PDA

Vis full versjon : Så hard i magen :(

Simone77
01-09-2010, 19:34
Har ikke akkurat forstoppelse, men kjenner fordøyelsen går utrolig tregt og det er vanskelig å få gjort det store på do :sparke: Klarer jo noe men ikke ordentlig liksom...

Noen tips til hva man skal spise for at det skikkelig skal løsne opp? Gode råd mottas med stor takk :snill:

bianca
01-09-2010, 20:14
Å, det der er pyton vondt. Var så plaga rett før og etter jeg fødte sist. Det jeg gjorde da var å drikke kjempemasse vann. Ligge unna kaffe. Også kjøpte jeg noe slags fiberpulver til å røre ut i drikke. Fikk tak i det på apoteket. Det gikk seg til etterhvert.

Håper det snart går lettere.

MissIt
01-09-2010, 20:20
Fiber er utrolig viktig for fordøyelsen! Men husk endelig å drikke masse masse vann, hvis ikke har det motsatt effekt.. Her snakker man av erfaring! :knegg:

vårbaby
01-09-2010, 20:27
Noen kiwier løsner opp.

Firkløver
01-09-2010, 21:00
Noen svisker om dagen er det også noen som har effekt av.

Håper du finner noe som funker, det der er jo helt utrolig pyton... :comfort:

Buffy79
01-09-2010, 21:39
Appelsin hjelper også. Linfrø er også verdt et forsøk. Selv sverger jeg til svisker, det er veldig effektivt for meg.

Castanja
01-09-2010, 22:55
Uff, jeg har også slitt mye med dette denne gangen. Har prøvd både svisker, frukt, linfrø og Laktulose - det eneste det har gitt meg er MASSE luft i magen.

Til slutt fant jeg noe som funker for meg - Activia Yoghurt! To om dagen! Hvis jeg husker å spise dem så holder de fordøyelsen i gang på et normalt nivå her. Den finnes også som drikkeyoghurt i literskartong.

LynxLynx
02-09-2010, 00:54
Sånn generelt:

- drikk masse vann!

Tykktarmens hovedoppgave er å ta opp vann, og under en graviditet tar den opp 50% mer vann enn vanlig. I tillegg passerer tarminholdet saktere gjennom tarmen, noe som fører til at det blir reabsorbert enda mere vann. Så hell innpå med masse vann. Ha en drikkeflaske stående i kjøleskapet, så ha du alltid kaldt vann tilgjengelig

- vær i aktivitet

Aktivitet hjelper tarminholdet å passere raskere gjennom tarmen.

- spis mat med fiber

grovt brød, kornprodukter og lignende gjør at det bindes mer vann i tarmen og tarminnholdet blir "våtere" Men følg opp det ekstra fiberinntaktet med ekstra væske

- ta laktulose

Duphalac er et produkt de har på apoteket som forebygger og behandler forstoppelse. Det kan tas over lang tid, også under graviditet, men ikke om du har laktoseintolleranse. Det er en slags sirrup av uførdøybare sukkerarter som binder vann i tarmen og hjelper til med å holde tarminholdet mykt. Smaker ingenting, bare søtt.
http://www.mims.com/pic/Malaysia/Duphalac%20syr_7199.gif

Saki78
02-09-2010, 19:56
Druer :) og sist spiste jeg en liten yogurt hver dag hvor jeg hadde ca en ss linfrø oppi.

Simone77
03-09-2010, 08:09
Prøver igjen, skrev svar i går men ser at den ikke ligger her nå..

Tusen takk for mange gode tips jenter, noe av dette må jo hjelpe så nå skal jeg på butikken en tur, tror jeg stikker innom apoteket også :)