PDA

Vis full versjon : misfornøyd med gyn-hva synes dere

Taurus
07-05-2003, 13:45
Hei jenter!
Nå trenger jeg virkelig deres synspunkter her. Var hos gyn i går på UL. Sist gang var jeg i uke 18, nå er jeg i uke 24, og neste UL fikk jeg i UKE 31 (!!!!!!). Dvs om 7 uker!!!!! Jeg prøvde å protestere og si at jeg syntes det var lenge til, men fikk til svar at hvis jeg tvilte på gyn's ekspertise var jeg velkommen til å skifte lege. Ble helt satt ut jeg...... Hun sa at norske kvinner gikk altfor ofte til svangerskapskontroll, og at det ble gjort til en sykdom etc etc., og det skapte bare bekymringer. Så i disse 7 ukene skulle jeg gå til jordmor, og så lenge magen vokste bra var det et godt nok mål på at alt stod bra til, og "hvis de sluttet å sparke skulle jeg ringe".
Prøvde også å få henne til å måle livmorhalsen, men det nektet hun. Grunnen til dette var at 1. det var lett å måle feil og bekymre meg unødig, og 2. det var derfor bedre at en og annen mistet innimellom (som hun uttrykte det) enn å bekymre og uroe alle de andre. Det endte bare med unødig sykefravær og sengeleie.
Hun var helle ikke interessert i min rikelige utflod, men sjekket skjeden etter mas fra meg. Etter et halvt sekund (ca) konkluderte hun med at det ikke rant fra livmorhalsen, ergo var alt ok.

Jeg fikk ikke spurt om dette med midler mot halsbrann. Ikke om menstruasjonslignende smerter jeg har av og til. Ikke om de stadige kynnerne jeg har. INGENTING!!!! Hun var bare ikke interessert......
Føler meg utrolig dårlig behandlet. I tillegg fikk jeg beskjed om at det var helt unødvendig å sykmelde meg, men hun gikk med på 50% sykmelding. Jeg sa jeg trodde jeg kom til å bli 100% sykmeldt etter uke 28, men det mente hun var helt unødvendig. Jeg kunne få hvis jeg absolutt insisterte, men kunne like gjerne jobbe til uke 31-32 el.

Nå er bare all gleden tatt fra meg. Føler meg helt motløs, maktesløs og umyndiggjort. Skjønner ingenting.
Når jeg var der i uke 8 eller 10 (husker ikke) sa hun at jeg måtte regne med å komme til henne temmelig ofte (lang vei å kjøre), og at jeg sikkert ble sykmeldt tidlig. Nå har hun tydeligvis ombestemt seg mht alt.

Gleden over to fine gutter er liksom vekk. Kan ikke tro at dette skal gå bra lenger.

Gråt i hele går :leiseg: fordi jeg var så sint og lei meg. Nå vurderer jeg å skifte lege. Ringte kvinneklinikken for å høre hvor ofte de tok inn sine tvillinggravide. De ble litt rare når jeg sa det var 7 uker til neste gang, med sa de ikke kunne overprøve min gyn. Hva gjør jeg????
Har jeg ingtening jeg skulle sagt. Er det jeg som er urimelig?????

Klem fra trist (24+3)

Nina70
07-05-2003, 15:08
:grrr: :grrr: :grrr: Ærlig talt, bytt lege!!! Hver 4. uke burde du hatt kontroll, om alt er bra. (Det har jeg hatt) Livmorhalsen bør også måles hver gang. Og for all del, du burde sykemeldes. Tvillingsvangerskap er risikosvangerskap, om bør tas på alvor.

Nei, bytt lege med god samvittighet, det viktigste er at du føler deg trygg og tar det rolig. :stakar:

Blåklokke
07-05-2003, 15:19
Hei Taurus!

