Vis full versjon : Manglende hjerteLYD, men utslag på doppler...?
Rosamunde
06-09-2010, 17:04
Var hos fastlegen min idag, og jeg ble glad når hun ville sjekke hjertelyden. Jeg er 14+3, og da de fleste symptomer nå er borte, jakter jeg livstegn. :knegg:
Vi kunne ikke høre noen hjertelyd, men dersom jeg ikke misforstod hva hun sa, fikk hun utslag på apperatet (gj.snitt hjerte rytme over min egen).
Jeg er overvektig (magespekk) og har bakovervendt livmor, og det kan være årsaken til at vi ikke hørte noe enda.
Misforstod jeg, eller KAN apperatet ha gitt utslag på hjertelyd fra fosteret, uten at det kunne høres????
Firkløver
06-09-2010, 19:54
Høres ut som at legen sveipet innom hjertelyden, men ikke klarte å fange den opp over lang nok tid til at dere kunne høre den godt. :vetikke:
Kan være at legen ikke var særlig rutinert på det, at doppleren ikke funket helt/var gammel, at legen ikke fikk god nok kontakt pga brukte for lite gel, eller rett og slett at fosteret befant seg veldig langt ned i bekkenet.
Jeg var forøvrig hos fastlegen da jeg var ca 14 uker og han strevde veldig for å finne hjertelyd. Og det med 2 alternativer å finne. ;) Fant den etter 5 min eller sånn, og var innom min puls, tarmlyder og et av fosternes hjertelyd sånn svakt, før han plutselig fanget opp riktig.
Rosamunde
07-09-2010, 07:04
Jeg håper og tror det, Firkløver! :snill:
Selvom jeg ikke fikk høre hjertelyden, som jeg så gjerne ønsker å høre, velger jeg å tro at alt er bra der inne. :rørt: Jeg har lovt meg selv uansett å ikke uroe meg, og slå meg til ro med at det er over 6 uker til UL. Vil nok være en rekke muligheter til å få utslag på doppleren innen dette, så ofte som jeg blir fulgt opp.
Neste mulighet er jordmor på torsdag! :snill:
Min erfaring er at jordmødre er litt flinkere til slik :blunke:
Flott at du ikke bekymrer deg- det gjør du nok helt rett i :klemme:
Samme skjedde med meg i sist svangerskap - da gikk jeg til en fastlege. :sparke:
Denne gangen har jeg gått til jordmor, litt flinkere til å finne hjertelyden ja.
Firkløver
07-09-2010, 12:16
Lykke til på torsdag! :)
Tigermamma
13-11-2010, 23:25
I første svangerskapet klarte ikke jordmor å finne hjertelyden (og hun prøvde lenge). Tror jeg var i uke 16 eller 17. Så da fikk jeg høre den første gangen på ordinær UL. I andre svangerskap fant legen hjetelyden i uke 12. Det kan være forskjell på hvor morkaken ligger, såvidt jeg har forstått.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.