PDA

Vis full versjon : Når er fosterlyden for høy?

Lene-mor
21-10-2010, 17:40
Jeg er 31 uker og var til kontroll hos legen i dag.
Fosterlyden ble målt til 165, og legen syns visst at det var litt høyt og han
ville derfor ha meg tilbake igjen om en uke.

Så jeg lurer derfor på om noen vet hva normalen er, og når blir den regnet
som for høy? Og ikke minst hva gjør man når den er for høy?

Lurer også på om det kan ha en sammenheng med at jeg har hatt ganske
mye kynnere i det siste. Jeg lå rett ut på sofaen her en kveld med stram
mage i 8 timer får det endelig slapp taket.

Legen så det ikke var mye å gjøre med, men det er vel ikke normalt at de
skal sitte i så lenge vel? :sparke:

mom
21-10-2010, 18:21
Min jordmor sa til meg at normal hjerterytme hos babyer er mellom 110-180 slag. Det forandrer seg fort bare de er i litt aktivitet.
Jeg har hatt masse CTG registreringer og den har ofte vært oppe i 170 og så nede i 110 uten at noe er unormalt av den grunn.
Babyen din var sikkert bare aktiv rett før det ble målt!
:snill:

Spilloppa
21-10-2010, 18:24
Legen min sa til meg at alt mellom 120-160 er normalt. Er vel der de fleste ligger da.
Jeg har hatt to målinger, hvor den ene var 158 og den andre 128, så tydelig at det varierer veldig med aktiviteten!

Fransiscka
21-10-2010, 19:01
Har aldri hørt at 165 er for høyt, og har hatt det selv, da jeg gikk med jenta mi.
Muligens var barnet litt aktivt da det ble målt?

Lene-mor
21-10-2010, 19:05
Takk for svar :blomst:
Da er det nok bare legen min som bare vil sjekke en ekstra gang for sikkerhetsskyld.
Babyen var ganske aktiv under målingen, så jeg trodde det var derfor,
men legen klarte allikevel å få meg litt bekymret.

Buffy79
21-10-2010, 19:35
Hos meg reagerte jordmor på at fosterlyden var høy nå på sist kontroll, og da var den over 160. Men hun reagerte ikke fordi den var over 160, men fordi det vedvarte en stund. Det er viktig at den varierer. Her var det også bare fordi babyen var veldig aktiv da, og jordmoren hadde kjent på leie først og det likte ikke snuppa. Så hun bare lyttet en stund til, til babyen roet seg igjen. Jeg har også hatt en god del ctg-registreringer, og fosterlyden er ofte over 160, men det er alltid samtidig som jeg kjenner bevegelser.

Så alt er nok bra med babyen din :-).