Huff, dette er jo helt tragisk! Du må ikke godta dette for alt i verden! Bytt lege med en gang! Har nettopp fått boken "Dobbelt opp" via Tvillingforeldreforeningen, og her står følgende ang. svangerskapskontroller for tvillinggravide (avsnittet er skrevet av dr.med. Per E. Børdahl, fødselslege på Rikshospitalet og Haukeland sykehus, i forordet regnet som en av de fremste eksperter på tvillinger i Norden):

"Det er i Nasjonal veileder i fødselshjelp lagt føringer for hvordan svangerskapskontrollen bør foregå. Dette er retningslinjer som Norsk gynekologisk forening anbefaler, men det er selvfølgelig opp til den enkelte lege å vurdere hvordan den konkrete tvillingmor bør veiledes.(...) mange av disse rådene er ikke bevist gjennom strengt vitenskapelige studier, men er uttrykk for "summert erfaring", "mye tyder på", osv. Den fødende kan trygt diskutere det hun lurer på med sin egen lege. (...) For å vurdere faren for en for tidlig fødsel anbefales at jordmor/lege foretar gyn. undersøkelse der man ser på livmorhalsens lengde og mormunnens størrels ved kontrollene mellom 22 og 34 uker. På mange sykehus utføres dette ved hjelp av ultralyd via skjeden."

Her er en oppsummering av hva som står om kontroll av tvillingsvangerskap slik det er anbefalt i Nasjonal veileder i fødselshjelp (1995, 1998):

- Kontrollene kan foregå v. et samarb. mellom spesialist (oftest på sykehus) og allmennpraktiker/jordmor. Spesialisten legger opp skjemaet for hvordan og hvor hyppig kontrollene skal finne sted.

- Hyppigere kontroller
*Fra 22 uker: annenhver uke
*Fra 30 uker: hver uke

- Vekstkontroll: SF-mål og ultralydvurdering av vekst
*SF-mål gir ikke opplysninger om forskjeller i vekst, men kan indikere for mye fostervann (DET BURDE LEGEN DIN VITE!!)
* Ultralyd hver 3.-4. uke for kontroll av tvillingenes vekst
* Ved tegn på dårlig eller forskjellig vekst eller for mye fostervann, oftere UL-undersøkelse

- Vurdere fostervannsmengden og - fra 30 uker - fosterets kropps- og pustebevegelser.

- Ved tidlige undersøkelser, se på skilleveggen melloom de to fosterhulene for å se om tvillingene er mono- eller dichoriale

- For å kunne hindre for tidlig fødsel bør kvinnen ta det mer med ro fra 20-22 uker, sykemelding (Her har Børdahl skrevet en kommentar som din lege tydeligvis ikke er enig i: " Kvinnen sykemeldes fra 20-22 uker og rådes til ikke å løfte tungt eller foreta tungt kroppsarbeid på grunn av faren for for tidlig fødsel. Tidligere ble kvinnen sykem. senere, men hvis poenget med sykem. er avlastning, og det aller viktigste er å hindre en fødsel før 30 uker, bør sykemeldingen starte så tidlig.")

- Lav blodprosent kan bety at det er mye væske i årene, kontroller ferritin. Anemi? Jerntilskudd?

- Fra 22-34 uker: Vurdering av livmorhalsen og mormunnen med ultralyd (best) eller ved å se direkte på den v. gyn. undersøkelse.

- Kontrollere morkakesvikt
* UL (se ovenfor)
* Non-stresstest fra 34-35 uker ved mistanke om at tvillingene ikke har det bra

- Diskutere fødsel/forløsning i god tid.

Huuuuh, det var et langt utdrag fra boka, som er helt fersk (2003), men jeg ble så :grrr: :grrr: :grrr: på den dumme legen din!

Bytt lege fort! Svangerskapet er jo inne i en "kritisk fase" mht. for tidlig fødsel, og for guttenes skyld må du ikke finne deg i slurvete oppfølging i denne tiden.

Klem fra Blåklokke (24+2)

Taurus
07-05-2003, 15:46
Hei Nina og Blåklokke.
Tusen takk for støtten,det betyr mye fordi jeg da vet at det ikke er jeg som er helt på jordet.

