PDA

Vis full versjon : Åpenhet om det som er vanskelig

hannma
21-09-2010, 16:04
Jeg heter Hanna Marie Knudsen og er student på tredje år av Journalistutdanningen v/ Høgskolen i Oslo. Jeg skal skrive en fortellende journalistisk historie om et emne jeg mener fremdeles er unødvendig tabubelagt; fødselsdepresjon. Har du erfaringer du kunne tenke deg å dele om dette viktige temaet? Din historie kan hjelpe andre! Send meg en mail: hannamarie.knudsen@gmail.com, eller slå på tråden til meg på tlf: 900 41 293. Med vennlig hilsen Hanna Marie

mom
21-09-2010, 16:23
Kjempeflott å ville få frem dette tabubelagte i dagens lys. Har du tenkt å se noe på hvordan helse Norge møter dette også? Feks helsestasjoner og deres kunnskap om temaet? Det ene stedet der kvinner med fødsels-/barsel depresjoner bør kunne få første hjelpen, bør kunnskapsnivået være såpass høyt at man slipper å høre: "det går seg nok til".....:stønn:

Tossi
25-09-2010, 11:21
Admin har blitt forespurt og har sagt ja til at SnartMamma kan benyttes for å komme i kontakt med potensielle intervjuobjekter i forbindelse med denne oppgaven - det er et viktig tema som berører mange, også her på SnartMamma.

På vegne av moderatorgruppa,
Tossi

hannma
27-09-2010, 17:24
Kjempeflott å ville få frem dette tabubelagte i dagens lys. Har du tenkt å se noe på hvordan helse Norge møter dette også? Feks helsestasjoner og deres kunnskap om temaet? Det ene stedet der kvinner med fødsels-/barsel depresjoner bør kunne få første hjelpen, bør kunnskapsnivået være såpass høyt at man slipper å høre: "det går seg nok til".....:stønn:

Hei! Takk for innlegg:) En del av historien vil også involvere kontakten med helseapparatet, selv om kvinnens opplevelse av depresjonen står i sentrum. Mitt generelle inntrykk er at bevisstheten omkring fødselsdepresjon i hvert fall har blitt bedre de senere årene. Blant annet er det et bra signal at man nå deler ut standariserte skjemaer som kan avsløre en eventuell depresjon hos nybakte mødre på helsestasjoner rundt om. Spørsmålet er allikevel om kvinnene tør å svare ærlig - og hvis de ikke gjør det, så er det kanskje et tegn på at det gjenstår en del i arbeidet med helsepersonellets generelle holdninger til fenomenet.. håper du fikk mer hjelp enn en klapp på skuldra:) skriv gjerne en mail til meg hvis du har mer på hjertet.