunstig bankforbindelse !