Prins har ringt til gyn og pratet med henne, og hun unnskyldte seg og beklaget, og jeg fikk ny time om 4 uker. Hun lovet at vi da skal begynne på nytt (uten at hun er sur på meg eller noe slikt). Og en annen ting: hun hadde målt livmormunnen, men sa ingenting om dette til meg. Prins ble sint og sa at dette var for dårlig informasjon siden jeg spesifikt spurte om dette og gikk derifra uten noen følelse av å være beroliget på noen punkter. Hun beklaget også dette, men mente fremdeles at vi ikke måtte sykliggjøre friske gravide. Er fremdeles litt i stuss om hva jeg skal gjøre, siden hun la seg såpass flat. Hun skal visstnok være veldig flink (???).
Er fremdeles sint, men føler meg selvfølgelig bedre.
Glimrende liste du la med blåklokke, tusen takk. Den kan være god å ha. Visse krav må det være lov å stille.

Når det gjelder sykmelding behøver jeg ikke bry meg om hva gyn sier, for jeg kan ringe fastlegen min, jeg vet at hun vil gi meg sykmelding på stedet. Men det er det med å føle seg tatt vare på da......

Jeg må nok tenke litt over tingene, og om jeg føler meg trygg på å fortsette der. Er litt forvirret......

Stoor klem fra

Hildur
07-05-2003, 19:17
Så forferdelig! Som om man ikke er usikker nok i vår situasjon... Jeg skjønner godt at du er skeptisk til å fortsette hos den legen. Selv var jeg på ultralyd i dag (24 uker) og fikk ny time om 4 uker. Siden alt så greit ut var det visst ikke nødvendig med noe før det, men at du skulle vente i 7 uker synes jeg var vel drøyt!

Ellers spurte jeg om hva de mente om sykemelding, og jordmoren sa at man burde sykemelde seg SENEST i uke 28, men at det ikke var henne i mot om jeg ville sykemeldes full tid før det. Foreløbig jobber jeg 50% og det går ganske greit så jeg tar en uke av gangen.

Lykke til, Taurus :stakar:

Klem (24 + 1)

elliepellie
08-05-2003, 12:38
Hun sa det selv: "er du ikke fornøyd, er det bare å skifte lege!"

Ingen grunn til å bli behandlet slik!! Nei, huff... kom deg til en annen gynekolog som har mer respekt for sine pasienter!

Lykke til :)

Anki
08-05-2003, 13:57
Enig med Elliepellie og de andre!

Skift gynekolog du, det hadde jeg gjort.

Klem Anki
15+4

Ankat
08-05-2003, 14:27
Hallo!!!
Du har vel krav på samme oppfølging som alle andre! Og hvorfor skal du være i bedre form sånn at du skal kunne jobbe til over uke 30???!!! :bonk: :bonk: Blir forbannet jeg!
Hadde byttet lege hadde jeg vært deg. Er jo viktig at man føler seg trygg. Du har jo to små mennesker i magen. Legen der er jo til å :spy: av! Skal da vel følge det samme opplegget hun som andre gyn gjør uansett hva hennes personlige meninger er!!:sint: Har hun vært gravid med tvillinger da? Hvis ikke vet hun ikke hva hun snakker om! Det er jo en kjempe belastning på kroppen! Blir så sint på sånne folk:grrr: :grrr: :grrr:
En lettere hormonelt ustabil
Ankat, gutten og jenta
Termin27. juli

Ankat
08-05-2003, 14:29
...og dessuten noen leger sier at tvillinggravide skal sykemeldes fra uke 20 avhengig av hva slags jobb man har. Så d!
Ankat:grrr:

kristina
08-05-2003, 16:49
Skjønner jo nå at jeg har vært heldig med min oppfølging gjennom svangerskapet. Og jeg som har vært spesielt frisk tvillinggravid. Det har i allefall aldri gått mer enn to uker mellom hver ul, så jeg er kjempefornøyd.

Jeg ville bestemt ha byttet lege, du har krav på mye bedre oppfølging enn dette, selv om du er aldri så 'frisk' gravid.